نمی‌شود گفت چه کسی موفق است و چه کسی نیست، یعنی نمی‌شود آدم‌ها را از دور قضاوت کرد و با یکسری پیش‌فرض آنها را موفق یا ناموفق نامید. خوشبختی هم همین‌طور است؛ یعنی شاید دورنمای یک آدم حکایت از خوشبختی‌اش نکند، اما او خودش را خوشبخت بداند.
کد خبر: ۶۶۹۷۷۳

خوشبخت کسی است که به اندازه توان در زندگی تلاش کرده و از چیزهایی که به آن دست یافته، راضی است. شاید آدم‌های شکرگزار را بشود جزو آدم‌های خوشبخت شمرد؛ آدم‌هایی که یاد گرفته‌اند از داشته‌هایشان لذت ببرند و مدام نداشته‌هایشان را یادآوری نکنند.

خوشبختی یک حس لذتبخش است؛ وقتی تو عینکی زیبا به چشم می‌زنی و دنیا را زیبا می‌بینی و از کنار چیزهایی که به میل تو نیست، ساده عبور می‌کنی.

موفقیت هم یک حس دوست داشتنی است؛ وقتی تو به آنچه می‌خواستی، رسیده‌ای. برخی افراد هدف‌های بلند در سر دارند و بعد از رسیدن به یک هدف، هدفی تازه را برای خود تعریف می‌کنند و هر زمان به هدف مورد نظر می‌رسند، احساس موفقیت را تجربه می‌کنند و مهیای رسیدن به هدف بعدی می‌شوند. برخی هم اهداف محدودی دارند و چیز زیادی از دنیا نمی‌خواهند و اگر به تعدادی از اهداف خود برسند نیز خویش را انسانی موفق تعریف می‌کنند.

پس موفقیت یک قالب تعریف شده ندارد که بگوییم هر کس در آن قالب قرار بگیرد، موفق است، بلکه مفهوم موفقیت از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است.

خوشبختی آدم‌ها نیز چیزی شبیه موفقیت است؛ یعنی از هر فرد به فرد دیگر فرق دارد به طوری که شاید خوشبختی کسی که خود را خوشبخت می‌نامد، به چشم دیگران فقط ذره‌ای از خوشبختی باشد یا برعکس. اما واقعیت این است که هر چقدر در زندگی احساس ناکامی کمتری داشته باشیم و بدانیم به چیزهای مورد علاقه خود دست یافته‌ایم، حس خوشبختی در ما قوی‌تر است.

پس با این تعریف می‌شود خوشبختی را محصول موفقیت دانست، البته از نگاه هر فرد به خودش نه از زاویه قضاوتی که مردم درباره همدیگر دارند. جمله‌ای هست که می‌گوید «این که دنیا را کمی بهتر از آنچه تحویل گرفته‌ای تحویل‌دهی، خواه با فرزندی خوب، خواه با باغچه‌ای سرسبز و خواه با اندکی بهبود شرایط اجتماعی و این که بدانی حتی فقط یک نفر با بودن تو ساده‌تر نفس کشیده است، یعنی تو موفق شده‌ای.»

البته این جمله زیبا هم مطلق نیست و فقط درباره کسانی صدق می‌کند که این موارد جزو اهدافشان باشد، اما به طور کلی آدم‌هایی که می‌توانند به خواسته‌هایشان برسند، حالا این خواسته هر چه باشد، انسان‌هایی موفق‌ هسنند که ویژگی‌های مشابهی دارند.

یک انسان موفق حتما در شروع راه به موفق‌شدنش ایمان دارد و هنوز دست به تلاش نزده، آیه یاس نمی‌خواند. افراد موفق قاطع هستند و اراده‌ای قوی دارند و تحت تاثیر شرایط پیرامون و قضاوت‌های دیگران قرار نمی‌گیرند. پشتکار و استقامت این افراد نیز تزلزل‌ناپذیر است، چون میل رسیدن به هدف مورد نظر به آنها نیروی مضاعف می‌دهد. و اما مهم‌تر از همه این که این افراد خود را خیلی خوب می‌شناسند و از خواسته‌ها، استعدادها و توان خود باخبرند. پس انسان موفق، یک فرد پرتلاش و خودشناس است که از خود توقعات منطقی دارد و با برنامه به اهدافش می‌رسد و این حس خوب ناشی از موفقیت، طعم شیرین خوشبختی را به کامش می‌ریزد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها