سوال‌کنندگان از وزیر آموزش و پرورش به برخی عزل و نصب‌ها اعتراض داشتند

چهارمین کارت زرد مجلس به فانی رسید

پس از وزرای اقتصاد، علوم و ارشاد، دیروز وزیر آموزش و پرورش، چهارمین وزیر دولت بود که از مجلس کارت زرد گرفت.
کد خبر: ۶۶۵۲۲۹

به گزارش ایرنا، مهرداد بذرپاش که به عنوان نماینده سوال‌کنندگان از وزیر آموزش و پرورش دیروز در صحن علنی مجلس صحبت می‌کرد، نسبت به برخی انتصابات علی اصغر فانی انتقاد کرد و پس از دفاع وزیر آموزش و پرورش از عملکرد خود، نمایندگان مجلس با 71 رای موافق، 115رای مخالف و 11رای ممتنع از 202نماینده حاضر در صحن علنی از پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوال بذرپاش قانع نشدند و به این ترتیب فانی نیز مانند سه وزیر دیگر کابینه از مجلس کارت زرد گرفت.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، سه بار تکرار کارت زرد، استیضاح وزیر را در پی خواهد داشت.

93 امضا پای استیضاح وزیر

نماینده سوال‌کنندگان از وزیر آموزش و پرورش دیروز طی نطقی خطاب به فانی بیان کرد: مجمع نمایندگان بسیاری از استان‌های کشور از جمله تهران، مرکزی، گلستان، اصفهان، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و دیگر استان‌ها نسبت به انتصابات شما در وزارت آموزش و پرورش اعتراض کردند.

وی گفت: بر همین اساس موضوع استیضاح شما با 93 امضا در دستور کار قرار گرفته است.

نماینده تهران در مجلس افزود: درست است که دولت عوض شده، اما در این زمان دولت 400 مدیر را تغییر داده است که در دولت‌های گذشته بی‌سابقه است.

وی با بیان این‌که مجلس به دو دلیل به فانی رای داده است، خاطر نشان کرد: دلایل این بود که وزارتخانه سیاسی نشود و در عین حال کارا باشد، اما امروز هم ناکارا و هم سیاسی است.

بذرپاش با اشاره این‌که ما با افراد مشکلی نداریم بلکه مشکل ما استفاده از افراد سیاسی در عزل و نصب‌هاست، گفت: در استان خراسان رضوی، شخصی که فرماندار بوده و از افراد سیاسی است در آموزش و پرورش مسئول می‌شود.

نماینده تهران افزود: شخصی که در انتخابات شوراها از سوی وزارت اطلاعات ردصلاحیت می‌شود، رئیس یک ناحیه می‌شود یا این‌که خانمی در انتخابات شوراها ردصلاحیت می‌شود و باز هم در ناحیه‌ای مسئولیت می‌پذیرد و شخصی در انتخابات مجلس رد صلاحیت می‌شود، اما مدیرکل می‌شود که این کار با شعار اعتدال همخوانی ندارد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: باید از آقای وزیر پرسیده شود در میان این همه نیروی فرهنگی در تهران، آیا یک مدیر توانمند وجود نداشته که یک نفر که پنج سال پیش بازنشسته شده، مدیرکل می‌شود؟

فانی:‌ 35درصد مدیران از دولت قبل مانده‌اند

پس از طرح سوالات، وزیر آموزش و پرورش به دفاع از عملکرد وزارت متبوع خود پرداخت و با بیان این‌که 35درصد مدیران آموزش و پرورش همان مدیران قبلی هستند، گفت: تمام انتصابات در آموزش و پرورش توسط حراست این وزارتخانه تائید شده است. به گزارش ایرنا، علی‌اصغر فانی گفت: 19درصد مدیران جدیدی که منصوب شده‌اند دارای مدرک دکتری هستند و 81 درصد فوق لیسانس دارند در حالی که تنها 4 درصد از مدیران قبل مدرک دکتری داشتند.

وی با بیان این‌که مدیر لیسانس منصوب نکرده‌ایم، گفت: مدیران جدید آموزش و پرورش در بدو انتصاب باید هفت سال سابقه مدیریت داشته باشند و این در حالی است که مدیران قبلی در بدو انتصاب دارای سه سال سابقه مدیریتی بودند.

فانی همچنین گفت: میانگین خدمت مدیران جدید 27سال است در حالی که میانگین خدمت مدیران قبلی 30سال بوده و این موارد، اتهام استفاده آموزش و پرورش از نیروهای سن بالا را نفی می‌کند.

وی گفت: در انتصابات در ستاد آموزش و پرورش 50 درصد مدیران دارای مدرک دکتری و 50 درصد مدرک فوق‌لیسانس دارند، در حالی که در دوره قبلی هیچ مدیری دارای مدرک دکتری نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که مجموعه بازنشسته‌هایی که در آموزش و پرورش یک میلیون نفری به کار گرفته شده‌اند سه نفر هستند، گفت: یعنی ما در کل آموزش و پرورش، سه بازنشسته به کار گرفته‌ایم.

وی افزود: آقای بذرپاش، نماینده تهران و طراح این سوال در کمیسیون به من گفت که مدیرکل تهران شما ده سال پیش بازنشسته شده بود که من پاسخ دادم که مدیرکل تهران چهار سال پیش بازنشسته شده است، در آن هنگام آقای بذرپاش به من گفت که اگر ده سال پیش بازنشسته نشده باشد من حرفم را پس می‌گیرم، ولی هم اکنون آقای بذرپاش می‌گوید که مدیرکل تهران پنج سال پیش بازنشسته شده است.

پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش، مهرداد بذرپاش با اشاره به تاثیر انتصابات در آموزش و پرورش بر عملکرد این وزارتخانه گفت: چند تشکل سیاسی امروز انتصابات را در این وزارتخانه برعهده گرفته‌اند و این باعث شده که تکلیف پیش‌دبستانی‌ها هنوز مشخص نشده یا این‌که در مورد نیروهای مازاد در وزارت آموزش و پرورش هر روز آمار متناقضی مطرح شود.پس از سخنان بذرپاش، محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست صحن علنی را برعهده داشت از بذرپاش پرسید که شما قانع شدید یا خیر که بذرپاش جواب داد خیر. سپس رئیس جلسه اعلام رای‌گیری کرد و از نمایندگان خواست درباره پاسخ وزیر آموزش و پرورش نظر خود را اعلام کنند که نمایندگان مجلس با رأی خود به فانی کارت زرد نشان دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها