صعود بر بام نگین کویر

صبحگاهان ، قطار زوزه کشان بر جاده آهنین از کاروانسراهای حاشیه های دشت کویر پیش می راند و هنگام اذان صبح در ایستگاه یزد توقف می کند. یزد تاریخ مجسم جاده ابریشم چه حکایتها دارد.
کد خبر: ۶۶۲۷۳

در قلمرو داریوش بوده ، اسکندر برایش زندانی ساخته ، مارکو پولو آن را شهری باشکوه و زیبا دانسته و فرخی یزدی خواب مستبدان زمانش را آشفته کرده است.
صبح است و آرامشی بر این موزه زنده حاکم است. کوچه ها با دیوارهای گلی ، بادگیرها برآمده بر بامها و درهای چوبی با نقش و نگارهایش حکایت از سادگی ، اصالت و رمز و راز حاکم بر این دیار دارد.
باید کلون دل این دیار را بزنی تا راز درونش را بیابی و باید زیر آفتاب کویر بمانی تا پرده از زیرزمین های چهل پله و آب انبارهای قدیمی و برکت وجود شیرکوه بگشایی.
به طور حتم کویر گرمی خودش را از اخلاق گرم و مهربان مردم و کویریان صلابت را از شیرکوه به امانت گرفته اند. یزد، شهره به نگین کویر است و شیرکوه نگین یزد. رشته کوهی سر به فلک کشیده که مایه مباهات کویر و کویریان است.
قله هایش اوج خرامیده اند و دامنه های سرسبزش سفره گسترده نعمت بیکران خالق هستی برای مردم این دیار است. ما گروه کوهنوردی بیمارستان خاتم الانبیائ تهران به قصد فتح قله شیرکوه عازم یزد شده ایم.
شهر یزد پیش روی ماست ، بادگیرها که بیشتر در فضای مسکونی قدیمی دیده می شوند یکی از شاهکارهای معماری این خطه هستند که برای رویارویی با روزهای گرم ، خشک و طولانی تابستان طراحی شده اند.
مساجد زیادی در شهر دیده می شوند که هر یک جلوه ای از معماری بی نظیر ایرانی است. به دلیل تعداد مساجد و مردم مومن منطقه در دوره اسلامی آن را «دارالعباده» می نامیدند. اگر فرصت کافی دارید از مناطق دیدنی شهر یزد مثل مسجد جامع ، خانه لاری ها، حمام خان ، مجموعه امیرچخماق ، آتشکده زرتشتیان و... دیدن کنید.
مشاهده جهانگردان از سراسر جهان در این اماکن امری عادی است. مسرور از دیدن این همه زیبایی به طور موقت با شهر یزد خداحافظی کرده عازم شهر تفت در دامنه شیرکوه می شویم که در 25کیلومتری مرکز استان قرار دارد و یکی از آبادترین شهرهای منطقه است.
شهر درختهای انار. از شهر تفت خارج شده و پس از عبور از بخشهای ده بالا، میانده و بشری به منطقه سرسبزی به نام شیخ علی شاه می رسیم.
از این محل می توان خطالراس قله های شیرکوه ، برفخانه و تزرجان را مشاهده کرد. دیواره لایه لایه شیرکوه از سایر قله ها قابل تشخیص است.
ناحیه کوهستانی شیرکوه ، از شمال غربی استان یعنی ندوشن شروع و تا جنوب شرقی به طول 130کیلومتر امتداد دارد. طولانی ترین عرض آن از شرق به غرب حدود 75کیلومتر و مساحتی معادل 3هزار کیلومتر را در بر دارد.
شهرهای تفت ، مهریز، نیر و تا حدودی مرکز استان و روستاهای کوچک و بزرگ آن به برکت وجود این رشته کوه تحت تاثیر هوای معتدل قرار گرفته و مزارع ، باغ ، شالیزار و ییلاق های خنکی همچون بنادک ، منشاد، سانیچ و ده بالا در دامنه های آن به وجود آمده اند.
ذوب برف در کوهستان سبب جاری شدن چند رود و چشمه از جمله «رود پایین در» در اطراف آن شده است به طوری که آب مصرفی بخشی از شهرهای استان از آن تامین می شود. از مزرعه شیخ علی شاه باید خود را آماده صعود به قله نمود.
از این نقطه چندین مسیر برای صعود وجود دارد که با توجه به علاقه ، امکانات و توانایی های کوهنوردان متفاوت است.
پرطرفدارترین مسیر مورد علاقه کوهنوردان ، «دره نجیب» است که طولانی تر و زیباتر از بقیه است. شیب آرام و هموار برای گروه یک خوشامدگویی محسوب می شود.
از مزارع لاسرگون و گلوآب عبور کرده به چند سد آبگیر سنگی می رسیم. آب تجمع یافته در آنها کوهنوردان را برای شنا وسوسه می کند. در پی آنها به دیواره های عظیمی که ارتفاع آنها دهها و طول آن نیز صدها متر است می رسیم.
منظره باشکوهی از ترکیب دیواره و پرتگاه روبه رویمان است. هر قسمت از دیواره به رنگی مشاهده می شود، قرمز، قهوه ای ، نقره ای ، زنگاری و... دیواره ها کمی شیب منفی دارند. به همین خاطر خیره شدن به راس آنها دلهره آور به نظر می رسد.
این نقطه می تواند مکانی ایده آل برای طرفداران صخره نوردی باشد. در پایان این مجموعه عظیم آبشاری قرار دارد که آب جاری در آن فوق العاده خنک و گواراست و با زحمت می توان بیشتر از چند ثانیه ، سرمای آن را تحمل نمود.
گلهای آلوچه ، سرمه کلاغ ، گل زرد، آنقوره ، خشیر و علف طیاری افسونی به پا کرده اند. اگر قصد فتح شیرکوه را دارید خود را برای یک کوهنوردی واقعی آماده کنید. این دره مسیری کوتاه با شیبی بسیار تند دارد.
زیر پا سنگریزه هایی لغزنده هستند که با هر چند گام رو به جلو اندکی به عقب رانده می شوید. پس باید انرژی ، وقت و حوصله زیادی را صرف کرد.
چند عقاب بر فراز دره ، بالای سرمان پرواز می کنند. منطقه تحت حفاظت محیط زیست بوده و شکار ممنوع است. از حیات وحش تحت حمایت منطقه می توان به غزال ایرانی ، جبیر و هوبره اشاره کرد.
در ارتفاعات هم بز، قوچ ، کفتار، روباه ، گرگ و خرگوش دیده می شوند. با عبور از این دره ، مسیر برای رسیدن به 2پناهگاه در ارتفاع 3400 متری هموار می شود. 2جان پناه به ابعاد 3*5 متر با سقف سوله ای که هر کدام ظرفیت 10 نفر را دارند مکان مناسبی برای رفع خستگی هستند.
سمت راست پناهگاه چشمه آب آشامیدنی و در سمت چپ دستشویی واقع شده اند. متاسفانه اطراف پناهگاه از نظافت و بهداشت محیط خبری نیست. از طرفداران محیط زیست انتظار می رود پس از استفاده از مواد غذایی ، ظروف آن را با خود به پایین حمل نمایند.
صرف صبحانه در پناهگاه انرژی کافی برای ادامه مسیر را تامین می کند. در نزدیکی پناهگاه ، غار خاکستر با سالنی وسیع و 2چاه عمیق همراه با مقادیر زیادی استالاگتیت و استالاگمیت قرار دارد.
مسیر باقیمانده تا قله هم حدود یک ساعت و نیم طول می کشد که با شیب ملایم همراه با تپه هایی سرسبز و خوش ترکیب با پیچ وخمهایی متناسب و موزون تا قله ادامه می یابد.
اینک در یکی از زیباترین روزهای بهار در حالی که نسیم ملایمی بر تن و جانمان می وزد و عطر و بوی گیاهان مشاممان را عطرآگین ساخته به قله 4075 متری شیرکوه می رسیم.
کوله ها را زمین گذاشته و هر کسی در گوشه خلوت خود جشنی کوچک به پاس قدردانی از خداوند برای دریافت یک نعمت دیگر برپا می دارد. مناجات ، سجده شکر، تنفس عمیق و... همه برای سپاس از خداوند و به خاطر فتح یک قله دیگر است.
خستگی را از تن بیرون کرده و چشم اندازهای اطراف را نگاه می کنم ، در منظر جنوب و جنوب شرقی به ترتیب قلل سوزنی ، گاو و گوساله ، آسمان نما، برفخانه و بلندتر از بقیه نزرجان را به ارتفاع 4000متر می توان مشاهده نمود.
در زیر شاخک جنوبی قله دره های عمیق سوسن و شمس قرار دارند. مزارع وسیع کشاورزی در زیر پایمان بسیار دیدنی و چشم نوازند. جدایی از این همه عظمت و زیبایی دیر است ولی ابرهایی که هر لحظه بر انبوهشان افزوده می شود تهدیدی جدی در کوهستان است لذا هر چه سریع تر باید قله را ترک کرد.
مسیر بازگشت هم متعدد است ، فرود از دره آریر با مشاهده مناظر شگفت انگیزی از اشکال و اجسام هندسی و پیکره سازی های طبیعی از سنگ و صخره همراه است. بر روی یکی از ستونهای صخره ای بسیار بلند که در ضلع شرقی قله قرار گرفته است تصویری از یک چهره غران و عصبانی تشکیل شده.
اما موضوعی که ذهن هر کوهنوردی را به خود مشغول می کند وجه تسمیه اطلاق شیر به این کوهستان است ، لذا همه جا به دنبال آثار و نشانه هایی از این نامگذاری هستیم ، گفته شده است اگر از منظر جنوب شرقی و از قله گاو و گوساله به شیرکوه نظاره شود با کمک از قوه تخیل و تصویرسازی ذهنی می توان پیکره ای عظیم از شیری با گردن افراشته مشاهده نمود که بر پهن دشت کویر لمیده است.
لذا این مجموعه نه تنها شیرکوه که شیر کویر است. در ادامه فرود با اجازه از باغداران می توان از میوه های درختان توت و بادام که به وفور در دامنه موجودند استفاده کرد و حسن ختامی خوش طعم به برنامه داد.
در بازگشت به یزد به هیچ وجه تماشای منظره عقابکوه را در بخش اسلامیه واقع در حومه تفت از دست ندهید. در این محل یکی از شاهکارهای طبیعت قرار دارد، تخته سنگی یکپارچه به ارتفاع ده ها متر که به شکل پیکره ای از عقابی با بالهای گشوده در حالی که رو به سوی شیرکوه دارد و بر فراز مزرعه ای وسیع عرض اندام می کند.
هر چه به آن نزدیکتر شوید تصویرپردازی واضح تر و واقعی تر می شود. معرفی مناسب و شایسته این مجموعه در هر سرزمینی می تواند منبع عظیمی از ثروت را به همراه جذب جهانگرد برای هر کشوری به ارمغان آورد.

محمد پورزادی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها