حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، با تبریک سال نو و نوروز به‌همه هم‌میهنان و ایرانیان عزیز در سراسر جهان بخصوص خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و مجاهدان راه اسلام و ایران، سال جدید را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند.
کد خبر: ۶۵۹۲۰۶

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تقارن سال جدید با ایام شهادت بانوی بزرگ جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها از خداوند متعال مسالت کردند: این تقارن، امکان بهره‌گیری مضاعف از انوار هدایت الهی و برکات فاطمی را برای ملت ایران فراهم سازد.

ایشان در ترسیم افق سال نو، دو مساله اقتصاد و فرهنگ را مهم‌تر از مسائل دیگر برشمردند و تاکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم ضروری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش اساسی و برجسته مشارکت و حضور مردم در «زندگی و سازندگی کشور» خاطرنشان کردند: هم در اقتصاد و هم در فرهنگ، کار بدون حضور مردم پیش نخواهد رفت و گروه‌های گوناگون مردمی باید با اراده و عزم راسخ ملّی در این عرصه‌ها نقش‌آفرینی کنند. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسئولان هم موظفند با توکل به خداوند و با تکیه بر مردم، در هر دو عرصه اقتصاد و فرهنگ، مجاهدانه وارد میدان عمل شوند. ایشان تاکید کردند: آنچه در سال جدید پیش‌رو داریم، عبارت است از اقتصادی که به کمک مسئولان و مردم شکوفایی پیدا کند و فرهنگی که با همت مسئولان و مردم بتواند سمت و سوی حرکت بزرگ کشور و ملت ما را معین کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته در تصمیم‌گیری‌های آینده، به ارزیابی کیفیت تحقق شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» پرداختند و گفتند: در سال ۹۲، حماسه سیاسی با حضور مردم و تلاش مسئولان در عرصه‌های مختلف نظیر انتخابات، راهپیمایی‌های بزرگ و عرصه‌های دیگر به بهترین شکل تحقق پیدا کرد و با دست به‌دست شدن قدرت اجرایی در کمال امنیت و آرامش، حلقه جدیدی از سلسله طولانی مدیریت کشور شکل گرفت.

رهبر انقلاب، مساله اقتصاد را برای مردم و کشور مساله‌ای مهم خواندند و با اشاره به برخی تلاش‌های قابل تقدیر در زمینه حماسه اقتصادی افزودند: البته در سال گذشته حماسه اقتصادی به شکل مورد انتظار محقق نشد که لازم است این حماسه در سال جدید به‌وجود آید.

ایشان «سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» را زیرساخت فکری و نظری تحقق حماسه اقتصادی خواندند و تأکید کردند: در پرتو این سیاست‌ها اکنون زمینه لازم برای تلاش مضاعف فراهم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی همچنین از خداوند متعال برای همه ایرانیان عزیز، جوانان، خانواده‌ها، کودکان و مردان و زنان این سرزمین پرافتخار، در سال جدید تنِ سالم، شادابی، آرامش روحی، محبت، پیشرفت و تعالی و سعادت آرزو کردند.

تبیین نقشه راه کشور در سال 93

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز بهار و نخستین روز سال 1393، در اجتماع عظیم و پُرشور زائران و مجاوران رضوی علیه‌السلام با تبریک مجدد سال نو، ابعاد مختلف نقشه کلان راه کشور در سال جدید یعنی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» را تبیین کردند و با تشریح ماهیت، ظرفیت و الزامات تحقق مقاوم‌سازی اقتصاد و باید و نبایدهای عرصه بسیار مهم فرهنگ تأکید کردند: باید خود را آنچنان قوی کنیم که زورگویان و باجگیران جهانی، نتوانند حقی از این ملت را نادیده بگیرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح حرف اصلی خود در سال جدید یعنی ضرورت قوی‌تر شدن ملت و کشور و افزایش اقتدار ملی، به تلاش باجگیران و زورگویان جهانی برای تضییع حقوق ملت‌های ضعیف استناد و خاطرنشان کردند: طبیعت جهانی که با افکار مادی اداره می‌شود، زورگویی قدرتمندان نسبت به ضعیفان است، پس باید قوی شویم و پیشرفت کنیم.

رهبر انقلاب در بیان علت انتخاب شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به عنوان نقشه راه کلی سال 93، به گام‌های بلند و تجربیات موفق ملت و امکانات و ظرفیت‌های وسیع کشور اشاره کردند و افزودند: مسیر پرافتخار «اقتدار ملی» با تمرکز مسئولان و مردم بر این شعار، با شتاب بیشتری پیموده خواهد شد.

3 عنصر اصلی اقتدار ملی

ایشان در تشریح عناصر اصلی قدرت یک ملت، برخورداری از تسلیحات پیشرفته را لازم دانستند، اما افزودند: اقتصاد، فرهنگ و علم سه عنصر اصلی اقتدار ملی است که با یاری خداوند در 12 سال اخیر درباره علم و دانش پیشرفت‌های درخشانی داشته‌ایم.

رهبر انقلاب اهتمام جدی درباره دو عنصر دیگر اقتدار ملی یعنی اقتصاد و فرهنگ را ضروری برشمردند و با تمرکز اولین بخش از سخنانشان بر مساله اقتصاد افزودند: باید اقتصاد ایران را به‌گونه‌ای قوی کنیم که هیچ تکانه‌ای در جهان و هیچ‌کس در هیچ جای دنیا چه آمریکا و چه غیرآمریکا نتواند با یک تصمیم‌گیری و یک نشست و برخاست، بر اقتصاد کشور و معیشت مردم ما اثر بگذارد که این همان اقتصاد مقاومتی است.

رهبر انقلاب با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استقبال روسای قوا و دیگر مسئولان از این سیاست‌ها، به طرح سه پرسش مهم و پاسخگویی به آنها پرداختند.

1ـ خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی چیست؟

2ـ آیا این هــــدف تحقق‌پذیر است یا یک آرزو و خیال خام است؟

و 3ـ اگر تحقق‌پذیر است الزامات آن چیست؟

ایشان در پاسخ به پرسش اول یعنی «ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی» گفتند: اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است که البته بسیاری از کشورهای دیگر نیز برای کاهش تاثیرپذیری خود از تکانه‌های اجتماعی و اقتصاد جهانی، متناسب با شرایط خاص خود به آن روی آورده‌اند.

درون‌زا بودن و تکیه بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی در عین برونگرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها، دومین ویژگی اقتصاد مقاومتی بود که رهبر انقلاب بیان کردند.

ایشان افزودند: متاسفانه برخی قلم‌ها و زبان‌ها تلاش می‌کنند با طرح شبهاتی نظیر محدود و محصور شدن اقتصاد ایران، راه مقاوم‌سازی اقتصاد کشور و سعادت ملت را سد کنند، در حالی‌که اقتصاد مقاومتی با جامعه جهانی تعاملی صحیح خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان سومین ویژگی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کردند: این اقتصاد، اقتصاد دولتی نیست، بلکه «مردم‌بنیاد» است. البته مسئولین موظفند با آماده‌سازی شرایط و هدایت و کمک، راه را برای حضور مردم و سرمایه‌های مردمی آماده کنند.اقتصاد دانش‌بنیان در عین استفاده از تجربیات و مهارت‌های فعالان صنعتی و کشاورزی، تعبیر دیگری بود که رهبر انقلاب برای افزایش درک عمومی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی، مورد استفاده قرار دادند.توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی در عین توجه به شاخص‌های رایج اقتصادی جهان نظیر رشد ملی و تولید ناخالص ملی و موثر بودن اقتصاد مقاومتی در همه شرایط چه تحریم و چه غیرتحریم آخرین ویژگی‌هایی بود که رهبر انقلاب در پاسخ به پرسش اول یعنی خصوصیات سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی بیان کردند.

اقتصاد مقاومتی، حتما قابل تحقق است

سخنان ایشان در اجتماع عظیم زائران و مجاوران رضوی با پاسخگویی به یک پرسش خاص ادامه یافت: آیا اقتصاد مقاومتی یک توهم و خیال و آرزو نیست؟ ایشان قاطعانه و مستند به اطلاعات و واقعیات به این پرسش، پاسخ منفی دادند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی از جمله جمعیت جوان، ده میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی، بیش از چهار میلیون دانشجو و میلیون‌ها نیروی ماهر و مجرب صنعتی و غیرصنعتی، در کنار منابع طبیعی فراوان و بسیار پرارزش، موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی حتما قابل تحقق است.

ایشان افزودند: البته ممکن است کسی بگوید شرایط تحریم اجازه استفاده از این ظرفیت‌های فوق‌العاده را نمی‌دهد، اما مگر ما در همین شرایط در عرصه‌های علمی و دفاعی از جمله نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و صنایع دفاعی و موشکی به پیشرفت‌های خیره‌کننده دست نیافتیم؟

رهبر انقلاب تاکید کردند: با توجه به این واقعیات اگر عزم خود را جزم کنیم، دست به دست یکدیگر دهیم و چشم‌مان به دست دشمن نباشد که چه زمانی تحریم‌ها را برمی‌دارد یا برنمی‌دارد، در عرصه‌های دیگر از جمله اقتصاد نیز حتماً به اقتدار ملی دست می‌یابیم.الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی سومین پرسشی بود که به علت اهمیت آن، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بخشی از سخنانشان در اولین روز سال جدید را به آن اختصاص دادند.

پاسخ ایشان در این زمینه بر چهار ضرورت متمرکز بود: 1- حمایت همه‌جانبه مسئولان از تولید ملی به عنوان حلقه اساسی پیشرفت کشور 2- اهمیت دادن صاحبان سرمایه و تولیدگران به افزایش بهره‌وری و تولید ملی 3- ترجیح صاحبان سرمایه به فعالیت در عرصه‌های تولیدی به جای حضور در عرصه‌های غیرتولیدی و 4- پایبندی ملت به استفاده از تولیدات داخلی .

ایشان در توضیح نکته چهارم افزودند: نمی‌گویم خرید جنس خارجی حرام است، اما عرض می‌کنم مصرف کالاهای داخلی برای مقاوم‌سازی اقتصاد و پیشرفت کشور یک ضرورت مهم است و بر همه مسائل از جمله اشتغال و افزایش کیفیت تولیدات داخلی اثر مثبت می‌گذارد که البته وظیفه مسئولان و مدیران در این زمینه بیشتر از دیگران است.

موضوع فرهنگ، از اقتصاد هم مهم‌تر است

رهبر انقلاب پس از جمع‌بندی این بخش از سخنانشان و تاکید بر همکاری و نقش‌آفرینی همه مردم و مسئولان در مقاوم‌سازی پایه‌های اقتصاد، به موضوع فرهنگ پرداختند و تأکید کردند: این موضوع حتی از اقتصاد هم مهم‌تر است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح علت اهمیت فرهنگ، خاطرنشان کردند: فرهنگ مثل هوایی است که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی را بر جامعه و کشور خواهد داشت.

ایشان با استناد به تأثیر بی‌بدیل فرهنگ در نگاه مردم به مسائلی نظیر تولید داخلی، قانونگرایی و خانواده افزودند: همه رفتارهای روزمره، عادات و «نگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» مردم از فرهنگ آنها الهام می‌گیرد، بنابراین باورهای فرهنگی به همه مسائل و عرصه‌های دیگر سایه می‌اندازد و مهم‌تر است.

رهبر انقلاب تمرکز دشمنان بر موضوع فرهنگ را ناشی از اهمیت فوق‌العاده این موضوع دانستند و تاکید کردند: مسئولان فرهنگی، باید با حساسیت و هوشیاری مراقب رخنه‌های بسیار خطرناک فرهنگی باشند و به وظایف ایجابی و دفاعی خود در این زمینه عمل کنند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تأثیر منفی تقصیرات، کم‌کاری‌ها و بی‌برنامه‌گی‌های داخلی بر فرهنگ عمومی خاطرنشان کردند: همه مشکلات فرهنگی ناشی از فعالیت‌های دشمنان نیست، اما نباید این فعالیت‌های مخرب سی و پنج ساله دشمنان را انکار کرد یا نادیده گرفت.

آزادی بدون ضابطه، معنی ندارد

ایشان «آزادی» را از شعارهای اساسی انقلاب و پایه‌های جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: حساسیت مسئولان درباره رخنه‌ها و انحرافات فرهنگی هیچ منافاتی با آزادی ندارد، چرا که آزادی به عنوان نعمت بزرگ الهی با ولنگاری، بی‌تفاوتی و رهاسازی کاملا متفاوت است.

رهبر انقلاب با تأکید بر این‌که آزادی بدون ضابطه معنی ندارد، به پایبندی شدید مدعیان غربی آزادی به خطوط قرمز خود اشاره و یادآوری کردند: در اروپا کسی جرأت نمی‌کند درباره هولوکاست که واقعیت و چگونگی آن معلوم نیست، ابراز تردید کند، آن‌وقت از ما توقع دارند که خطوط قرمز انقلاب و اسلام را نادیده بگیریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی مسائل موجود افزودند: اگر کسی روح استقلال ملی را با تمسخر نشانه رود، وابستگی را تئوریزه کند، به مبانی اخلاقی و دینی جامعه اهانت کند، شعارهای اصلی انقلاب را مورد تعرض قرار دهد، زبان فارسی و خلقیات ملت را محقر جلوه دهد و ضمن ترویج اباحه‌گری، روح عزت ملی جوان ایرانی را نشانه رود، آیا باید در مقابل فعالیت‌های مخرب او، بی‌اعتنا بود؟

ایشان با اشاره به تحمل‌ناپذیری غربی‌ها درباره مسائلی نظیر حجاب و تعصب کور آنان درباره مردم برخی کشورها افزودند: اینها نشانه‌هایی از تحمل‌پذیری غربی است که برخی‌ها ملت نجیب و بافرهنگ ایران را به آن ترغیب می‌کنند!

از هوچی‌گری رسانه‌های بیگانه نهراسید

رهبر انقلاب خطاب به مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی که مستقیم یا غیرمستقیم به دولت مربوط می‌شوند، تاکید کردند: از هوچی‌گری رسانه‌های بیگانه و یا رسانه‌هایی که زبان بیگانه را در کام دارند نهراسید و رفتار خود را با آنها تنظیم نکنید.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از تشریح وظایف و مسئولیت‌های سنگین مسئولان دستگاه‌های فرهنگی افزودند: نکته مهم‌ترِ حرف من در باب فرهنگ خطاب به جوانان مومن و انقلابی است که به‌صورت خودجوش و با اراده و ابتکار در سراسر کشور به فعالیت‌های فرهنگی مشغولند و کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند. ایشان به این جوانان تاکید کردند: عزیزان من کار را هر چه جدی‌تر ادامه دهید چراکه فعالیت‌های فرهنگی شما از اول انقلاب، نقش مهمی در ایستادگی و پیشرفت کشور ایفا کرده است.رهبر انقلاب خطاب به مراجع فرهنگی از جمله علما، استادان، روشنفکران انقلابی و هنرمندان متعهد نیز یک توصیه مهم داشتند: نگاه نقادانه خود را نسبت به اوضاع فرهنگی حفظ کنید و با منطق محکم و بیان روشن و صریح، به مسئولان تذکر دهید.

ایشان البته تاکید کردند: در این زمینه باید از تهمت‌زنی، جنجال‌آفرینی و تکفیر کاملا خودداری کرد و مجموعه انقلابی کشور اعم از جوانان مومن و بزرگان و نخبگان، با منطق محکم و نگاه نقادانه، نقاط ضعف را به‌رخ ما مسئولین بکشند که این همان عزم ملی و مدیریت جهادی در زمینه فرهنگ است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به نامگذاری سال 92 به عنوان «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» افزودند: در بحث حماسه سیاسی مردم آنچه را که انتظار می‌رفت خلق کردند و با دو حرکت بزرگ خود یکی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دیگری در راهپیمایی عظیم و سراسری 22 بهمن، حماسه سیاسی را محقق ساختند.

رهبر انقلاب اسلامی دو حادثه بزرگ انتخابات یازدهم و راهپیمایی 22 بهمن را رسانه‌هایی فراگیر و گویا در زمینه واقعیات کشور و ملت ایران در برابر هجمه رسانه‌های مغرض جهانی خواندند. ایشان تاکید کردند: نکته مهم در مورد انتخابات در نظام اسلامی این است که از اول انقلاب تا امروز نصاب شرکت مردم در انتخابات مکرر، پایین نیامده و در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز با حضور 72 درصدی مردم، یک نصاب برجسته به ثبت رسید.

رهبر انقلاب افزودند: معنی حضور مستمر مردمی در صحنه، ثبت و نهادینه شدن مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی است که باید قدر این نعمت را دانست، اما متاسفانه برخی از جمله در انتخابات 88 در مقابل این نعمت بزرگ ناسپاسی کردند.

ایشان سپس به حضور گسترده‌تر و پرشورتر مردم در راهپیمایی 22بهمن سال 92 پرداختند و علت واقعی این حضور برجسته را سیاست‌های جبهه استکبار در مواجهه با مردم ایران و لحن بی‌ادبانه و توهین‌آمیز آمریکایی‌ها در برابر ملت خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در حالی که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود، سیاستمداران آمریکایی با لحنی بی‌ادبانه تلاش کردند تا نشان دهند مردم ایران از حرف و اصول خود صرف‌نظر کرده‌اند، اما ملت با حساسیت و غیرت، انگیزه بیشتری برای حضور در صحنه پیدا کرد و نشان داد پای جمهوری اسلامی و پرچم برافراشته اسلام و نظام اسلامی با همه وجود ایستاده است.

ناکامی آمریکا در مناطق مختلف جهان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنانشان به ناکامی آمریکا در مناطق مختلف جهان از جمله فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان اشاره و خاطرنشان کردند: واقعیات جامعه جهانی براساس خواسته‌های آمریکا به پیش نمی‌رود.

رهبر انقلاب افزودند: در کشور عزیز ایران نیز، 35 سال خصومت دشمنان عنود ملت، به برکت حضور مردم به نتیجه مورد نظر آنها نرسیده است.

ایشان یادآوری کردند: افراد موثر در دولت آمریکا صریحا گفتند تحریم‌ها را تشدید کرده‌ایم تا مردم را علیه نظام اسلامی به خیابان‌ها بکشانیم و انقلاب را ریشه‌کن کنیم، اما حضور پرشور و آگاهانه ملت، آنان را بار دیگر ناکام گذاشت.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان افزودند: به توفیق الهی آینده روشن این سرزمین عزیز متعلق به جوانان میهن است و دشمن همچنان محکوم به شکست و ناکامی است.

قبل از این دیدار، آیت‌الله واعظ‌طبسی، نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی با اشاره به پایبندی ملت به مسیر پرافتخار استقلال و عزت ملی گفت: با همت مردم و مسئولان شعار سال جدید مبنی بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی تحقق می‌پذیرد.

تاکید دوباره بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطرات دفاع مقدس

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین صبح روز چهارشنبه، ششم فروردین با حضور در میان هزاران نفر از زائران کاروان‌های راهیان نور در منطقه عمومی عملیات شکست حصر آبادان در شرق کارون، با مغتنم شمردن کاروان‌های راهیان نور و تاکید مجدد بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطرات، مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های مناطق مختلف عملیاتی دوران دفاع مقدس و رزمندگان و شخصیت‌های نقش‌آفرین آن گفتند: بزرگ‌ترین درس دفاع مقدس این بود که نشان داد یک ملت در سایه اتحاد، ایمان و حسن‌ظن به‌خداوند متعال و اعتقاد به صدق وعده الهی، می‌تواند از همه گذرگاه‌های دشوار عبور و با ایستادگی در مقابل دشمن، او را وادار به عقب‌نشینی و شکست کند. رهبر انقلاب اسلامی حضور قشرهای مختلف مردم در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را در ایام تعطیلات نوروز و همچنین در طول سال، اقدامی پسندیده، صحیح و عاقلانه خواندند و افزودند: همه مناطق دفاع مقدس از جمله خوزستان، صحنه برترین فداکاری‌ها، مجاهدت‌ها و ازخودگذشتگی‌ها بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری فرمان امام (ره) برای شکست حصر آبادان و طراحی و برنامه‌ریزی عملیات ثامن‌الائمه در مهر ماه 1360 در منطقه مارِد در شرق کارون، خاطرنشان کردند: پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات سرآغاز سلسله‌عملیات بعدی طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس شد که می‌توانست در همان سال‌ها به جنگ تحمیلی پایان دهد. ایشان افزودند: جبهه دشمنان نظام اسلامی یعنی همین دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا با دادن امکانات و تجهیزات جدید و پیشرفته به رژیم بعثی صدام، او را به ادامه جنگ تشویق می‌کردند و همین مساله باعث شد جنگ تحمیلی، هشت سال به‌طول انجامد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به هدف جبهه استکبار برای سربلند بیرون نیامدن ملت ایران از این جنگ و ضعیف نشان دادن نظام اسلامی در مواجهه با دشمن بعثی که مورد حمایت کامل آنها بود، تاکید کردند: اما خداوند متعال دست قدرت خود را نشان داد و با مشت پولادین سنت الهی، دهان دشمنان جمهوری اسلامی ایران را خرد کرد و بینی آنها را به خاک مالید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: از آنجایی که نظام اسلامی متکی به ایمان‌ها و عواطف مردم است، در هشت سال دفاع مقدس نشان داد که می‌تواند در مقابل همه قدرت‌های مادی جهان از خود دفاع و همچنین می‌تواند طرف مقابل را وادار به اظهار عجز کند.

ایشان یکی از اهداف دشمنان نظام اسلامی در هشت سال جنگ تحمیلی را القای امکان نداشتن ایستادگی در مقابل قدرت‌های مادی جهان دانستند و گفتند: شکست یک ملت، هنگامی است که آن ملت باور کند کاری را نمی‌تواند انجام دهد، اما ملت ایران در دفاع مقدس، عکس این موضوع را به جهانیان نشان داد. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: عامل اصلی سربلندی و عزت یک ملت در میان ملت‌ها و همچنین در طول تاریخ، مجاهدت و تلاش آن ملت در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی و تعاون اجتماعی و از همه مهم‌تر در عرصه آمادگی برای جانفشانی است.

راه رسیدن به آرمان‌های بلند مجاهدت و ایستادگی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: بزرگ‌ترین درس انقلاب اسلامی به ملت ایران این بود که نشان داد راه رسیدن به آرمان‌های بلند، مجاهدت و جانفشانی و ایستادگی بر سراین آرمان‌هاست.

ایشان دوران دفاع مقدس و جنگ پرماجرای هشت ساله را نمونه بارز ایستادگی ملت ایران و جوانان کشور بر سر آرمان‌ها و مقابله با جبهه کفر و استکبار خواندند و افزودند: باید همواره یاد دوران دفاع مقدس زنده نگه داشته شود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: بدخواهان ملت ایران و همچنین برخی، به‌دنبال آن هستند که فداکاری‌های دوران دفاع مقدس و شخصیت‌های نقش‌آفرین آن از یاد بروند و بر همین اساس تلاش دارند جانفشانی‌های دفاع مقدس و جهتگیری و مسیری را که امام بزرگوار (ره)، آن حکیم و بنده بصیر الهی معین کرده بود، تخطئه کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: لحظه لحظه حوادث دوران دفاع مقدس، برای ملت ایران فراموش‌نشدنی است و تاثیرات بزرگی در مسیر حرکت ملت به‌سوی آرمان‌ها دارد. ایشان در پایان از قشرهای مختلف مردم که در قالب کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور پیدا می‌کنند، قدردانی و اظهار امیدواری کردند توشه این سفر معنوی، تجربه‌آموزی، بصیرت و انوار الهی باشد. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به منطقه عمومی عملیات شکست حصرآبادان، بر مزار 9 شهید گمنام و والامقام دفاع مقدس حضور یافتند و با قرائت فاتحه برای علّو درجات آنان دعا کردند.

تنوع اقوام و اقلیت‌ها؛ یک ویژگی ممتاز برای ایران

همچنین، عصر روز شنبه، دوم فروردین متن بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان بختیاری که در تاریخ بیست‌وششم اسفند 1392 برگزار شده بود، در مراسمی که به منظور تجلیل از این شخصیت قوم بختیاری در شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد، با حضور آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، منتشر شد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران ستاد نکوداشت شیر علیمردان خان، معرفی و تجلیل از شخصیت‌های تاریخی برجسته، فداکار و مجاهد در میان اقوام ایرانی را که خالصانه و صادقانه علیه استبداد مبارزه کرده‌اند، کاری بسیار بجا و شایسته خواندند و تأکید کردند: آنچه که در معرفی این شخصیت‌ها اهمیت دارد برجسته‌سازی جهتگیری‌ها و عقاید و انگیزه‌های دینی در حرکت‌ها و قیام‌های ضد استبدادی است.

ایشان تنوع اقوام و اقلیت‌ها را یک ویژگی ممتاز برای ایران دانستند و با اشاره به همبستگی کامل اقوام ایرانی و وفاداری آنها به کشور افزودند: قوم بختیاری و لرها جزو بهترین و باوفاترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقاید اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به گمنام ماندن بسیاری از شخصیت‌های برجسته بختیاری نظیر مرحوم علیمردان خان و ضرورت شناسایی و معرفی این شخصیت‌ها خاطرنشان کردند: ویژگی برجسته علیمردان خان مبارزه علیه استبداد رضاخانی با الهام گرفتن از عقاید و احساسات دینی است.

موافقت با عفو محکومان محاکم عمومی و انقلاب در آستانه 12 فروردین

در آستانه دوازدهم فروردین، سالروز جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 920 نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن سالروز جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 920نفر از محکومانی را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضاییه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد مورد موافقت رهبر انقلاب قرار گرفت.

مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) در حسینیه امام خمینی (ره)

آخرین شب از مراسم سوگواری دخت گرامی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا(س) دیشب با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. این مراسم از دوشنبه‌شب یازدهم فروردین آغاز شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها