بیماری بدخیم پستان که سرطان پستان نیز نامیده می‌شود شایع‌ترین سرطان در زنان ایران است و از تکثیر بی‌رویه سلول‌های این بافت حاصل می‌شود. حدودا از هر ۱۰خانم یک‌نفر در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می‌شود. به‌رغم اینکه سرطان پستان جزو بیماری‌های بدخیم طبقه‌بندی می‌شود، ولی در صورت تشخیص زودرس و به‌موقع، شانس درمان کامل و قطعی وجود دارد.
کد خبر: ۶۴۵۶۴۴

جام جم سرا: به‌طور کلی سه‌روش عمده برای تشخیص زودرس و به‌موقع سرطان پستان وجود دارد: اول معاینه پستان توسط خود فرد که توصیه می‌شود از سن ۲۰سالگی به‌طور ماهانه انجام شود. دوم انجام معاینه‌های سالانه توسط پزشک خانواده یا پرسنل آموزش‌دیده که توصیه می‌شود از ۳۰ الی ۴۰‌سالگی هر سه‌سال و پس از ۴۰سالگی به‌طور سالانه صورت گیرد و سوم انجام ماموگرافی که از ۴۰‌سالگی به‌طور سالانه یا هر دوسال یک‌بار توصیه می‌شود. البته بسته به‌نظر تیم معالج گاهی تفاوت‌هایی در نحوه انجام این روش‌ها وجود دارد.
عوامل متعددی وجود دارند که به عنوان عامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان پستان مطرح می‌شوند که از انواع مهم‌تر آن‌ها می‌توان به چاقی، ابتلای یکی از افراد درجه‌اول فامیل به این بیماری، سابقه عدم شیردهی و... اشاره کرد. وجود این عوامل به معنی ابتلای حتمی فرد به این بیماری نیست، ولی این افراد باید بیشتر تحت‌نظر باشند.
انواع روش‌های درمانی بسته به میزان گستردگی بیماری و شرایط بیمار شامل جراحی، شیمی‌درمانی با داروهای تزریقی به مدت حدود چهارماه، پرتودرمانی به مدت حدود دوماه، هورمون‌درمانی به صورت قرص خوراکی به مدت پنج‌سال که اخیرا به ۱۰سال افزایش داده شده و درمان با پادتن به صورت داروی تزریقی است.
حدود یک‌سال قبل خانم «آنجلینا جولی» بدون ابتلا به سرطان پستان به دلیل داشتن ژن زمینه‌ساز این بیماری اقدام به برداشتن هر دو سینه خود کرد. گفتنی است بعضی از کشور‌ها روی مردم خود در مورد ژن عامل سرطان بررسی کرده‌اند و ژن‌های زمینه‌ساز سرطان را در‌نژاد خود کشف کرده‌اند. بنابراین در افرادی که سابقه فامیلی دارند پس از انجام مشاوره ژنتیک، بررسی از نظر این ژن‌ها انجام می‌شود و در صورتی‌که ژن مذکور وجود داشته باشد مشخص می‌شود که احتمال ابتلای وی به سرطان پستان مثلا حدود ۸۵درصد است. این فرد به احتمال ۱۵درصد به سرطان پستان مبتلا نمی‌شود و به احتمال ۸۵درصد به سرطان پستان مبتلا خواهد شد. بر این اساس فرد تصمیم می‌گیرد که اقدام به برداشت سینه‌های خود بکند یا نکند. البته در صورت انجام این جراحی امکان بازسازی به طور همزمان وجود دارد. لازم به ذکر است که این بررسی ژنتیک روی مردم کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان انجام نشده است، ولی گاهی از بررسی‌های انجام‌شده روی مردم سایر کشور‌ها استفاده می‌شود و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود. هزینه انجام این آزمایش در کشورهایی که به‌طور استاندارد آن را انجام می‌دهند حدود سه‌هزاردلار است. با توجه به محدودیت‌های مذکور در صورت عدم امکان انجام این بررسی‌ها از روش‌های جایگزین استفاده می‌شود. انجام این بررسی‌ها فقط پس از انجام مشاوره با متخصص ژنتیک و در افرادی که سابقه فامیلی دارند، توصیه می‌شود.|شرق|سیدمحمدرضا حکیمیان. متخصص جراحی عمومی- فلوشیپ جراحی سرطان|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها