سیر صعودی مرگهای سرطانی تا ۲۰۲۰

روش‌های تشخیص سرطان پستان

هر روز، ‌ تعدادی دختر و زن جوان این جمله را می‌شنوند: «متاسفم، در سینه شما توده‌ای دیده شده که باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد...» این جمله درواقع زنگ خطر ابتلا به بیماری سرطان را به صدا درمی‌آورد. به هرحال سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است و هرساله مقدار بسیار زیادی از زنان جهان به علت ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۱۸۴۹

هرسال در آمریکای شمالی حدود ۱۸۵ هزار مورد جدید از سرطان سینه گزارش می‌شود و سالانه هم حدود ۴۰ هزار نفر به علت ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند. به‌رغم پیشرفت‌های جدید تکنولوژیک و ابداع روش‌های جدید در جراحی و شیمی درمانی، هنوز این بیماری سخت و خطرناک جلوه می‌کند و برای همین است که باید برای یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش بیشتری کرد. در این مطلب به راه‌های بسیار ساده‌ای که می‌توانند مانع از بروز این سرطان شوند و نقش پیشگیری از این بیماری را دارند، اشاره می‌کنیم.


قرص نجات‌بخش: آسپیرین روزانه

براساس برخی آمار‌ها، داروی آسپیرین، پرمصرف‌ترین داروی جهان بوده است. حالا برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف روزانه یک عدد آسپیرین می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به نوع خاصی از سرطان سینه شود. مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال «تحقیقات روی سرطان سینه» انجام شده نشان می‌دهد زنانی که حداقل ۳ سال روزانه یک عدد آسپیرین مصرف کرده‌اند، ۱۶درصد کمتر به یک نوع از سرطان سینه (سرطان‌های موسوم به رسپتورهای استروژنی مثبت) مبتلا می‌شوند. در این مطالعه ۱۲۷ هزار زن بین سنین، ۵ تا ۷۳ سال مورد برررسی قرار گرفته و مشخص شد که میزان ابتلا به این نوع سرطان در زنان با مصرف روزانه آسپیرین بسیار پایین‌تر است.
جالب اینکه آسپیرین در گروه کلی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) جای می‌گیرد اما سایر داروهای این گروه فاقد این خاصیت آسپیرین هستند.

سالاد کلم و انگور بخورید

غذاهایی که با سرطان مبارزه می‌کنند، بخورید. مطالعات جدید نشان داده‌ است، ارتباط مستقیمی میان ابتلا به سرطان سینه و رژیم‌غذایی وجود دارد. خوردن سبزیجات به شکل گل‌دار (مثل گل کلم، کلم بروکلی، کاهو پیچ و...) از غذاهایی هستند که به نظر می‌رسد می‌توانند باعث کاهش ابتلا به این بیماری شوند. نتایج تحقیقی که در نشریه ژورنال بین‌المللی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است این موضوع را تایید می‌کند.
در مطالعه‌ای که در آن ۶هزار زن مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد زنانی که گروه سبزیجات به شکل گل را به‌طور منظم و تقریبا هرروزه مصرف می‌کنند، بسیار کمتر از زنانی که فقط هفته‌ای یک‌ یا دو بار این گروه از سبزیجات را می‌خورند به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. جالب است که این مطالعه نشان داد گروهی از زنان که از لحاظ ژنتیک نسخه ژنی دارند که احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان سینه را بیشتر می‌کند از خوردن این گروه سبزیجات بیشتر سود می‌برند. درواقع زنانی هستند که به طور ژنتیک مستعد ابتلا به این سرطان هستند می‌توانند با افزودن این گروه از سبزیجات به رژیم غذایی خود احتمال ابتلای خود به سرطان را بسیار پایین بیاورند. مطالعاتی که توسط گروه پزشکی بیمارستان «لانگ آیلند» انجام گرفته و نتایج آن در نشریه پزشکی «مطالعات پیشگیری از سرطان» به چاپ رسیده است نشان می‌دهد، احتمالا این گروه از سبزیجات حاوی موادی هستند که با جلوگیری از رشد سلول‌های غیرطبیعی (که درواقع سلول‌های اولیه سرطانی هستند) احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

رابطه سبک زندگی و سلامت

تناسب اندام داشته باشید. بخشی از احتمال ابتلای شما به سرطان سینه ناشی از ژنتیک شماست که نمی‌توانید هیچ کاری درباره آن انجام دهید. اگر شما نسخه ژنتیک خاصی داشته باشید احتمال ابتلای شما به سرطان سینه بیشتر می‌شود، شاید در این مورد شما نقشی نداشته باشید اما بدانید که با طراحی یک شیوه زندگی سالم و مناسب، می‌توانید احتمال ابتلایتان به سرطان را به طرز قابل توجهی کاهش دهید. برای مثال ثابت شده داشتن یک برنامه ورزشی منظم و هدفمند و داشتن یک وزن مناسب باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و نیز بیماری دیابت می‌شود. همین ترکیب می‌تواند احتمال ابتلای شما به سرطان سینه را هم کاهش دهد. این یادتان باشد که اضافه وزن در دوران بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را به شدت افزایش می‌دهد و برای همین این گروه از زنان حتما باید یک برنامه غذایی مناسب داشته باشند.
نتیجه تحقیقات گروه فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه «جان هاپکینر» هم نشان داده ورزش منظم با شدت نسبتا بالا به مدت یک ساعت، سه بار در هفته، می‌تواند پس از ۵سال، احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۲۰درصد کاهش دهد.

پیشرفت در شیوه‌های تصویربرداری

به هرحال تشخیص بهتر بیماری‌ها را هم می‌توان در پیشگیری از ابتلا به آن‌ها دانست. به‌تازگی پیشرفت‌های چشمگیری در تکنیک‌های تصویربرداری از سینه زنان اتفاق افتاده است. برای مثال شیوه استریوماموگرافی (یا ماموگرافی ۳D) ابداع شده است که می‌تواند در زنانی که دارای بافت سینه‌ای سخت هستند توده‌های سرطانی را با دقت بیشتری تشخیص دهد (نیمی از زنان زیر ۵۰سال و یک‌سوم از زنان بالای ۵۰سال، دارای بافت سینه‌ای سخت هستند).
در مطالعاتی که به‌تازگی توسط انجمن رادیولوژی کانادا طی ۳ سال انجام گرفت مشخص شد که در مراحل اولیه شکل‌گیری توده‌های سرطانی در زنان با بافت سینه سخت دقت تشخیصی دستگاه‌های ماموگرافی سنتی حدود ۵۷درصد و دقت تشخیصی دستگاه‌های ماموگرافی ۳D ۷۹درصد بوده است. شیوه بسیار جدیدی که اخیرا توسط مرکز پزشکی مایو کلینیک ابداع شده، ترکیبی از شیوه تصویربرداری ماموگرافی ۳D و جذب مواد رادیواکتیو توسط سلول‌های سرطانی است که مطالعات نشان داده دقت این شیوه در تشخیص توده‌های سرطانی کوچک و درمراحل اولیه حدود ۲۰درصد بیشتر است. جالب است که در مطالعه‌ای یک ساله در مایوکلینیک تعداد زنان دارای توده‌های اولیه سرطانی کشف شده توسط این شیوه ترکیبی حدود سه برابر تعداد زنان تشخیص داده شده با شیوه ماموگرافی کلاسیک و سنتی بود.

>> مؤسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها