در موج چهارم، شیوه جدیدی از شیوع ایدز ناشی از اعتیاد و روابط جنسی در کشور گسترش می‌یابد

خطر شیوع موج چهارم ایدز درکشور

پس از شیوع سه موج از بیماری ویروسی ایدز در کشور، حالا بسیاری از کارشناسان از زمزمه‌های شیوع موج چهارم این بیماری خبر می‌دهند.
کد خبر: ۶۲۸۴۷۷

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی درباره احتمال ایجاد موج چهارم انتقال ایدز در کشور اظهار می‌کند که موج سوم انتقال این ویروس که ناشی از برقراری روابط جنسی است، در کشور وجود دارد، اما برخی معتقدند به دلیل کم‌توجهی به برنامه‌های کاهش آسیب، امکان بازگشت موج دوم انتقال این ویروس که ناشی از اعتیاد تزریقی است، وجود دارد.

یعنی به گفته این مقام مسئول، در موج چهارم ایدز شاهد خواهیم بود که موج دوم ایدز با موج سوم ترکیب خواهد شد و شیوه جدیدی از شیوع ایدز ناشی از اعتیاد و روابط جنسی در‌کشور شیوع پیدا خواهد کرد.

مجید رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داده است که نتوانسته‌ایم در زمینه پیشگیری و مقابله با موج سوم انتقال این ویروس موفق باشیم و بنابراین در صورت بازگشت موج دوم انتقال ویروس، این موج در کنار موج سوم قرار گرفته و شاهد پدید آمدن موج چهارم انتقال ایدز در کشور خواهیم بود.

در نیمه‌های دهه 80 نیز کارشناسان سلامت از شیوع موج سوم ایدز در کشور از طریق انتقال جنسی خبر دادند، اما این هشدارها چندان جدی گرفته نشد و حالا در نتیجه این کم‌توجهی، شیوع این موج ایدز تا دهه 90 ادامه پیدا کرده است.

حال با توجه به هشدار اخیر کارشناسان، بیم آن می‌رود که این موج جدید ایدز نیز همچون موج سوم جدی گرفته نشود و دهه بعدی هم تحت تاثیر موج چهارم ایدز قرار بگیرد.

چند هفته قبل نیز رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور از‌خطر شیوع موج ترکیبی جدید ایدز از راه جنسی سخن گفت و پیش‌بینی کرد که موج بعدی ایدز در بین معتادان وجود داشته باشد.

مینو محرز در توضیح این موج جدید ایدز به فارس گفت: برنامه کاهش آسیب‌ها ضعیف‌تر شده و برنامه‌هایی که در این زمینه اجرا می‌شد اکنون کمی کمرنگ شده است، در نتیجه پیش‌بینی می‌شود موج بعدی ایدز را در معتادان داشته باشیم.

این محقق درباره راه حل جلوگیری از شیوع این موج تازه نیز پیشنهاد داد برنامه‌ای که در سال‌های قبل با عنوان نصب دستگاه‌های خودپرداز لوازم پیشگیری مطرح بود، مجدد فعال شود و این برنامه کاهش آسیب ایدز با دادن وسایل پیشگیری این بیماری از راه جنسی و توزیع سرنگ به صورت مجانی پیگیری شود.

از موج سوم غافل نشویم

دکتر امید زمانی، پژوهشگر مرکز نظام مراقبت ایدز در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است که همچنان باید برای مقابله با موج سوم ایدز تلاش کرد و آن را جدی گرفت.

وی بر این باور است که اگر موج چهارم ایدز هم در راه باشد، این موج از سوی معتادان به مصرف مواد محرکی مثل شیشه شیوع پیدا خواهد کرد، ولی نباید این هشدار مدیران باعث شود که از موج سوم ایدز غافل شویم.

زنان تن فروش، مصرف کنندگان مواد مخدر و همسران این افراد معتاد از افرادی هستند که بیشتر از افراد دیگر در‌معرض خطر موج چهارم ایدز هستند.

ایدز از نگاه آمار

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا اول تیر 1392 در مجموع 26‌هزار و 556 نفر افراد مبتلابه HIV‌/‌AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 89.6 درصد آنان را مردان و 10.4 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. براساس اعلام اداره ایدز وزارت بهداشت، 46.1 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلادر گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

براساس این گزارش، علل ابتلابه HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده است، به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد 68.4 درصد، رابطه جنسی 12.3 درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی 0.9 درصد و انتقال از مادر به کودک 1.2 درصد بوده است. همچنین راه انتقال در 17.1 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با موارد مشابه که در سال 1391 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 52.2 درصد، برقراری روابط جنسی 33.2 درصد و انتقال از مادر مبتلابه کودک 3.3 را تشکیل داده است. در 11.3 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها