از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش – 21

حاکم باید به وقت خشم، خویشتن دار باشد

از نامه‌های علی‌(ع) به کارگزارانش –13

حق نداری در حکومت داری خودرأی باشی

حق نداری وقتی امور مردم به دستت افتاد شروع کنی سنت‌های خوبی که بین جامعه آنها رواج دارد از بین ببری، حاکم خوب کسی است که سنت‌های نیکوی مردمش را حفظ کند، به آنها احترام بگذارد و از آن سنت‌ها برای اصلاح جامعه استفاده کند؛ مدیر حکومت علوی باید به مردم و سنت‌های نیکویی که به آنها عقیده دارند احترام بگذارد و با بزرگان و دانشمندان جامعه خود مشورت کند؛ در حکومت علوی جایی برای خودرأیی وجود ندارد.
کد خبر: ۶۲۶۰۴۲
حق نداری در حکومت داری خودرأی باشی

خودرأیی آفت حکومت داری و مدیریت است؛ مدیری که به بلای خودرأیی و منم منم گرفتار شود، بی شک زمین می‌خورد و عاقبتش شبیه انبوه آنهایی می شود که فکر می‌کردند عقل کل هستند و در نهایت خودشان و جامعه‌ای را به زمین زدند؛ در حکومت علوی هیچ مدیری حق ندارد به این آفت دچار شود و خودش را از مشورت بزرگان جامعه و دانشمندان بی‌نیاز بداند.

اهمیت بهره‌گیری از آرای دانشمندان در نگاه امیرالمونین آنقدر زیاد است که حتی از یادآوری آن به یار امین خود، یعنی مالک اشتر هم غافل نمی‌شود و به او می‌گوید که با دانشمندان فراوان گفت و گو کند؛ در نگاه حضرت امیر این برای کارگزار حکومت علوی یک وظیفه است که همواره از نظر بزرگان بهره بگیرد تا امور مملکت و مردمی که اختیارشان را دارد به بهترین نحو ممکن به سر و سامان برسد.

به سنت‌های مردم احترام بگذار

در متن نامه امیر المومنین به مالک اشتر آمده است: «...و آیین پسندیده‌ای را بر هم مریز که بزرگان این امت بدان رفتار نموده‌اند و مردم بدان وسیلت به هم پیوسته‌اند و رعیت با یکدیگر سازش کرده‌اند و آیینی را منه که چیزی از سنت‌های نیک گذشته را زیان رساند تا پاداش از آن نهنده سنت باشد و گناه شکستن آن بر تو ماند. با دانشمندان فراوان گفت و گو کن و با حکیمان فراوان سخن در میان نه، در آنچه کار شهرهایت را استوار دارد و نظمی را که مردم پیش از تو بر آن بوده‌اند برقرار.»*   

هر جامعه‌ای سنت‌های خاص خودش را دارد، بسیاری از این سنت‌ها و آیین‌ها باعث همبستگی مردم می‌شود، باعث می‌شود آنها دور هم جمع شوند و با یکدیگر معاشرت کنند؛ این معاشرت و این برخوردهای اجتماعی بنیان یک جامعه را محکمتر می‌کند؛ برای همین است که امیر المومنین وقتی مالک اشتر را به اداره امور مصر مأمور می‌کرد نامه ای به نوشت و در آن نامه از اهمیت احترام به سنت‌های مردم سخن گفت؛ سنت‌هایی که جوامع بر اساس آنها زنده‌اند و دشمنی با آنها دشمنی با مردم به شمار می‌رود. در حکومت علوی جایی برای مدیرانی که با دانشمندان مشورت نمی‌کنند و به سنت‌های مردم اهمیت نمی‌دهند، وجود ندارد.

*نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، چاپ بیست و یکم، تهران، 1380؛ صفحه 329

مهدی جلیلی- جام‌جم آنلاین

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
۰
۰
چقدر خوبه كه برای مدیران فرستاده شود.هرچند فایده ای نخواهد داشت.
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
۰
۰
ای كاش مسئولین تلاش می كردند كه كتاب نهج البلاغه حضرت علی (ع) را به سرتاسر دنیا فرستاده شود.مطمئنم كه هر انسانی كه ایمان به خداوند داشته باشد تحت تاثیر انسان دوستی- و عشق و محبت و احترامی كه علی (ع) به همه مخلوقات خداوند می گذارد. و وقتی این نگارشها را مطالعه كنند اول بار خداوند را شاكر می شوند كه چنین بنده ای را خلق كرده كه اینچنین مخلوقات خداوند را به دیده احترام می نگرد. و اگر افراد ظالم وجبار و ستمگری چون معاویه كه از ناآگاهی مردم زمان خودش استفاده كرد و برای سلطنت نا مشروع خودش از دشمنی با اهل بیت دست بر نداشت و معاویه می دانست اگر مردم حكومت حضرت علی را درك كنند. معاویه جایی میان مردم ندارد واز همان موقع مردم را گمراه كرد كه هم اكنون افكارش به دست سلفی های به انجام می رسد.

نیازمندی ها