فرع‌ مهم‌تر از اصل

پایبندی غرب به تعهدات از مهمترین الزامات به نتیجه رسیدن توافقات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 است. جمهوری اسلامی همواره نشان داده است که جز مذاکره و پایبندی به تعهدات راهی دیگر را در پیش نگرفته است و همواره به دنبال حفظ حقوق هسته‌ای خود بوده است در حالی که غرب در طول 10 سال گذشته همواره به نقض تعهدات خود پرداخته و برای نابودسازی حقوق هسته‌ای ملت ایران و حتی به انزوا کشاندن ایران در منطقه از هیچ اقدامی فروگذار نبوده است.
کد خبر: ۶۲۴۴۰۰
فرع‌ مهم‌تر از اصل

بر همین اساس نیز جهانیان اذعان دارند که لازمه به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و 1+5 تغییر واقعی رفتار غرب و پایبندی آن به تعهداتش است. نکته مهمی که در این حوزه باید مورد توجه باشد تشریح و شناخت تعهدات و اصولی است که غرب متعهد به اجرای آن است. پایبندی به بندهای توافقنامه ژنو صرفاً بخش ظاهری و مقدماتی تعهدات غرب است در حالی که در ورای آن تعهدات مهمتری مطرح است که غرب باید پایبندی به آنها را اثبات کند در غیر این صورت عملا توافق نامه ژنو ابطال است.

مسئله در رفتار آنها صرفاً پایبندی به تعهدات هسته‌ای نیست بلکه کنار نهادن همه سیاست‌های خصمانه گذشته معیار و ملاک سنجش رفتار و پایبندی آنها به تعهداتشان است. این مسئله شامل عدم اقدام علیه امنیت ملی و کنار نهادن سیاست براندازی نظامی، خودداری از ایجاد فضای غبارآلود در حوزه اجتماعی و سیاسی کشور، عدم ورود به اجرای سیاست تهدید و تحریم و اعمال فشارهای مستقیم و غیر مستقیم برای تحمیل خواسته‌های جمهوری اسلامی، پذیرش حقوق هسته‌ای و جایگاه منطقه‌ای و جهانی ملت ایران و... است.

برآیند رفتاری غرب در روزهای پس از توافق ژنو نشان می‌دهد که آنها در ظاهر پایبند به توافقات نوشتاری ژنو می‌باشند اما در عمل مغایر با روح مذاکره و تعامل سازنده گام بر می‌دارند چنانکه مجموع رفتار آنها برگرفته از همان سیاست‌های ضد ایرانی است که به اشکال مختلف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران اجرا کرده‌اند و اکنون به دنبال بازآفرینی آن سیاست‌ها هستند. از جمله این رفتارها را می‌توان در فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی آنها برای ایجاد شکاف در جامعه با محوریت موافق و مخالف مذاکره با غرب و نیز اصرار آنها بر ادامه حضور همه گزینه‌ها روی میز مشاهده کرد.

با توجه به رفتارهای غیر اصولی و تحرکات پنهان و آشکار آنها برای لطمه زدن به ملت ایران، بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی ضمن تاکید بر لزوم حمایت ملی از تیم هسته‌ای و دستاوردهای آنان، بر لزوم اتخاذ سیاست تقابلی به جای سیاست تعاملی در برابر عملکردهای مغرضانه غرب را امری ضروری عنوان می‌کنند.  نکته مهم آنکه آنها همچنان بر اصل حمایت قاطع از صهیونیست‌ها تاکید دارند و برای اعتماد سازی در قبال ایران حاضر به کنار نهادن حمایت از این جنایتکاران نمی‌باشند. اصلی که بهترین سند بر عدم پایبندی غرب به تعهداتش است که ادامه مذاکرات را با ابهامات بسیاری همراه ساخته است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها