موسویان پاسخ می دهد:

چرا آژانس انرژی هسته‌ای با اسراییل برخورد نمی‌کند

یک مذاکره کننده پیشین هسته‌ای ایران می‌گوید که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هرگز با برنامه هسته‌ای نظامی رژیم اسراییل برخورد نمی‌کند چرا که این سازمان توسط قدرت‌های جهانی اداره می‌شود.
کد خبر: ۶۲۳۸۱۴
چرا آژانس انرژی هسته‌ای با اسراییل برخورد نمی‌کند

حسین موسویان که اکنون پژوهشگر دانشگاه پرینستون است روز یکشنبه (۱۷ آذر) طی گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی بیان کرد: «قدرت‌های جهانی در آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تصمیم گیرنده هستند. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تحت کنترل قدرت‌های جهانی است.»

به گفته موسویان نمونه دیگری از سلطه قدرت‌های جهانی بر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، انفعال این سازمان در قبال مصر و کره جنوبی است که هر دو در سال ۲۰۰۵ «به عدم پایبندی» متهم بودند، همان سالی که شورای حکام آژانس هسته‌‌ای سازمان ملل پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد.

«آنها (که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای) هیچ کاری علیه مصر و کره جنوبی که عدم پایبندی‌شان مشخص شد انجام ندادند. به خاطر این که مصر و (حسنی) مبارک دیکتاتور در آن زمان متحد امریکا بود و کره جنوبی متحد غرب بود. آنها بلافاصله پرونده را بستند» که این نشان می‌دهد «آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای کاملا سیاسی است.»

بیشتر کارشناسان عموما براساس اسناد افشا شده در دهه ۱۹۸۰، تخمین می زنند که رژیم اسراییل حدود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

رژیم اسراییل که در سابقه اشغال‌گری خود آغاز‌گر چند جنگ در منطقه بوده است سیاست عامدانه ابهام را در زمینه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود در پیش گرفته و به بازرسان بین المللی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش را نمی‌دهد.

از سوی دیگر تحریم‌های مهندسی شده امریکا علیه ایران براساس اتهامات بی اساس اعمال شده مبنی بر این که تهران اهداف غیر مسالمت‌آمیز را در برنامه انرژی هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

موسویان تاکید کرد: «هزاران بازرسی (از تاسیسات هسته‌ای ایران) انجام شده است. هیچ گونه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها