بازی تلخ با رویاهای شیرین؛ این معمول‌ترین کاری است که قاچاقچی انسان انجام می‌دهد و رویای پولدار شدن را به کابوسی تلخ تبدیل می‌کند.
کد خبر: ۶۲۱۸۱۷

البته خیلی‌ها فکر می‌کنند که قاچاقچیان انسان همان آدم‌پران‌ها هستند؛ در حالی که بین قاچاقچی انسان که از راه فروش اعضای بدن و استفاده جنسی از مهاجران به نان و نوایی می‌رسد، با آدم‌پرانی که کارش تهیه روادید جعلی و انتقال مسافر است، فرق اساسی وجود دارد.

 

درست است که هر دوی آنها از نقل و انتقال غیرقانونی انسان، سرمایه‌ای به جیب می‌زنند، اما در مقام مقایسه، کار قاچاقچی انسان که جسم آدم‌ها را به حراج می‌گذارد، بسیار غیرانسانی‌تر از کار آدم‌پران‌هاست.

وقتی می‌گوییم قاچاقچی انسان، عده‌ای فکر می‌کنند که او باید با قیافه‌ای وحشتناک، عضو یک گروه پیچیده مافیایی باشد، در حالی که قاچاقچی انسان می‌تواند شهروندی به‌ظاهر معمولی باشد که در محله هر کدام از ما زندگی کند.

گفته می‌شود که سود آنها از فروش اعضا و سوءاستفاده جنسی از قربانیان، دست کمی از سود تجارت سلاح و مواد مخدر ندارد و متاسفانه تعداد این قاچاقچیان در کشور ما هم کم نیست.

روز گذشته نیز رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی، حضور قاچاقچیان انسان در کشور را تائید کرد و به ایسنا گفت: با توجه به این‌که با کشورهای ترکیه و مالزی قرارداد لغو روادید داریم، این افراد به شکل قانونی از کشور خارج می‌شوند و ممکن است در آنجا به کشورهایی نظیر استرالیا بروند.

علی صادقی درباره قاچاق دختران ایرانی به کشورهای عربی نیز تاکید کرد که مقصد عمده این موارد، کشور امارات بوده است؛ این خبر در حالی منتشر می‌شود که چند ماه قبل نیز نتایج یک گزارش رسمی دولت امارات عنوان کرد که از هر ده زنی که برای زندگی بهتر به این کشور مهاجرت می‌کنند، 9 زن مورد سوءاستفاده فیزیکی و جنسی قرار می‌گیرند. اگرچه آمار رسمی درباره تعداد این قربانیان قاچاق انسان در کشور منتشر نمی‌شود، اما پنهانکاری و نهفته بودن این آمارها نیز نتوانسته است تاکنون دردی از بیگاری جسمی و جنسی این قربانیان بکاهد و در این شرایط، برخورد جدی با این گروه از قاچاقچیان انسان می‌تواند از افزایش سیر صعودی تعداد قربانیان بکاهد یا حداقل انتظار می‌رود که برخورد با قاچاقچیان انسان در حاشیه برخورد با قاچاقچیان کالا و مواد مخدر قرار نگیرد.

امین جلالوند

گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها