مجلس ملی ترکیه روز پنجشنبه یک روز تاریخی را تجربه کرد، زیرا برای اولین بار طی 90 سال عمر این مجلس، سه نماینده زن با حجاب اسلامی در صحن علنی مجلس حاضر شدند.
کد خبر: ۶۱۱۵۱۷

به گزارش ایرنا، سوده بیازیت کاچار نماینده مردم قهرمان ماراش، نورجان دالبوداک نماینده مردم دنیزلی و گولای سامانجی نماینده مردم قونیه با حجاب اسلامی در صحن مجلس ملی ترکیه حاضر شدند. پیش از این اعلام شده بود گونول بکین شاهکولو بیک، نماینده زن مردم ماردین نیز با حجاب اسلامی در مجلس ملی ترکیه حاضر خواهد شد که به علت بیماری به مجلس نرفت.

موضوع حضور این چهار نماینده با حجاب اسلامی در فعالیت‌های مجلس از روزها قبل مورد بحث رسانه‌های جمعی در ترکیه بود. مسئولان حزب حاکم عدالت و توسعه که چهار نماینده یادشده عضو این حزب هستند، اعلام کرده بودند مانعی بر سر راه حضور این بانوان در فعالیت‌های مجلس با حجاب اسلامی وجود ندارد. حزب حرکت ملی، دومین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور نیز از این مساله استقبال و آن را بدون مانع اعلام کرده بود؛ ولی برخی نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت، با این مساله مخالفت کرده بودند.

این انتقادها باعث شد رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. وی در سخنانی در شهر ازمیر گفت: مانعی بر سر حضور نمایندگان زن با حجاب اسلامی در صحن علنی مجلس ملی ترکیه در آیین‌نامه داخلی مجلس وجود ندارد.

وی با رد ادعاهای مربوط به این ‌که حجاب یک سمبل سیاسی است، گفت: حجاب چگونه می‌تواند یک سمبل سیاسی باشد؟ حجاب یکی از واجب‌های دینی مسلمانان است و آنانی که حجاب را سمبل سیاسی می‌خوانند، جاهل هستند.

نخست‌وزیر ترکیه افزود: ما برای بانوان محجبه و آنانی که حجاب ندارند به یک اندازه احترام قائل هستیم. باید به زنان محجبه که در محدوده آزادی‌های شخصی واجب‌ها را به‌جا می‌آورند بسان دیگران احترام قائل شویم.

جمیل چیچک، رئیس مجلس ملی ترکیه نیز در این زمینه گفت: مردم ترکیه خودشان مساله حجاب را حل کرده‌اند و نمایندگان نیز به تبعیت از مردم این مساله را حل کنند.

چیچک از نمایندگان مجلس خواست در این باره سعه‌صدر داشته باشند. از سوی دیگر، حزب جمهوریخواه خلق ترکیه بزرگ‌ترین حزب مخالف و لائیک این کشور با یک عقب‌نشینی آشکار تصمیم گرفت در موضوع استفاده نمایندگان زن از روسری در مجلس دخالت نکند.

بین ناز توپراک، نماینده استانبول از حزب یادشده در مجلس ترکیه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: ما علیه این مساله موضعگیری نخواهیم کرد، اما ممکن است برخی نمایندگان در نشست مجلس در این باره سخنرانی کنند. با این حال گزارش شده که این سه نماینده بدون هیچ مشکلی در پارلمان حاضر شدند و حتی برخی دیگر از زنان نماینده نیز از آنها استقبال کردند و با آنان عکس یادگاری گرفتند.

سال 1980 قانونی در ترکیه تصویب شد که براساس آن استفاده از حجاب در مدارس، دانشگاه‌ها و تمامی اماکن دولتی این کشور ممنوع شد. البته سال 1999 مروه کاواکچی، یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه سعی کرد با حجاب اسلامی وارد مجلس شود که به دلیل مخالفت و سروصدای شدید نمایندگان از مجلس اخراج شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها