مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان این‌که سیستم بانکی در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با محدودیت روبرو بوده و بانک‌های عامل منابع کافی برای پاسخگویی به افراد در صف تسهیلات ازدواج را ندارند، گفت: حدود یک میلیون نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند.
کد خبر: ۶۱۱۱۰۷
یک میلیون نفر درصف دریافت وام ازدواج

«میر محمد صادقی» درباره دلیل مشکلات ایجاد شده در پرداخت تسهیلات ازدواج اظهار کرد: به علت کثرت تکالیف قرض‌الحسنه محوله به‌عهده سیستم بانکی (از جمله بندهای 102، 103، 104 قانون بودجه امسال، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن) و جذب محدود منابع قرض‌الحسنه سنوات اخیر، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که از طریق سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی مورد اقدام قرار می‌گیرد، با محدودیت منابع روبرو شده است.

به گفته او بر اساس بند 102 قانون بودجه به منظور پرداخت تسهیلات به زندانیان و محکومان نیازمند در محکومیت‌های مالی مانند دیه و امثال آن که ناشی از قتل و یا جرح غیر عمدی است و محکومین نیازمند غیر کلاهبرداری، مبلغ دو هزار میلیارد ریال از محل وجوه قرض الحسنه بانک‌ها در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس ماده 103 بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک‌های دولتی نسبت به تامین و پرداخت تسهیلات به مبلغ 14 هزار و 400 میلیارد ریال از محل پس‌اندازهای قرض‌الحسنه با در نظر گرفتن دوره تنفس دوساله و در اقساط پنج ساله برای اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی کشور به بنیاد تعاون و حرفه آموزی اقدام کند. طبق بند 104 نیز بانک مرکزی مکلف شده 30 درصد مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی و رشد منابع مزبور را به تفکیک 20 درصد کمیته امداد امام خمینی (ره) و 10 درصد سازمان بهزیستی کل کشور با معرفی این دستگاه‌ها به مددجویان تحت پوشش این نهادها پرداخت کند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ یه این که آیا بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت تسهیلات ازدواج در اختیار دارند؛ گفت: سیستم بانکی در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با محدودیت روبرو بوده و بانک‌های عامل منابع کافی برای پاسخگویی به افراد در صف تسهیلات ازدواج را ندارند و در حال حاضر پرداختی‌های موصوف از محل وصول اقساط قبلی تسهیلات مورد اقدام قرار می‌گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این‌که از ابتدای سال تا کنون چه میزان تسهیلات ازدواج پرداخت شده است؟ تصریح کرد: در هفت‌ماهه ابتدای سالجاری تعداد 526 هزار و 112 نفر از تسهیلات ازدواج بهره‌مند شده‌اند و تعداد 991 هزار و 968 نفر نیز در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند.

صادقی در پایان تاکید کرد: بانک‌های ملی، صادرات ، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران،‌ کشاورزی، مسکن، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق مهر امام‌رضا(ع) بانک‌های عامل در سامانه ازدواج بانک مرکزی هستند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها