گزارش پشت صحنه برنامه «امروز هنوز تموم نشده» شبکه یک

قرار عصرگاهی مردم با هنرمندان

برنامه «امروز هنوز تموم نشده» حدود یک ماه است زمان عصرگاهی شبکه یک سیما را به خود اختصاص داده است. این برنامه که برای گروه جوان و بزرگسال تهیه و تولید می‌شود، هر روز از ساعت 17 الی 18 روی آنتن این شبکه می‌رود.
کد خبر: ۶۰۹۵۵۹

امروز بیست و ششمین اجرای این برنامه است. طی هماهنگی‌هایی که از قبل با روابط عمومی این برنامه داشتیم، قرار بر این است در ویژه‌برنامه عید قربان برای تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه در ساختمان 13 طبقه‌ای سازمان صدا و سیما حضور پیدا کنم.

***

برنامه امروز هنوز تموم نشده برخلاف همه روزها، امروز پس از خبر ساعت 19 روی آنتن می‌رود و احسان ارغوانی (تهیه‌کننده)، علی مرادی (مجری) و کریم خودسیانی (نویسنده) درست یک ساعت قبل از شروع برنامه به ساختمان 13 طبقه‌ می‌رسند و علی مرادی با لباس اجرای خود به سمت اتاق گریم می‌رود.

همراه ارغوانی و عوامل گروه برنامه‌ساز، به سالن پذیرایی سازمان می‌روم و در دقایقی که تا شروع برنامه زمان باقی‌ مانده، با تهیه‌کننده امروز هنوز تموم نشده به گفت‌وگو می‌نشینم. ارغوانی درباره مهمانانی که به این برنامه دعوت می‌شوند، می‌گوید: ترجیح‌مان این است از مهمانانی برای حضور در این برنامه دعوت کنیم که کمتر به تلویزیون می‌آیند و نیز چهره‌هایی که خودشان دوست داشته باشند در رسانه ملی دیده شوند. از همین جا قول می‌دهم بیشتر تلاش کنیم هنرمندانی را که تاکنون به تلویزیون نیامده‌اند، به برنامه امروز هنوز تموم نشده دعوت کنیم.

از آنجا که ارغوانی درگیر روی آنتن بردن برنامه است، قرار می‌شود در انتهای برنامه پای ادامه صحبت‌های او بنشینم.

***

پس از اتمام گفت‌وگو با ارغوانی لحظاتی تا شروع برنامه زمان باقی است که وارد استودیو می‌شوم. گل‌های زیبایی که در گوشه و کنار دکور دیده می‌شود، زیبایی خاصی به فضای برنامه امروز داده است. مدیر تولید، صدابردار و سایر عوامل مشغول انجام هماهنگی‌های لازم برای روی آنتن بردن برنامه هستند.

دوباره به سالن پذیرایی بر‌می‌گردم و پس از چندی، مهمانان هم وارد می‌شوند و کنار یکدیگر می‌نشینند. مهمانان امروز برنامه، امین زندگانی، رضا یزدانی و بابک قدمایی هستند.

اولین مهمانی که قرار است جلوی دوربین برود، بابک قدمایی است و عوامل هماهنگی، او را به داخل استودیو هدایت می‌کنند. ترانه‌های تیتراژ این برنامه را جز قدمایی، میثم ابراهیمی، شهاب رمضان، مهدی احمدوند و حامد زمانی می‌خوانند و امروز نوبت قدمایی است.

برنامه شروع می‌شود و پس از سلام و احوالپرسی مجری با مخاطبان، قدمایی یکی از ترانه‌های خود را به عنوان تیتراژ آغاز برنامه اجرا می‌کند و سپس با مجری مشغول صحبت می‌شود.

قبل از این که زمان حضور قدمایی در استودیو تمام شود، عوامل هماهنگی برنامه به سراغ امین زندگانی می‌آیند و او را تا در استودیو راهنمایی می‌کنند. اولین سوالی که مجری از زندگانی می‌پرسد، درباره سریال «به سوی افتخار» به کارگردانی سیروس مقدم و با بازی اوست. زندگانی در پاسخ توضیح می‌دهد: این سریال که اولین سریال ورزشی دنیا(!) بود، از اولین ساخته‌های مقدم در مقام کارگردان هم به شمار می‌رفت و من هم از بازی در این مجموعه تلویزیونی بسیار خوشحالم.

***

صحبت‌های زندگانی در برنامه ادامه می‌یابد و به پایان می‌رسد. در فواصل زمانی میان صحبت‌های زنده بین مجری و مهمانان، بخش‌های تولیدی پخش می‌شود. در این بخش نیز یک نما‌آهنگ از میثم ابراهیمی در حال خواندن جدیدترین اثرش پخش می‌شود.

در همین فاصله زمانی کوتاه فرصت خوبی است که با علی مرادی، مجری برنامه به گفت‌وگو بنشینم. مرادی تحصیلکرده رشته سینماست و تا به حال در برنامه‌های سپیدار، بهاری شو، ساعت نوجوانی، معرکه و همچنین برنامه کودک شبکه دوی سیما به مدت چهار سال سابقه اجرا دارد. او می‌گوید: خیلی خوشحالم که این فرصت در اختیارم قرار گرفته و می‌توانم گونه‌های متفاوتی را در اجرا تجربه کنم.

او ادامه می‌دهد: در این یک ماه سعی کردیم خیلی از نقایص را که ابتدا با آن مواجه بودیم، برطرف کنیم. حال چه از لحاظ آیتم‌سازی و تیتراژ و چه از نظر دکور، نوع اجرا و... حال دیگر نمی‌دانم تا چه اندازه موفق بوده‌ایم و این را از طریق پیامک‌های ارسال شده از سوی دیگران متوجه می‌شویم.

مجری برنامه بهاری شو در ادامه می‌گوید: یکی از اتفاق‌های خوب در این برنامه، این است که برخلاف روزهای شروع که هنوز برنامه جای خود را میان مردم باز نکرده بود، الان درست برعکس این اتفاق افتاده و خیلی از هنرمندان و ورزشکاران، دوست دارند به‌عنوان مهمان در این برنامه حضور داشته باشند.

وی در پایان می‌گوید: برای به روز کردن اجراهایم بیشتر اجراهای مجریان مختلف را می‌بینم و به توصیه دوستانم، روی اجراهای مختلف دقت می‌کنم. نگاه کردن به این اجراها، به دانش مجری اضافه می‌کند و نقص‌هایش را کاهش می‌دهد.

***

به استودیو برمی‌گردم. رضا یزدانی مهمان بعدی برنامه است که با دعوت مجری وارد استودیو می‌شود. یزدانی درباره حضورش در این برنامه می‌گوید: برای بار اول است که به شبکه یک می‌آیم.

در ادامه مجری با مهمان‌ها درباره موضوعات مختلفی صحبت می‌کند. امین زندگانی با نقل خاطره‌ای می‌گوید: روزی مسعود فروتن به من گفت اگر می‌خواهی در این حیطه ماندگار شوی، خودت را برای مردم کم خرج کن تا یکباره برای آنها تمام نشوی!

زندگانی ضمن اشاره به خودش و رضا یزدانی می‌گوید: من و رضا وجوه مشترک زیادی داریم. یزدانی هم ادامه می‌دهد: برای انجام کار متفاوت زمان زیادی لازم داریم.

بعد از این صحبت‌ها، سکانس زیبایی از سریال «مختارنامه» با بازی امین زندگانی پخش می‌شود و همه گروه محو تماشای این سکانس می‌شوند؛ جایی که ظرف آب در دست مسلم است و به محض نزدیک کردن به دهان خون از بینی‌اش به ظرف آب می‌ریزد. بعد از اتمام این صحنه، دوربین وارد استودیو می‌شود و مجری از حس و حال بازی در این صحنه از زندگانی می‌پرسد. زندگانی می‌گوید: قبل از بازیم در این سکانس، داوود میرباقری به من گفت می‌خواهم در این سکانس ظهر عاشورا را در نگاهت ببینم که من گفتم اگر ممکن است 20 دقیقه به من زمان دهید. در آن زمان تنها تصویری که جلوی چشمانم نقش بست، تابلوی نقاشی ظهر عاشورای استاد فرشچیان بود.

در ادامه برنامه، رضا یزدانی درباره فعالیت‌های خود صحبت می‌کند و به هواداران خود مژده می‌دهد که بعد از محرم و صفر آلبوم جدیدم را روانه بازار می‌کنم. در انتهای برنامه نیز علی مرادی تندیس برنامه را که با رنگ نارنجی طراحی شده، به مهمانان اهدا می‌کند.

***

در حالی که برنامه به انتهای خود نزدیک شده، با هماهنگی امین داداشی، مدیر روابط عمومی این برنامه، بار دیگر سراغ تهیه‌کننده برنامه می‌روم. احسان ارغوانی که حالا آرامش بیشتری در چهره‌اش دیده می‌شود، می‌گوید: معتقدم اگر قرار است تهیه‌کننده‌ای برنامه‌ای بسازد، در وهله اول باید جرأت داشته باشد و در وهله بعدی به جوان‌ها اعتماد کند؛ چراکه یک جوان، پتانسیل بالایی دارد و از طرفی هم جامعه ما یک جامعه جوان است و باید به خیلی از جوان‌ها اعتماد کرد. من هم از آن دسته افرادی هستم که قدرت خطرپذیری بالایی دارم و دوست دارم به جوان‌ها اعتماد کنم و در واقع نتیجه کار، بیش از هر چیز دیگری برایم مهم است. همیشه از این میزان اعتماد به جوان‌ترها راضی بوده‌ام و خوشحالم در سه برنامه‌ای که برای شبکه یک ساخته‌ام، سه مجری خوب را معرفی کرده‌ام.

او ادامه می‌دهد: هرآنچه جلوی دوربین می‌بینید، حاصل تلاش و زحمات بچه‌هایی است که پشت دوربین فعالیت می‌کنند که نباید آنها را نادیده گرفت.

ارغوانی درباره علی مرادی، مجری این برنامه می‌گوید: از اعتماد به علی مرادی خوشحالم و البته می‌دانم کم و کاستی دارد، اما همه مجریان ما از همان روز اول عالی نبوده‌اند و باید زمان بگذرد تا هر مجری خودش را ثابت کند. معتقدم مرادی هم از مجریان آینده‌دار تلویزیون ما خواهد بود. البته من هم دوست دارم تا با مجریان خوب این رسانه کار کنم، اما نباید از یاد ببریم همکاری با برخی از همین افراد، مسائل خاص خود را دارد، ازجمله این‌که مجریان معروف تلویزیون در جایگاه خود یک برند هستند و وقتی شما در برنامه‌ات می‌خواهی از یک مجری با این شرایط استفاده کنی، به طور قطع باید برنامه‌ات هم برنامه نوپایی نباشد و به طور حتم همه برنامه‌های ما در 15 روز ابتدایی آنقدر مخاطب ندارد و تا بخواهد اتفاق ویژه‌ای بیفتد تا برنامه سر زبان‌ها باشد، باید مدتی بگذرد. البته زمانی هم که احساس کنم باید مجری را تغییر دهم، این کار را خواهم کرد. به عنوان مثال، دو شب به مناسبت عید فطر، اجرای برنامه را به محمد سلوکی سپردم و به عقیده من، همه شاهد یکی از بهترین اجراهای او طی چند سال اخیر بودند. البته این را قبول دارم که هر برنامه‌ای با یک مجری هویت پیدا می‌کند و درباره برنامه امروز هنوز تموم نشده نیز باید بگویم علی مرادی تا زمانی که خودش بخواهد، می‌تواند این برنامه را اجرا کند و این خواستن هم بستگی به نوع اجرایش دارد.

این تهیه‌کننده که برنامه «شهر باران» را نیز تهیه کرده، در پایان می‌گوید: با تمام احترامی که برای مدیران سایر شبکه‌ها قائلم اما تا زمانی که مدیر خوب و لایقی چون مهدی فرجی در شبکه یک حضور دارد، من هم در همین شبکه می‌مانم، چراکه آقای فرجی همان اعتمادی را که من در برنامه به جوان‌ها داشته‌ام، به من داشته و این برایم افتخار است.

مائده میری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها