برخی از برنامه‌های 14 سالگی خانه موسیقی انتقادهایی را در پی داشت

برترین‌های موسیقی ایران تجلیل شدند

چهاردهمین جشن خانه موسیقی ایران با حضور جمعی از هنرمندان و قدردانی از برگزیدگان موسیقی طی دو سال گذشته، در تالار وحدت تهران برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۶۹۹۵

به گزارش جام‌جم، در این مراسم که دوشنبه برگزار شد و اجرای آن هم به‌عهده ژاله صادقیان بود، چهره‌هایی همچون هوشنگ ظریف، حسین دهلوی، فرهنگ شریف، امین‌الله رشیدی، شهرام ناظری، حسین علیزاده، محمد سریر و داوود گنجه‌ای حضور داشتند و البته برخی از رویدادها و برنامه‌های این جشن، انتقادهایی را هم در پی داشت.

مراسم با پخش کلیپی درباره فعالیت‌های خانه موسیقی آغاز شد و سپس حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیرعامل و متولی برنامه پشت تریبون رفت و گفت: ویترین زیبایی از انواع موسیقی را به شما ارائه می‌دهیم و از هیات داوران هم که وقت گذاشتند و آثار را در دو بخش ارکسترال و سنتی گوش کردند تا آثار برگزیده را انتخاب کنند، سپاسگزاریم.

قدردانی از پیشکسوتان موسیقی نواحی

پس از سخنرانی نوربخش، گروه سازینه متشکل از هنرمندان برتر حوزه موسیقی نواحی روی صحنه آمد. شاهنامه‌خوانی، سواربازی قوم لک، ترانه «کدخدا» و رقص گیله‌مردی، موسیقی قشقایی، رقص آذری، چوب‌بازی، آواز کردی و لری، آواز مازندرانی و در نهایت نی‌انبان‌نوازی محسن شریفیان به نمایندگی از مردم جنوب کشور از جمله برنامه‌های حوزه موسیقی نواحی بود که سرانجام مصطفی کمال پورتراب، داوود گنجه‌ای و شجریان روی صحنه آمدند و از احمد محسن‌پور هنرمند موسیقی قومی مازندران، عاشیق حسن اسکندری هنرمند موسیقی آذربایجان، غلامرضا آلماجوقی هنرمند موسیقی نواحی بخش خراسان، بهرام مهربخش نوازنده نی‌انبان بوشهری و کورش اسدپور شاهنامه‌خوان بختیاری به عنوان هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی نواحی قدردانی کردند.

قرائت بیانیه خانه موسیقی با محوریت تحلیل شرایط این سال‌های موسیقی در حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد از جمله بخش‌های دیگر جشن خانه موسیقی بود.

در این بیانیه به مواردی همچون گوش شنوا داشتن مــدیران فرهنگی، احیای احترام، کرامت و شأن و اعتبار از دست‌رفته هنرمندان، پرهیز از اعمال سلیقه‌های بی‌ربط، رونق اقتصاد هنر، تسریع در ساخت تالارها و محلی مناسب اجرای کنسرت‌ها و تشکیل دادسرایی ویژه هنرمندان با مشارکت قوه قضاییه تاکید شده بود.

معرفی بانوان برتر موسیقی ایران

پس از این بخش با حضور مرادخانی، شهرام ناظری و حسین علیزاده از بانوان پیشکسوت عرصه موسیقی تجلیل به عمل آمد.

هنرمندانی که در این بخش مورد تجلیل قرار گرفتند؛ فخری ملک‌پور (نوازنده پیانو)، گیتی وزیری‌تبار (فرزند حسن وزیری‌تبار و از شاگردان روح‌الله خالقی)، ملیحه سعیدی (نوازنده قانون و از شاگردان مهدی مفتاح)، آذر هاشمی (نوازنده سنتور و سرپرست گروه نغمه)، مهرک صفائیه (نوازنده پیانو و از شاگردان اقدس پورتراب)، سودابه سالم (کارشناس موسیقی کودک) و بهناز ذاکری (نوازنده سنتور) بودند.

سپس ستاره هستی، نوازنده کمانچه و تارا پیراینده، نوازنده تار که از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان امسال بودند، قطعه‌ای به صورت بداهه اجرا کردند.

یک درخواست عجیب!

داریوش پیرنیاکان هم به عنوان سخنگوی خانه موسیقی در ادامه مراسم به سخنرانی پرداخت و ضمن اشاره به غیبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:‌ ای کاش آقای جنتی حضور داشت و در مورد این موضوع توضیح می‌داد که چرا مدیرکل شهرستان‌ها اجازه دارند کنسرتی را که با مجوز وزارت ارشاد قرار است در یک استان اجرا شود، لغو کنند.

وی سپس ادامه داد: جــــــوانانی که در دانـشگاه درس می‌خوانند، جایی برای فعالیت ندارند؛ از آن مهم‌تر این‌که کسی ما را به رسمیت نمی‌شناسد. وقتی از هنرها نام می‌برند، نامی از موسیقی نمی‌برند. موسیقی باید به رسمیت شناخته شود.

پیرنیاکان سپس در اظهارنظری عجیب ادامه داد: یکی از خواسته‌های مهم خانه موسیقی، پخش شدن صدای زنان است. نیمی از هنرمندان موسیقی زنان هستند، اما اجازه خواندن ندارند. فکر می‌کنم همه اهالی موسیقی درباره این خواسته‌ها یکصدا هستند. اصلاح شیوه ممیزی در حوزه موسیقی، صدور مجوز‌ها، سالن اجرای کنسرت و نمایش سازها در تلویزیون همه و همه خواسته اهالی موسیقی هستند.

در هنگام تجلیل از بانوان، بنری هم روی صحنه نصب شده و روی آن نوشته شده بود: «بانوان هنرمند نیمی از جامعه هنرمندان هستند؛ آیا به همان اندازه اجازه فعالیت دارند؟»

اجرای گروه «سپید و سیاه» به خوانندگی وحید تاج‌، بخش دیگری از برنامه را تشکیل داد و سپس از دو هنرمند پیشکسوت موسیقی یعنی فرهنگ شریف (نوازنده پیشکسوت تار) و رحیم معینی​کرمانشاهی (ترانه‌سرا) تجلیل شد. قدردانی از نصرالله ناصح‌پور (خواننده پیشکسوت و ردیف‌دان)، یوسف پوریا (سازنده تار) و منوچهر ریاحی (پیشکسوت صدابرداری) از دیگر بخش‌های برنامه بود.

معرفی برگزیدگان بخش رقابتی

در پایان فریدون شهبازیان به نمایندگی از هیات داوران جشن خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه بخش رقابتی را خواند که برای اهدای جوایز هوشنگ کامکار، عباس خوشدل، تقی ضرابی، جواد لشکر و شهرام ناظری به روی صحنه آمدند و در بخش آهنگسازی، موسیقی کلاسیک و ارکـــسترال جایزه اول هیــــات داوران به طور مشتـرک به سیدمهدی حسینی برای آلبوم «مونودیزم» و سعید شریفیان برای آلبوم «به زمین و آفتاب» اهدا شد.

در بخش موسیقی سنتی نیز جایزه اثر برگزیده به آلبوم «آبروی آب» به آهنگسازی شاهین شهبازی و خوانندگی بامداد فلاحتی اهدا شد. این در حالی بود که از غلامرضا ترابی (مدیر موسسه پیام اسلام) نیز به عنوان ناشر پیشکسوت تجلیل شد.اجرای ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی و رهبری جاوید مجلسی هم آخرین بخش از جشن چهارده سالگی خانه موسیقی ایران بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها