اسرافیل شیرچی، هنرمند خوشنویس:

خط پر از خلوت‌های ناب است

نمایش 35 اثر جدید از اسرافیل شیرچی

اسرافیل شیرچی، هنرمند خوشنویس کشورمان تاکنون نمایشگاه‌های متعددی از آثار خوشنویسی خود را در نمایشگاه‌های داخل و خارج از کشور برگزار کرده است. وی قراراست بزودی پس از حدود پنج سال ، نمایشگاهی را در تهران برگزار کند.
کد خبر: ۶۰۵۲۹۶
نمایش 35 اثر جدید از اسرافیل شیرچی

مهم‌ترین ویژگی این استاد خوشنویسی توجه و کار در زمینه خط شکسته نستعلیق و آموزش آن است.

تعداد بسیاری از آثار خوشنویسی این هنرمند در قالب مجموعه‌های نفیس به چاپ رسیده‌اند، آثاری چون سیمای رستم در شاهنامه فردوسی، شهریار شهر غزل، شرح مجموعه گل، تاب شکسته، حلقه عشق، گلبانگ حافظ، آواز شقایق، اسرار ازل (خیام)، تماشاگه راز، پوسترهای نفیس و کارت پستال خط در انواع مختلف.

گفت‌وگوی انجام شده با وی را می‌خوانید.

در خلق آثار هنری خط و خوشنویسی موضوعات چگونه به شما الهام می‌شود؟

خلا‌قیت با خلوت هنرمند معنا پیدا می‌کند. اگر هنرمند با خودش صادق باشد، خود به خود جوهره هنری او شکوفا می‌شود. اگر هنرمند بتواند دوره‌ای از عمر گران و فعال خودش را روی کارش متمرکز کند، می‌تواند با خلاقیتی که دارد کارهای ارزشمندی را ارائه دهد. به هر حال خط و خوشنویسی در کشور ما پیشینه دیرینه دارد و با توجه به آثاری که در موزه‌ها و گنجینه‌های معتبر وجود دارد، این قدمت به 1500 سال باز می‌گردد که حاصل زحمت هنرمندان و مشاهیر نامی کشورمان است. من هم به نوبه خودم به عنوان خوشنویس معاصر تلاش دارم تاآثار فاخری را برای مردم عرضه کنم.

اکنون گرایش مردم به سمت چه نوع آثاری از خط و خوشنویسی است؟

مردم تمایلشان بیشتر به آثار فاخر هنر خوشنویسی است که از هزار سال پیش میراث دارآن هنر‌ها هستیم، اما بر این باورم که باید در این هنر نیز به روز حرکت کرد؛ چراکه در عصر حاضر می‌توان با استفاده از این هنر به روز شده فضای کنونی خانه‌ها و دفاتر کار را با هنر خوشنویسی آذین کنیم، به عبارتی می‌توان با استفاده از مواد نوتر و ایجاد تابلو‌ها در اندازه‌های بزرگ‌تر در معماری ایران بهره برد، چرا که معماری معاصر خط معاصر می‌طلبد، اما هنرمندان ما نباید این نکته را فراموش کنند که خط مدرن اگر بدون پشتوانه شناخت خط و تاریخ خط باشد راه به جایی نمی‌برد و همانند پوسترهای شعاری مصرف روزانه پیدا می‌کند. هنرمندانی که بین فضای سنتی و مدرن ارتباط ایجاد می‌کنند، هنرمندانی هستند که به تاریخ گذشته این سرزمین متصل هستند و با مطالعه زیاد از خط و خوشنویسی و شعر و دیگر هنرهای اصیل ایرانی سماع عارفانه‌ای را برای مردم خلق می‌کنند.

با توجه به این موضوع، آثاری که بتازگی خلق کردید تا چه حد متفاوت با کارهای گذشته‌تان است؟

آثاری که اکنون روی آن کار می‌کنم با آثار یک یا پنج سال پیش متفاوت است، ولی موسیقی و هارمونی آن نزدیک است و تم شکسته نستعلیق و نستعلیق و مرغ‌های بسم‌الله در رنگ و لعاب نوتر با ترکیب‌بندی‌هایی که می‌تواند موسیقی مدرن‌تر باشد، خلق شده است.

گویا قصد دارید نمایشگاهی از آثار جدیدتان را برگزار کنید. این نمایشگاه چه زمان خواهد بود و چند اثر در آن به نمایش درخواهد آمد؟

بله، همین طور است. اکنون نیز مشغول انجام یک سری کارهای جدید هستم و در نیمه دوم فصل پاییز نمایشگاهی را در یکی از گالری‌های معتبر تهران به صورت انفرادی برگزار خواهم کرد. آثاری که به نمایش درخواهد آمد شامل 35 اثر است که در اندازه‌های 2×2 و اندازه‌هایی که در قالب استاندارد‌های رایج هنری است برای اولین بار به نمایش درخواهد آمد.

ناگفته نماند که از سال 87 تاکنون در تهران نمایشگاهی به صورت انفرادی برگزار نکرده‌ام و آخرین نمایشگاه‌های من مربوط به خارج از کشور است که در سال گذشته و امسال در کشورهای امارات و سوئیس برگزار شد.

برای انتقال این هنر به نسل‌های آینده در بحث آموزش چه فعالیت‌هایی انجام دادید؟

از سال 89 حدود 120 برنامه نیم ساعته در ارتباط با تعلیم خط، ضبط و از کانال‌های مختلف تلویزیون پخش شده است که بانی آن شبکه آموزش بوده است و حتی شبکه‌های مختلف برون‌مرزی نیز از آن برنامه استقبال کردند. علاوه برآن 30 سال است که مدرس هستم و کتاب‌هایی را هم در رابطه با تعلیم و ترویج خوشنویسی نگاشته‌ام که می‌توان به «تاب شکسته»، «مبانی خط ایران» و «مطرب عشق» اشاره کرد.

سیما رادمنش - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها