بسیاری از دانش‌آموزان روستاهای شهرستان نیکشهر در مدارس کپری و بدون امکانات آموزشی تحصیل می‌کنند

بچه های نیکشهر هنوز معلم ندارند

با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز سال تحصیلی در سراسر کشور، هنوز برخی از مدارس روستاهای شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل نبود معلم و دیگر امکانات بازگشایی نشده و همچنان تعطیل است. این در حالی است که بسیاری از دانش‌آموزان روستاهای این شهرستان در مدارس کپری و بدون هیچ‌ گونه امکانات آموزشی تحصیل می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۴۴۴۲

بسیاری از دانش‌آموزان جنوب استان بویژه نقاط دورافتاده و مناطق صعب‌العبور ازجمله نیکشهر که با پای برهنه و به‌وسیله وانت یا موتورسیکلت راهی مدارس می‌شوند، از لباس فرم، نیمکت تحصیلی و حتی سقفی برای تحصیل محروم بوده و امید آنها گاهی فقط به سایه درختان خشکیده‌ای گره خورده است که از آن به عنوان کلاس درس استفاده می‌کنند. با این حال اکنون برخی از همین مدارس بی‌در و پیکر نیز بازگشایی نشده و پذیرای دانش‌آموزان محروم، اما مشتاق به تحصیل منطقه نیست. روستای «گوگذر» در بخش مرکزی نیکشهر ازجمله نقاطی است که تاکنون هیچ معلمی در آن حاضر به دست گرفتن سکان هدایت امیدهای آینده کشور نشده و فصل تابستان و اوقات فراغت همچنان در این منطقه و در بین دانش‌آموزان جاری است.

بخشدار مرکزی نیکشهر با بیان این که باز نشدن برخی از مدارس کپری در این بخش مورد اعتراض و نارضایتی بسیاری از مردم و دانش‌آموزان واقع شده است، می‌گوید: با گذشت نیمی از اولین ماه سال تحصیلی جدید، هنوز مدرسه کپری روستای گوگذر به دلیل نبود معلم بازگشایی نشده است و دانش‌آموزان روستا از تحصیل عقب افتاده‌اند.

ایوب قاضی در گفت‌وگو با مهر می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از فضاهای آموزشی در این منطقه را کپرها تشکیل می‌دهند و بسیاری از مدارس نیز از فضاهای غیراستاندارد برخوردار هستند.وی با بیان این که بسیاری از دانش‌آموزان این بخش حتی از وجود کپرهای حصیری نیز محروم هستند، یادآور می‌شود: دانش‌آموزان روستاهای سبز، مکی‌ بالا و مکی پایین در این بخش حتی از همان فضای محقرانه کپر نیز محروم هستند و سال تحصیلی جدید را در زیر سایه درختان و در مکانی آغاز کرده‌اند که وجود سرپناه، میز و نیمکت و وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاهی در آن بی‌معناست.

قاضی با اشاره به این که مدارس کپری موجود در روستاهای گری، کارواندر، سراهنگی چاهان، گومتسنگ و دیگر نقاط این بخش باید هر چه زودتر حذف و فضای استاندارد جایگزین آن شود، خاطرنشان می‌کند: در بخش مرکزی نیکشهر تعداد 143 روستا با 62 هزار نفر جمعیت روستایی وجود دارد که از نظر امکانات آموزشی و تحصیلی با مشکل جدی مواجه هستند.بخشدار مرکزی نیکشهر با اشاره به مشکلات تردد دانش‌آموزان در این منطقه تصریح می‌کند: راه‌های روستایی نامناسب و صعب‌العبور یکی از مشکلات پیش روی ساکنان این بخش است، به طوری که اکنون تردد در راه روستایی گوگذر به طول 24 کیلومتری فقط با استفاده از خودروهای کمک‌دار ممکن است، بنابراین اهالی این روستا برای تامین مایحتاج خود و تردد به روستاهای همجوار باید این مسیر طولانی را پیاده بپیمایند.

مدارس فرسوده بدتر از مدارس کپری

یکی از اعضای شورای اسلامی روستاهای بخش مرکزی نیکشهر نیز با بیان این که سال‌هاست که برچیده شدن کپرها در این منطقه برای مردم و دانش‌آموزان به رویا تبدیل شده است، می‌گوید: دانش‌آموزانی هم که در این منطقه از نعمت کلاس درس برخوردار هستند، به دلیل قدمت بالا و بیش از 40 سال مدارس، مزیتی نسبت به دانش‌آموزان کپری نداشته و جان آنها با وجود بلایای طبیعی در معرض خطر قرار دارد.

رستم کریمی می‌افزاید: در بخش مرکزی نیکشهر ازجمله روستاهای نیکوجهان، کهورکان، زهک، هیچان، کناردان و شگیم، چند مدرسه فرسوده با قدمت بیش از 40 سال وجود دارد که در وقت بارندگی معلمان مجبورند هر چه سریع‌تر مدارس را قبل از خراب شدن سقف روی سر دانش‌آموزان تعطیل کنند.

وی با انتقاد از مسئولان آموزش و پرورش این منطقه و مرکز استان خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مسئولان ترجیح می‌دهند به واسطه حفظ موقعیت و پست خود، مشکلات را کتمان کنند و از انعکاس آن به مسئولان رده بالای کشوری خودداری کنند، اما واقعیت این‌ است که کتمان این مسائل ممکن است به حوادث ناگواری منجر شود که جبران آن غیرممکن باشد. کریمی با بیان این که در بخش مرکزی نیکشهر 193 مدرسه وجود دارد که از این تعداد فقط 140 مدرسه دارای ساختمان آموزشی هستند، می‌گوید: مشارکت خیران در این منطقه برای ساخت مدرسه و کمک به دانش‌آموزان محروم در حد صفر است،‌ به همین دلیل از افراد مدرسه‌ساز در سراسر کشور تقاضا داریم تا در احداث بیش از 40 مدرسه در این بخش و حذف مدارس کپری و نامناسب به دانش‌آموزان این شهرستان کمک کنند.

تردد دانش‌آموزان با وانت

عضو شورای بخش مرکزی نیکشهر با بیان این که متاسفانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان به دلیل فقر مالی از کیف و کفش، لباس و مانتو و شلوار و حتی مداد برای نوشتن محروم هستند، می‌افزاید: بسیاری از دانش‌آموزان مقطع متوسطه در این بخش از وانت‌های بدون حفاظ برای جابه‌جایی و رسیدن به مدرسه استفاده می‌کنند که این موضوع و تامین نبودن امنیت جانی آنها به معضل بزرگ و لاینحل این منطقه تبدیل شده است. وی تصریح می‌کند: حتی دانش‌آموزان دختر نیز به دلیل بعد مسافت از روستاها به بخش مرکزی مجبور هستند، مسافت‌های طولانی و حتی بیش از 40 کیلومتر را در گرما و سرمای زمستان بر پشت وانت‌بارها سپری کنند.

راه‌های صعب‌العبور مانع حضور معلمان​

در همین حال معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش نیکشهر خاطرنشان می‌کند: متاسفانه برخی از معلمان به دلیل مشکلاتی از قبیل مسافت طولانی و سختی راه در روستاهای دور افتاده، در کلاس درس حاضر نشده یا تاخیر دارند.

مرادبخش رئیسی درباره روستای گوگذر و باز نشدن آن با وجود گذشت دو هفته از آغاز مهر، می‌گوید: ​ به دلیل تاخیر به وجود آمده در آغاز سال تحصیلی از معلم مربوط این مدرسه کپری توضیح خواسته خواهد شد و طبق قوانین آموزشی با وی برخورد خواهد شد. یعقوب جدگال، نماینده مردم چابهار، نیکشهر و کنارک در مجلس شورای اسلامی نیز برخورداری از تسهیلات و امکانات آموزشی را حق تمام دانش‌آموزان سراسر کشور می‌داند و تصریح می‌کند: با توجه به نبود امکانات آموزشی و محرومیت‌های بسیار بدون شک زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان این منطقه فراهم نمی‌شود و خلاقیت آنها از بین خواهد رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها