ادعای اشپیگل در مورد سایت فردو

با وجود آنکه، حسن روحانی بارها پیش و از پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بر عدم عقب نشینی از حقوق به حقه مردم ایران در مجامع بین المللی به ویژه برنامه هسته‌ای سخن گفته و بر آن تاکید کرده است اما امروز خبرهایی از هفته نامه آلمانی اشپیگل درباره آمادگی دولت یازدهم برای تعطیلی فردو و توفق غنی سازی 20 درصد شنیده می شود.
کد خبر: ۵۹۸۰۵۳
ادعای اشپیگل در مورد سایت فردو

اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای تعطیلی مجتمع هسته‌ای فردو آماده می‌شود.

اشپیگل مدعی شده است که متخصصان ایرانی در فردو با استفاده از 696 سانتریفیوژ در حال غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد هستند و فردو یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران است. تاسیسات فردو در عمق 70 متری زمین قرار دارد و حتی قویترین بمب‌های سنگرشکن آمریکایی نیز به سختی قادر است فعالیت آن را متوقف کند.

اشپیگل مدعی شده است که اگر روحانی آماده باشد چنین عقب‌نشینی گسترده‌ای انجام دهد، فرایند مذاکره دوجانبه‌ای آغاز خواهد شد که حتی ممکن است به برقراری روابط دوجانبه بین تهران و واشنگتن بینجامد.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که یک مقام آگاه در گفت و گو با ایسنا آمادگی ایران برای تعطیلی سایت فردو را تکذیب کرد.

 شانس دیپلماسی در سوریه

روزنامه  ایتالیایی ایل سوله 24 اوره با درج مقاله ای در باره شانس دیپلماسی برای حل بحران سوریه نوشت: پیشنهاد روسیه مبنی بر ملزم کردن بشار اسد به تحویل تسلیحات شیمیایی با درخواست فرانسه مبنی بر صدور یک قطعنامۀ الزام اور سازمان  ملل که از سوی آمریکا و انگلیس حمایت شود و به موجب آن در صورت عدم تمکین دمشق در عرض چند هفته استفاده از زور پیش بینی شده است، بسیار فاصله دارد.

این قطعنامه با هدف جلوگیری از این که مسکو برای خود وقت کشی کند طراحی گردیده است. این به نوعی یک ضرب الاجل به شمار می آید.
 
این روزنامه در مورد تحویل زرادخانۀ سوریه و انهدام نوشت: این عملیاتی است که انجام آن در میدان جنگ تقریباً ناممکن است، زیرا جنگی وحشیانه در جریان است و بازرسان سازمان ملل می بایست از سوی گروهی از مأموران کلاه آبی همراهی گردند تا دست کم مجبور به رعایت یک آتش بس موقت نمایند. با وجود شبه نظامیانی که هر لحظه آمادۀ تیراندازی می باشند تا توافق را نقش بر آب کنند، خطر بالاست.

توفیقی معرفی نمی‌شود

یکی از چهره‌های شاخص مجلس با اشاره به گفت‌وگوی لاریجانی با روحانی درباره فضای منفی مجلس نسبت به توفیقی گفت: روحانی به احتمال زیاد توفیقی را برای کسب رای اعتماد جهت تصدی وزارت علوم به مجلس پیشنهاد نمی‌کند.

یک نماینده شاخص مجلس در گفت‌وگو با  فارس از گفت‌وگوی غیررسمی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور خبر داد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه مجلس به توفیقی رأی اعتماد نمی‌دهد؛ قرار شده تا رئیس‌جمهور توفیقی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی نکند.

وی با اشاره به محتوای گفت‌وگوی لاریجانی با روحانی افزود: در همین راستا علی لاریجانی رئیس مجلس با حسن روحانی رئیس جمهور گفت‌وگو کرده و قرار شد تا توفیقی برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی نشود و به احتمال زیاد همین اتفاق خواهد افتاد.

مرعشی: دولت حق مرا خورد

حسین مرعشی سخنگوی تعلیق شده حزب کارگزاران در گفت و گو با فارس با انتقاد از عدم حضور خود در دولت یازدهم، ادامه داد: به من ظلم کردند؛ چرا نباید به کابینه بروم، آنها حقم را خوردند؛ اگر پیشنهادی کنند هم من نمی‌روم چون اعتقاد دیگری دارم و معتقدم افرادی مثل من که تجربه طولانی دارند باید بتوانند در بیرون دولت باشند.
 
مرعشی با اشاره به رأی دادن خود در انتخابات ریاست جمهوری 92، در پاسخ به این سوال که شما اعتقاد داشتید که در انتخابات 88 که توسط دولت احمدی‌نژاد برگزار شد، تقلب صورت گرفته چگونه دوباره به دولتی که این انتخابات را برگزار کرد اعتماد کردید و رای دادید؟ تصریح کرد: مطمئن بودم که راه اصلاح کشور انتخابات است.
 
سخنگوی تعلیق شده کارگزاران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعتراف امثال حجاریان، زنگنه، آخوندی، نجفی و موسوی لاری به عدم تقلب در انتخابات 88، خاطرنشان کرد: ‌مگر آنها قبلا گفته بودند تقلب شده است؟ اگر صلاح دانستند مسائل باز شود ما حرف‌مان را می‌زنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها