روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تبادل نامه بین رییسان جمهور ایران و آمریکا که در هفته اخیر آشکار شد، نوشت که هیچ یک از رییسان جمهور قبلی آمریکا به اندازه باراک اوباما به قدرت کلمات مکتوب ایمان نداشتند و تبادل این نامه‌ها نشان دهنده اهمیتی است که رییس‌جمهور آمریکا برای دیپلماسی مستقیم قائل است.
کد خبر: ۵۹۹۱۵۱
فرصت تغییر در روابط ایران و آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش نوشت: هسته‌ تلاش‌های دیپلماتیک ایران، پروسه‌ای که شامل آزاد کردن یازده زندانی سیاسی و اظهاراتی آشتی‌جویانه از جانب مقام‌های عالیرتبه ایرانی است، تبادل نامه‌ بین باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی همتای ایرانی وی است که توسط هر دو کشور تایید شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: انتخاب روحانی در ماه ژوئن امید به اینکه دیپلماسی بتواند به بن‌بست مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پایان بدهد را افزایش داد. ولی این نامه‌ها و امید محتاطانه‌ای که ایجاد کرده‌اند نشان می‌دهد که یک فرصت واقعی برای تغییر به وجود آمده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت:‌ این اولین باری است که اوباما مستقیما به رییس‌جمهور ایران نامه می‌نویسد نه به رهبر معظم این کشور. این نشان می‌دهد که کاخ سفید باور دارد که آیت‌الله خامنه‌ای حداقل فعلا به روحانی این اختیار را داده است که به دنبال گفت‌وگو با غرب باشد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارشش نوشت: یک تفاوت مهم دیگر این است که تبادل نامه بین سران دو کشور به دنبال توافق دولت آمریکا با روسیه برای تحقق انتقال مسالمت‌آمیز تسلیحات شیمیایی سوریه انجام می‌شود. تحلیلگران معتقدند که برای تحقق این طرح بهتر است از ایران، قوی‌ترین متحد منطقه‌ای دولت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه کمک گرفت تا نقشی سازنده را ایفا کند.

آشفتگی فتنه گران از سخنان روحانی

جریان فتنه و اپوزیسیون به‌شدت از سخنان روحانی در مجمع فرماندهان سپاه برآشفته شده‌اند. آنها می‌گویند در میان رؤسای جمهور 24 سال قبل، چنین تجلیلی از خدمات سپاه صورت نگرفته بود.

به گزارش مشرق، روحانی در این نشست گفت: سپاه، محبوب دل‌هاست. در دل مردم، با مردم و در کنار مردم است. سپاه توان بسیار عظیمی در نیروی انسانی و حوزه اقتصادی و فرهنگی دارد و هر جا فشاری بر نظام به وجود آید سپاه در مقابل آن مکمل و پشتیبان دیگران است.

پخش سخنان روحانی از صدا و سیما باعث آشفتگی بیشتر فتنه‌گران شد. برخی تحلیل‌گران سخنان قاطع روحانی در آستانه سفر به نیویورک را حامل یک پیام جدی برای غرب می‌دانند.

گستاخی آمریکایی‌ها

یک اندیشکده آمریکایی از ایران خواست تا در خصوص برنامه های گذشته برنامه هسته ای خود شفاف‌سازی بیشتری کند در غیر اینصورت غرب گفته‌های حجت‌الاسلام روحانی را باور نخواهد کرد.

به گزارش جهان، موسسه علوم و امنیت بین المللی که در زمینه های فنی مربوط به برنامه هسته ای ایران به سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) مشاوره می دهد، در گزارشی به قلم «دیوید آلبرایت» رئیس موسسه و «کریستینا ولراند» از تحلیل‌گران این اندیشکده نوشت: «حسن روحانی» ، رئیس جمهور ایران، در مصاحبه‌ای مهم با گفتگوی خبری شبانه شبکه «ان.بی.سی» تصریح کرد: «ما هرگز به دنبال ساخت یا دست یابی به بمب اتم نبوده ایم. ما این کار را نخواهیم کرد و تنها به دنبال فن آوری صلح آمیز هسته‌ای هستیم». متأسفانه شواهد موجود دلایل چندانی برای باور ادعای وی به دست نمی‌دهند.

 اگر «روحانی» می‌خواهد جهان باور کند ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی در آینده نیست دولت ایران باید نفی کامل هر گونه تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی در گذشته توسط ایران را مورد بازبینی قرار دهد.

اگر ایران واقعاً نمی‌خواهد در آینده به دنبال تسلیحات اتمی باشد باید به تجربه دولت‌هایی که تسلیحات اتمی را رها کردند توجه کند. برزیل و آفریقای جنوبی درباره فعالیت‌های اتمی گذشته خود شفاف سازی کردند و با این روند موفقیت آمیز جامعه بین‌المللی را متقاعد نمودند که به سلاح اتمی پشت کرده‌اند و در آینده هم به دنبال این موضوع نخواهند بود.

بازتاب دیدار احتمالی با اوباما در رادیو اسرائیل

رادیو اسرائیل با اشاره به  اظهارات آقای روحانی درباره برنامه هسته ای و دیدار احتمالی با اوباما گفت: این احتمال که حسن روحانی در روزهای اقامت خود در نیویورک بتواند با پرزیدنت اوباما نیز دیدار کند  در سطح گسترده ای در رسانه های همگانی جهان بازتاب یافت.

 سخنگوی کاخ سفید واشنگتن گفت که هنوز با پرزیدنت اوباما برنامه ای تنظیم نشده است گرچه امکان چنین دیداری را نمی توان رد کرد.

 یک سخنگوی کاخ سفید گفت حسن روحانی در سخنان خود با شبکه ان بی سی بحث های سازنده ای مطرح کرده است با این همه سخنگوی امریکایی تاکید کرد که این گونه اظهارات را باید در عمل مورد داوری قرار داد و افزود و گفت اگر رژیم ایران آماده باشد خواسته جهانی را برای خودداری از تولید جنگ افزار هسته ای بپذیرد پرزیدنت اوباما آماده گفتگوهای مستقیم با رژیم ایران خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها