بسیاری از مجروحان هنوز در شوک حادثه به‌سر می‌برند

روایت مجروحان حادثه از اتوبوس مرگ

در پی برخورد دو دستگاه اتوبوس در آزاد راه قم ـ تهران، فریاد‌های 44 مسافر در میان شعله‌های آتش یکی پس از دیگری خاموش شد و فاجعه‌ای دیگر در سیستم حمل و نقل بین‌شهری در سرخط اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۹۶۰۲۱

به گزارش جام‌جم، ساعت 22 و 45 دقیقه شامگاه دوشنبه مسافران دو دستگاه اتوبوس فارغ از حادثه‌ای که در کمین آنها نشسته بود، زمانی به خود آمدند که در میان شعله‌های آتش گرفتار شده بودند و هریک به دنبال راه نجاتی می‌گشتند تا از دام عفریت مرگ بگریزند، اما سرنوشت آنها به گونه‌ای دیگر رقم خورده بود و ساعتی بعد ماموران و مردمی که به کمک آنها رفته بودند، اجساد قربانیان را یکی پس از دیگری از میان آهن‌پاره‌های سوخته خارج و به پزشکی قانونی منتقل کردند.

حادثه به روایت مجروحان

بیشتر مصدومان که از ساعات پایانی روز دوشنبه در سه بیمارستان استان قم بستری هستند، هنوز در شوک حادثه به سر می‌برند. بسیاری از آنها در جستجوی بستگان خود هستند که با آنها همسفر بوده اند و نمی‌دانند اکنون در چه وضعی به سر می‌برند. مقابل بیمارستان‌ها شلوغ است و بستگان مسافران از شهرهای اصفهان و یزد با حضور در محل، مضطرب و نگران پیگیر اخبار مربوط به کشته‌شدگان و مجروحان هستند.

هر‌کدام از مجروحان خاطره محوی از حادثه دارد، برخی می‌گویند در خواب بودند و فقط با صدای برخورد و فریاد دیگر مسافران از خواب پریده و با دیدن شعله‌های آتش سعی در نجات خود داشته‌اند.

برخی دیگر می‌گویند در بیمارستان به هوش آمده و به یاد آورده‌اند که مسافر اتوبوس بوده‌اند. برخی دیگر از مجروحان می‌گویند وقتی در یک قدمی مرگ بوده‌اند و هر لحظه لهیب آتش که مسافران را یک به یک به کام می‌کشید، امدادگران و مردم به کمک آنها آمده و از مرگ حتمی نجات یافته‌اند.

احمد یکی از مصدومان حادثه می‌گوید: کسانی که در ردیف‌های جلوی اتوبوس نشسته بودند در همان دقایق اولیه برخورد جانشان را از دست دادند و چند مسافر دیگر که در انتهای اتوبوس بودند با شکستن شیشه خود را به بیرون ‌انداختند تا خود را نجات دهند.

امیرحسین زارع، کودک شش ساله یزدی که همراه مادرش از تهران عازم یزد بود نمی‌دانست صندلی شماره 20 اتوبوس او را تنها بازمانده خانواده زارع در این حادثه مرگبار می‌کند.

امیرحسین پدرش را سال‌های گذشته از دست داده بود و با مادر و تنها برادرش زندگی می‌کرد که در این سانحه مادرش گرفتار شعله‌های بی‌رحم آتش اتوبوس شد و این کودک شش ساله تنها از میان آهن‌پاره‌های سوخته اتوبوس بیرون کشیده شد و برای مداوا به بیمارستان نکویی منتقل شد.

علی، فردی است که مدعی حضور در صحنه حادثه است، او می‌گوید: من دو دقیقه بعد از حادثه آنجا رسیدم. آتش به حدی بود که هیچ‌کس نمی‌توانست کاری انجام دهد. متاسفانه هیچ‌کدام از اتوبوس‌های عبوری هم مجهز به آتش خاموش کن نبودند. اگر بقیه وسایل ایمنی داشتند دست‌کم می‌شد کاری کرد. به محض وقوع تصادف، جاده بسته شد و کاری نمی‌شد انجام داد. باید رانندگان بدانند با دیدن تصادف در سمت راست جاده بایستند و سمت چپ را برای عبور وسایل امدادی باز بگذارند.

محمدصادق آخوندی، شاهد عینی حادثه تصادف دو اتوبوس در اتوبان قم ــ تهران در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: انفجار دو اتوبوس از فاصله دور مشخص بود. ابتدا تصورم این بود یک انفجار در حاشیه جاده صورت گرفته است، اما با نزدیک شدن متوجه شدم شاهد یکی از مرگبار‌ترین تصادفات عمرم هستم.

وی افزود: در واقع اتوبوس اصفهانی با سرعت بالا به اتوبوس یزد برخورد کرده بود.

این شاهد عینی حادثه محور قم ــ تهران تصریح کرد: وقتی وارد صحنه تصادف شدم، مشاهده کردم که با وجود گذشت ده دقیقه از تصادف، نیروهای امداد در حال بیرون کشیدن اجساد هستند. از سوی دیگر جرثقیل‌ها، در حال جدا کردن دو اتوبوس بودند که از روبه‌رو به هم برخورد کرده بودند.

آخوندی ادامه داد: فکر نمی‌کردم کسی زنده مانده باشد، اما صبح سه‌شنبه از طریق رسانه‌ها مطلع شدم نیمی از مسافران زنده هستند و این مایه خوشحالی و در عین حال تعجب من شد؛ زیرا از صحنه تصادف چنین برنمی‌آمد که کسی زنده مانده باشد.

دلیل حادثه

سردار اسکندز مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در ارتباط با این حادثه به ایسنا گفت: حدود ساعت 23 شامگاه دوشنبه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حرکت بود،‌ حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم ـ تهران بعد از مجتمع مهتاب به علت ترکیدگی لاستیک جلو پس از برخورد بایک دستگاه سواری هوندا و شکستن گاردریل وسط بزرگراه، وارد مسیر مقابل می‌شود.

وی افزود: در همین حال یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به مقصد اردکان یزد در حرکت بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شده بود، به‌رغم تلاش به سمت راست انحراف پیدا می‌کند و متاسفانه هر دو اتوبوس به صورت رخ‌به‌رخ در لاین سمت راست با هم برخورد می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه آتش گرفتند، خاطرنشان کرد: به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق‌رسانی، هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه آتش گرفت که در این میان تعدادی از مسافران عقب اتوبوس موفق شدند با شکستن شیشه از آتش‌سوزی فرار کرد. و خود را به بیرون پرتاب کنند.

بررسی علت ترکیدن لاستیک اتوبوس

رئیس پلیس راهور ناجا، دلیل این حادثه را بر اساس بررسی اولیه کارشناسان پلیس راه، ترکیدگی لاستیک اتوبوس و دلیل تشدیدکننده آن را آتش‌سوزی اتوبوس‌ها عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در چند وقت اخیر چند مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در بیشتر موارد این اتوبوس‌ها به دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق‌رسانی، دچار آتش‌سوزی شده‌اند. مومنی افزود: علت ترکیدگی لاستیک اتوبوس در دست بررسی است که اگر غیراستاندارد بودن آن ثابت شود، با شرکت مسافربری مربوط برخورد خواهد شد.

به گفته وی، اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود و لاستیک آن ترکیده، به تعاونی «همسفرکاوه» و اتوبوس دیگر که در مسیر تهران به اردکان یزد بود، به شرکت «آسیا سفر» تعاونی 13 جنوب تعلق داشت.

وی تاکید کرد: سهم شرکت تولید کننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده؛ به طوری که شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا (عقاب افشان) 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.

اجساد غیرقابل شناسایی

محمد تقی طالبیان، رئیس اورژانس کشور در ارتباط با حادثه به جام‌جم گفت: ساعت 22 و 49 دقیقه شامگاه دوشنبه خانمی که احتمال می‌رود یک مسافر عبوری باشد، با تلفنی که پیش شماره آن 913 بود، با مرکز اوژانس تماس گرفت و از ماموران برای امداد رسانی به مسافرانی که در میان شعله‌های آتش دو دستگاه اتوبوس گرفتار شده بودند، درخواست کمک کرد.دکتر طالبیان افزود: شش دقیقه بعد از این تماس، اولین آمبولانس در محل حضور یافت و به دلیل گستردگی حادٍثه، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و چند دستگاه خودروی دیگر برای امدادرسانی عازم محل شد و مجروحان را که 46 نفر بودند، به بیمارستان‌های استان قم منتقل کردند که دو نفراز بیماران به دلیل شدت جراحات تحت عمل جراحی قرار گرفتند، البته در ملاقات با مصدومان حادثه در سه بیمارستان قم، خوشبختانه حال آنها خوب است و بیمار بدحال وجود ندارد. رئیس مرکز اورژانس کشور تصریح کرد: این حادثه یک فاجعه بود و بررسی‌ها نشان می‌دهد مسافرانی که در صندلی جلو نشسته بودند، پس از برخورد دو اتوبوس قادر به حرکت نبوده و به طرز دلخراشی جانشان را از دست داده‌اند.

وی افزود: پس از انتقال مجروحان، در مرحله بعدی اجساد قربانیان به پزشکی قانونی منتقل شد.

وی در پاسخ به پرسش جام‌جم در ارتباط با هویت قربانیان حادثه یادآور شد: متاسفانه شدت آتش‌سوزی به حدی بوده که امکان شناسایی افراد فوت شده وجود ندارد و هویت آنها باید با آزمایش دی‌.ان.‌ای مشخص شود که در این ارتباط یک تیم ویژه به پزشکی قانونی قم اعزام شده است.

پیگیری ویژه

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور ظهر دیروز در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما گفت: پس از این حادثه دلخراش،یک تیم ویژه تشکیل شده و موضوع در دستور کار دادستانی کشور قرار گرفته است تا با افرادی که در ارتباط بااین حادثه مقصر بوده یا در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند، برخورد قانونی شود.محسنی اژه‌ای با بیان این که دادگستری قم به محض اطلاع از حادثه و از شب دوشنبه وارد پیگیری قضایی و کارشناسی در این زمینه شده است، خاطر نشان کرد: سه قاضی ویژه در ارتباط با این پرونده تعیین شده تا با کمک کارشناسان، مقصران احتمالی را شناسایی و خارج از نوبت به پرونده آنها رسیدگی کنند.وی افزود: در این رابطه ممکن است شرکت سازنده اتوبوس‌ها یا راهدار، شرکت تعاونی مالک اتوبوس‌ها و مدیریت کننده راننده‌ها مقصر باشند که توسط دادگستری پیگیری می‌شود تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.

دادستان کل کشور با اشاره به این که چنین حوادثی برای این اتوبوس‌ها تکرار شده است، تاکید کرد باید وزارت صنایع دقت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

عزای عمومی در یزد

نماینده مردم اردکان در مجلس نیز در این باره گفت: متاسفانه فهرست اولیه کشته‌شدگان این حادثه نشان می‌دهد اکثر مسافرانی که از تهران عازم یزد بودند، از خانواده‌های اردکانی هستند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران در استان یزد با مدیریت استاندار، یادآور شد: اقداماتی در دست انجام است و از طرف استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان استان نیز در یزد عزای عمومی اعلام شده است.تابش تصریح کرد: من با سوال از وزرای مربوط می‌خواهم این موضوع بررسی شود که هر کس در حیطه مسئولیت خود چه اقداماتی می‌توانسته انجام دهد که خدای نکرده در آن تعلل و کوتاهی صورت گرفته است.وی اضافه کرد: خوب نیست که ما هر سال به اندازه جمعیت یک شهر یعنی متجاوز از 20 هزار نفر، در تصادفات رانندگی از دست بدهیم. البته اقداماتی از سوی وزارت راه و پلیس راه انجام و خودروها به استانداردهای روز دنیا نزدیک شده‌اند اما هنوز شاهد کاهش آنچنانی تلفات نیستیم و این برای ما یک فاجعه است.

نماینده مردم اردکان در مجلس خواستار اهتمام دولت در رسیدگی به این موضوع شد و گفت: بهترین جا مجلس است که همه دست‌اندرکاران امر حضور یابند و واقعیت‌ها را به مردم بگویند.

شناسایی هویت اجساد در 72 ساعت

سرهنگ دکتر فخرز، رئیس تشخیص هویت پلیس آگاهی کشور در ارتباط با اقدامات انجام شده برای شناسایی اجساد به جام‌جم گفت: پس از حادثه و انتقال اجساد به پزشکی قانونی استان قم، با دستور قضایی یک تیم پنج نفره از متخصصان تیم تشخیص هویت تهران برای سهولت و پیشرفت کار در شناسایی هویت اجساد، به قم اعزام شدند.

وی افزود: تا بعدازظهر دیروز هویت 11 نفر از قربانیان با حضور خانواده‌هایشان شناسایی شد و برای اطمینان بیشتر از آنها آزمایش‌های لازم انجام شد تا با دی.ان.ای افراد فوت شده تطبیق داده شود.رئیس تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: در 72 ساعت آینده، هویت افراد فوت شده مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: خانواده افراد فوت شده می‌توانند برای سهولت در شناسایی هویت کشته‌شدگان به پلیس آگاهی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند و پس از انجام آزمایش‌‌های لازم، اجساد بستگان خود را تحویل بگیرند.

وی در پاسخ به پرسش جام‌جم در ارتباط با نحوه شناسایی قربانیان از سوی خانواده این افراد، گفت: خانواده قربانیان، اجساد را از روی دندان یا تکه‌ای از لباس، انگشتر یا ساعت و دیگر اشیای متعلق به آنها شناسایی می‌کنند که با وجود این موضوع، آزمایش‌ها با دقت انجام و در صورت اثبات، جسد به خانواده قربانیان تحویل خواهد شد.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور و رئیس مجلس

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پیامی کشته شدن جمعی از هموطنانمان را در حادثه تصادف اتوبوس در آزاد راه قم ـ تهران تسلیت گفت.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، بخشی از پیام رئیس‌جمهور آمده است: خبر ناگوار سانحه تصادف اتوبوس در آزادراه قم ـ تهران که باعث درگذشت 44 نفر و زخمی شدن 46 نفر از هموطنان عزیزمان شد، مایه تأثر و تأسف عمیق اینجانب و همکاران در دولت گردید.این ضایعه دردناک را به همه خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم و برای همه جانباختگان از درگاه خداوند متعال رحمت و مغفرت طلب می‌نمایم.

از وزیر بهداشت و درمان می‌خواهم در مورد درمان آسیب‌دیدگان حادثه شخصاً مراقبت و اقدام کنند و از وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور می‌خواهم ضمن بررسی دقیق عوامل حادثه، تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار این گونه وقایع اتخاذ نموده و گزارش اقدامات را به اینجانب ارائه نمایند.

پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای درگذشت 44 نفر از مسافران اتوبوس در بزرگراه تهران- قم را تسلیت گفت و برای جانباختگان از درگاه خداوند طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستار شد.

اسکانیا؛ ارابه مرگ جاده‌ها

بررسی تصادف‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده‌ها نشان می‌دهد حداقل 9 فقره از تصادف‌های دلخراش جاده‌های کشور، با خودروی اسکانیا بوده است.

به گزارش مهر، در این 9 فقره تصادف مهم 105 نفر کشته و تعداد دیگری نیز زخمی شده‌اند که این تلفات عمدتا در ارتباط با آتش‌سوزی یا واژگونی اسکانیا بوده است.بدنه این اتوبوس در کارخانه‌ای در استان سمنان ساخته می‌شود و پس از مونتاژ، با قیمت گزاف به فروش می‌رسد.

اولین حادثه

مرگ 26 دانش‌آموز در جاده ایذه ـ بروجن که در این حادثه به علت نقص فنی در سیستم ترمز که راننده مجبور می‌شود برای متوقف کردن، آن را به سمت یک تپه هدایت کند که با واژگونی آن 26 دانش‌آموز دختر جان باختند.

مرگ 12 مسافر

حادثه دوم در محور اهواز به هفتگل و در پی تصادف اتوبوس با یک کامیون رخ داد که در این حادثه اتوبوس آتش گرفت و از 17 مسافر جان باختند و پنج نفر از آنها موفق به نجات خود شدند.سومین حادثه برخورد با اسب بود که هفت کشته بر جای گذاشت و 30 نفر نیز مجروح شدند.در چهارمین حادثه نیز تصادف با تریلی در بزرگراه قزوین بود که سه کشته در کارنامه این اتوبوس به ثبت رسید.

مرگ راننده

پنجمین تصادف برخورد اسکانیا با کامیون در شیراز بود که موجب مرگ راننده کامیون شد.

ششمین حادثه در آزادراه ساوه بود که یک کشته و سه مجروح داشت.هفتمین و هشتمین تصادف اتوبوس اسکانیا در سمنان و برخورد با تریلی کمرشکن با چند کشته بود و در ادامه تصادف در محور نهبندان نیز با چند کشته و زخمی بوده است. نهمین تصادف در جاده تبریز بود که این حادثه نیز عده‌ای را داغدار کرد و دهمین تصادف نیز مربوط به تصادف شامگاه دوشنبه است که 44 کشته و بیش از 40 مجروح را در کارنامه این خودروی سوئدی به ثبت رسانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها