کاهش چشمگیر صادرات پسته ایران

عضو هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با اشاره به این ‌که زمانی 90 درصد بازار پسته اروپا در دست ایران بود، گفت: این سهم اکنون به 8 درصد رسیده است.
کد خبر: ۵۹۴۴۸۸

محسن هاشمیان در همایش علمی آشنایی با دانش‌های نوین صنعت پسته در تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان افزود: در هیچ کشوری ندیده‌ام که بخش کشاورزی را از سوبسید و حمایت دولت خارج کنند.

وی تصریح کرد: حمایت‌های دولتی شامل مسائل گوناگون از جمله بحث آب، حمایت‌های مالی، مالیات و مسائل تحقیقاتی است تا کشاورز تمام هم خود را در جهت تولید محصول باکیفیت به کار ببندد.عضو هیات امنای انجمن پسته ایران با اشاره به وجود 400 هزار هکتار سطح زیرکشت پسته و اشتغالزایی بیش از دو میلیون نفر در این بخش عنوان کرد: اگر به دنبال توسعه کشاورزی و پیشرفت آن هستیم این بخش از کشاورزی نیز باید با دادن سوبسید توسعه یابد.

هاشمیان حمایت از کشاورز را وظیفه دولت دانست و گفت: زمانی که شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان اوج قدرتش بود قراردادهای درازمدت منعقد می‌کرد، اما امروز متاسفانه بازار پسته ایران به صورت بازار مکاره درآمده است.

وی تصریح کرد: پسته ایران از سبد تنقلات اروپا حذف شده است و کشورها از این قضیه ناراحتند. حل این قضیه مستلزم هماهنگی و دوستی است و کشاورزی را نباید به بعد سیاسی وصل کرد.

آب، مهم‌ترین چالش در تولید پسته

مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز بر خرید محصول کشاورزی براساس کیفیت تاکید کرد.

سید‌رحمت‌الله پریچهر در این همایش اظهار کرد: اکنون آب یکی از چالش‌های مهم در تولید پسته است و در این میان اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و سیستم آبیاری کم‌آبیاری نیز تنظیم شده که می‌تواند در این مسیر کارساز باشد.

وی با تاکید بر تعیین نیاز آبی پسته افزود: تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان باید در بحث آموزش باغداران نیز اقدام کند.

این مسئول با اشاره به ناکافی بودن پایه‌های نر درخت پسته در استان کرمان، بیان کرد: در دنیا این نسبت یک به هشت یا یک به ده است که در استان کرمان یک به 148 است و نبود پایه‌های نر درخت پسته باعث می‌شود سالانه در محصول درخت پوکی داشته باشیم.مدیرکل دفتر امور میوه‌های وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بحث بازرگانی خرید محصول باید براساس کیفیت صورت بگیرد، چرا که این موضوع باعث می‌شود کشاورز نیز محصول باکیفیت تولید کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها