رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه مسوولان پنج ارگان وابسته به نهاد ریاست جمهوری، توجه به مفهوم هماهنگی و اجرای موفق سیاست چابک‌سازی دولت را مورد تاکید قرار داد.
کد خبر: ۵۹۲۴۵۶
تاکید نهاوندیان بر هماهنگی و چابک‌سازی مجموعه دولت

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم تودیع مسوولان دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان، دبیرخانه جنبش عدم تعهد، معاونت امور بین‌الملل رئیس‌جمهور و سازمان فضایی ایران و معارفه اکبر ترکان به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و سرپرست موقت چهار مجموعه دیگر از زحمات پیشین همه مسوولان، مدیران و کارکنان این نهادها تقدیر و تشکر کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به تودیع روسای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این جلسه اظهار کرد: تجربه مناطق آزاد در طول دو دهه گذشته با آنچه از ایجاد این مناطق در نظر بود فاصله گرفت و برخلاف آنکه در آغاز کار امیدهای زیادی به کارگشا بودن این مناطق در عرصه اقتصاد کشور وجود داشت، اما در عمل کارکرد این مجموعه‌ها بجای کمک به توسعه عمومی اقتصاد کشور در برخی موارد تبدیل به زائده‌هایی شد که باید برای رسیدگی به وضع آنها توان و نیروی انسانی هم صرف می‌شد.

نهاوندیان با بیان این‌که تلاش‌هایی برای اصلاح کارکرد مناطق آزاد در اقتصاد کشور صورت گرفت، ادامه داد: این تلاش‌ها به نتایج جزئی و منطقه‌ای نیز منتج شد، اما کمکی به جریان توسعه کلی اقتصاد کشور نکرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: دکتر روحانی تصمیم گرفت، آقای ترکان در عین حالی که مسوولیت مشاوره ریاست محترم جمهوری را به عهده دارند، زحمت دبیری شورای مناطق آزاد را نیز متقبل شوند و مقرر شد، ساختار شورای هماهنگی مناطق آزاد به نحوی در هیأت وزیران اصلاح شود که رئیس‌جمهور خود در رأس آن قرار گیرد که این خود گواه اعتنای خاص و جدی رئیس‌جمهور به موضوع مناطق آزاد می‌باشد.

نهاوندیان ادامه داد: پیام این مصوبه آن است که باید مناطق آزاد قطعاً در آینده جایگاه و نقش شایسته‌تری در عرصه اقتصاد کشور داشته باشند و عملکرد آنها باید در منظومه حرکت اقتصادی کلی کشور تعریف شود.

نهاوندیان با اشاره به انتصاب مهندس ترکان به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد خاطر نشان کرد: آقای ترکان از تجارب طولانی، متنوع و بسیار مناسبی برای این مأموریت عظیم برخوردار هستند و با زوایای مختلف اقتصاد و صنعت کشور در قسمت‌های مختلف از جمله در صنایع سنگین، صنایع کاربردی و صنایع دفاعی آشنا بوده و درک و شناخت خوبی از مفاهیم اقتصاد و تجارت بین‌الملل و ابعاد جهانی شدن و آثار آن بر منطقه و کشورمان دارند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم با حضور ایشان سیاستگذاری‌ها در مناطق آزاد در جهت افزایش تولید ملی انجام شود.

نهاوندیان با اشاره به این‌که دولت در زمینه تقویت تولید عزمی جدی و رویکردی موکد دارد، گفت: باید قواعد را در بخش تولید، ناظر بر واقعیت‌های اقتصاد جهانی بازتعریف کنیم و استثناها مثل مناطق آزاد را نیز به عنوان کمک حال جهت‌گیری‌های کلی اقتصاد کشور قرار دهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که با توجه به اصل هماهنگی و چابک‌سازی در مجموعه قوه مجریه لازم تشخیص داده شده که در بعضی دستگاه‌های وابسته به نهاد ملاحظات دقیق صورت گرفته و اصلاحات مدیریتی کلان اعمال شود، اضافه کرد: بر همین اساس آقای ترکان علاوه بر دبیری شورای هماهنگی مناطق آزاد به عنوان سرپرست موقت دبیرخانه شورایعالی امور ایرانیان، معاونت امور بین‌الملل رئیس‌جمهور، ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد و سازمان فضایی ایران نیز منصوب شدند.

نهاوندیان ادامه داد: چابک‌سازی قوه مجریه از اصول اساسی مورد توجه دولت است و اگر بخواهیم این سیاست به شکل مطلوبی اجرا شود، باید ابتدا از خودمان آغاز کنیم، چرا که مجموعه قوه مجریه این مقدار گستردگی با بازدهی فعلی را نیاز ندارد.

وی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار امروز ایشان با اعضای هیأت دولت اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز اشاره‌ای تفصیلی به چرخه علم و فناوری داشتند که بسیار شایسته توجه است. علم باید تبدیل به فناوری شده و فناوری به تولید و محصول تبدیل شود و برای این محصولات بازار مناسب تدارک دیده شود تا سود حاصل از این چرخه در زندگی مردم تبدیل به رفاه شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تأکید کرد: نمی‌شود پیشرفت علمی را مورد توجه قرار داد، اما راهکاری را برای آنکه محصول این پیشرفت علمی بتواند توانمندی‌های اقتصادی کشور را ارتقاء دهد، مورد غفلت قرار داد.

وی در پایان گفت: اگر در دستیابی به اقتصاد مقاومتی جدی هستیم باید بتوانیم اقتصاد خود را بدون نفت هم ساماندهی کنیم، چرا که تحقق آرزوها و خواسته‌ها با فروش نفت نمی‌تواند دائمی باشد و اگر نفتی فروخته می‌شود هم باید بدانیم که سرمایه کشور است و پول حاصل از فروش آن باید تبدیل به سرمایه در جهت تقویت تولید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها