روزهای سخت رئیس‌جمهور منتخب

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی این روزها، ایام سخت و سرنوشت‌سازی را سپری می‌کند؛ ایامی که به تعیین یارانش در کابینه آینده منتهی می‌شود.
کد خبر: ۵۸۴۵۶۷
روزهای سخت رئیس‌جمهور منتخب

طبیعی است که این روزها از اهمیت بالایی برای رئیس‌جمهور آینده کشورمان برخوردار است و او و مشاورانش حجم بالایی از رایزنی‌ها را در این روزها انجام می‌دهند تا بتوانند مهره‌هایی برای دولت آینده برگزینند که هم از اشراف و تخصص خوبی در حوزه مورد نظر برخوردار باشند و هم هماهنگی نسبی با رئیس‌جمهور و خط مشی او داشته باشند تا در آینده شاهد اصطکاک‌های بی‌مورد میان رئیس دولت و اعضای آن و احتمالا جابه‌جایی‌های مکرر میان اعضای کابینه نباشیم.

اما فشارهایی که این روزها رئیس‌جمهور منتخب تجربه می‌کند، فقط محدود به همین فشار کاری و رایزنی‌های فشرده نیست؛ زیرا در کنار این مسائل، رئیس‌جمهور از اطراف مختلف شاهد انواع و اقسام توصیه‌ها و فشارها برای قرار دادن برخی افراد در کابینه یا قرار ندادن برخی دیگر از افراد در فهرست اعضای دولت است.

این روزها افراد و چهره‌هایی که خط مشی اصلاحات و تجربه آن دوره را نمی‌پسندند، از تریبون‌های علنی و غیرعلنی تلاش می‌کنند تا از انتخاب چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان برای پست‌های کلیدی کابینه جلوگیری کنند.

از سوی دیگر هم این روزها برخی گروه‌ها که خود را در پیروزی رئیس‌جمهور منتخب سهیم می‌دانند، از وی توقع دارند که از برخی چهره‌های مورد نظر آنها در کابینه استفاده کند و در این میان رئیس‌جمهور منتخب باید با کنترل این فشارها که از هر دو طرف به وی وارد می‌شود، همان‌طور که خودش پیش از این اعلام کرده، وزیرانی را بر اساس اصل شایسته‌سالاری برای کابینه آینده انتخاب کند. البته با توجه به این‌که وی اعلام کرده قصد دارد اعضای کابینه را در روز تحلیف (یکشنبه) یا روز بعد از آن به مجلس معرفی کند، بخش زیادی از این انتخاب، انجام شده و روحانی این روزها در حال نهایی کردن فهرست کابینه است.

در عین حال از هر دو جناحی که به نوعی رئیس‌جمهور منتخب از سوی آنها در فشار است انتظار می‌رود شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنند تا فضایی که این روزها ایجاد شده و هر یک از طرفین از تریبون‌های خود دیگری را نقد می‌کنند، به سمت جنجالی شدن نرود و کشور بتواند در مسیر اعتدال حرکت کند.

حسین نیک‌پور - دبیر گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها