تا روز یکشنبه و تحلیف حسن روحانی در مقام رئیس جمهور دولت یازدهم زمان زیادی باقی نمانده ،اما تا رسیدن به روز موعود که بنابر گفته نزدیکان رئیس جمهور منتخب زمان« معرفی اعضای کابینه» نیز هست ،شاهد انتشار لیستهای بلند بالایی از کابینه احتمالی درسایتها و روزنامه ها هستیم که البته هیچ واکنشی مبنی بر تکذیب یا تایید دولت منتخب به همراه ندارد.
کد خبر: ۵۸۴۲۳۷
حرف و حدیث کابینه  تا روز تحلیف

هر روز که صفحه روزنامه ای را ورق می‌زنید یا پای اینترنت می‌نشینید تا از اخبار روز سایتها مطلع شوید؛لیست تازه‌ای از کابینه آینده با عنوان «تازه ترین گمانه زنی درباره کابینه حسن روحانی »را می‌بینید.

برخی از منابع نزدیک به حسن روحانی گفته اند لیست های مطرح شده درباره کابینه دولت یازدهم گمانه زنی رسانه‌هاست و با هیچ کدام از افراد به عنوان گزینه نهایی صحبت نشده است و برای بیشتر پست‌ها چند نفر مطرح هستند.

این منابع اعلام کردند که رئیس جمهور منتخب در تلاش است تا طی روزهای باقی مانده کابینه خود را نهایی کند و در روز تحلیف لیست وزرای خود را به مجلس تحویل دهد.اما آنچه مشخص است اعلام این گمانه زنی ها نه با تایید، نه با تکذیب، از سوی دولت آینده مواجه شده است، ولی واکنش مجلس بخصوص رئیس کارگروه‌های تخصصی فراکسیون رهروان برای تعامل با رئیس جمهور را در مورد عدم رایزنی برای انتخاب کابینه با مجلس برانگیخته، به طوری که وی در مصاحبه با رسانه ها با انتقاد از این امر گفته به نظر می رسد مجلس توسط برخی مشاوران روحانی کم اهمیت جلوه داده می‌شود.

احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرده که شایسته بود دولت منتخب قبل از ارائه لیست رسمی،کابینه احتمالی را جهت تعامل با مجلس اعلام می‌کرد.

حال با نزدیک شدن به روز یکشنبه 13 مرداد ، درشرایطی که نمایندگان اذعان دارند که اطلاعات آنها از کابینه آینده، تنها از طریق رسانه ها به اطلاع آنها رسیده است ،شاهد عنوان اسامی متعددی برای تصدی یک وزارتخانه هستیم و هنوز نام قطعی ارائه نشده است.

نام افراد مختلفی اعم از محمد شریعتمداری، عبدالرضا رحمانی فضلی، مجید انصاری، علی شمخانی و سید محمود علوی برای وزارت کشور مطرح شده و درباره وزیر ورزش و جوانان نیز ، رسانه‌ها سعید فائقی، مسعود سلطانی فر و بیژن ذوالفقارنسب را مطرح مطرح کردند و بنا بر اطلاعات بدست آمده گزینه‌های دیگری هم مطرح است و حتی با محمد دادکان هم صحبت شده است.

صحبت از علی جنتی به عنوان گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،معاون اولی کابینه یازدهم اسحاق جهانگیری یا بیژن نامدار زنگنه برای وزارت نفت و صحبت از محمود حجتی برای وزارت جهاد کشاورزی و...بسیاری از گمانه زنی‌هایی است که تا روز یکشنبه در جراید و سایتها شاهد خواهیم بود.

اما آنچه بیش از همه باید به آن توجه کرد این است که کابینه دولت پس از معرفی، باید از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد تا بتواند هویت کاری خود را بصورت قانونی پیدا کند.در تماس با بیشتر نمایندگان مجلس نظرات آنان را در باره لیستهای ارائه شده در رسانه ها جویا شدیم که اکثر آنان با اشاره به گمانه زنی‌های صورت گرفته از اظهار نظر در این زمینه خودداری کردند و تأکید داشتند که تا معرفی رسمی افراد، نمی‌توانند بر مبنای حدس و گمان ، صحبتی داشته باشند اما در لابه لای این گفتگو ها عوض حیدر پور نماینده شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این احتمال را داد که لیستهای ارائه شده نهایی شده باشد.

وی با اشاره به اینکه در مورد این لیستها حتی نقطه نظراتی از طریق مجلس به رئیس جمهور منتخب داده شده تأکید کرد: آنچه مهم است مجلس و دولت هستند که باید در مورد کابینه صحبت کنند نه برخی افراد خارج از این دو قوه!

این نماینده گفت:اینکه برخی مرتب در رسانه ها برای تعیین کابینه خط ونشان می‌کشند و نظرات خود را به قوه مقننه و مجریه تحمیل می‌کنند کار درستی نیست و باید اجازه داده شود که دو قوه در روز رأی اعتماد، کابینه را مشخص کنند.

وی در مورد برخی نامهای آشنا در کابینه آینده افزود:برخی از این افراد مدیران گذشته کشور بودند که امتحان خود را پس داده اند وشناخت کافی از آنها موجود است اما نهایتاً این مجلس است که درباره وزرا تصمیم می گیرد نه کس دیگر.

موسی غضنفرآبادی نماینده بم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با بیان اینکه هنوز لیست نهایی به نمایندگان داده نشده تا بتوانند اظهار نظر رسمی داشته باشند گفت: در گمانه زنی‌های مطرح شده نام برخی افراد دیده می‌شود که بسیار پیر هستند.

وی افزود: البته نام افرادی هم هست که اصلاً شناختی از آنان وجود ندارد بنابر این باید تمامی سوابق آنها بررسی شود تا بتوان در موردشان اظهار نظر کرد.

محمدرضا فولادگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز با اشاره به اینکه بر فرض نام های منتشر شده رسمی باشد گفت:این لیستها نسبتا قابل قبول است اما باید تا زمان معرفی صبر کرد.

وی افزود: البته نام برخی از گزینه ها و گماردن آنها در سمتهای یاد شده نشان دهنده سبک اعتدالی آقای روحانی است ولی در مورد برخی نیز بنظر می‌رسد که با توجه به سبقه سیاسی یا اجرایی و مدرک تحصیلی مرتبط ،باید تجدید نظر شود. 

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها