بعضی‌ها برای ثبت اسمشان در میان رکوردداران به هر خطری تن می‌دهند

عجیب، خطرناک، اما شهرت‌آور

وقتی برای اولین بار در سال 1951 ایده «ترین‌ها» ذهن سر هیو بیور را به خود مشغول کرد، هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد کتابی که از دل یک مشاجره بر سر سریع‌ترین پرنده آغاز شده بود خودش زمانی به یکی از ترین‌ها تبدیل شود و لقب پرفروش‌ترین کتاب جهان را به خود اختصاص دهد؛ کتابی که آدم‌ها برای ثبت یک رکورد در آن و جاودان کردن نامشان حاضر شوند سلامت خود را به خطر بیندازند، سال‌ها برنامه‌ریزی کنند، دست به پرورش میوه‌ها و محصولات کشاورزی عظیم‌الجثه بزنند، از درمان بیماری‌هایشان خودداری کنند و حتی با خلق ایده‌های عجیب و غریب، حوزه جدیدی در باب ثبت رکورد ایجاد کنند.
کد خبر: ۵۸۲۴۳۱

ایده‌هایی که برخی از غریب‌ترین آنها در ادامه می‌آید گاه احتیاج به سال‌ها تلاش و ممارست دارد و با این‌که شاید مسخره و بی‌معنی به نظر برسد، افرادی هستند که براحتی سال‌های بسیاری از زندگی خود را با ثبت نامشان در کتاب رکوردهای گینس معامله کنند، اما آیا چنین معامله‌ای می‌ارزد؟ آیا این نوع رکوردها اثربخشی مثبت دارد؟ رکوردداران چگونه و چرا مشهور می‌شوند؟ پشت پرده این ماجرا چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوالات نمونه‌ای از رکوردهای عجیب را بررسی کرده‌ایم.

بیماری یا رکورد؟

بعضی آدم‌ها مادرزادی جزو ترین‌های جهان هستند یا این‌که از اندامشان برای رسیدن به این عنوان استفاده می‌کنند. مانند فرانسیسکو دمینگوی که در مسابقه‌ای که در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد توانست عنوان دارنده گشادترین دهان جهان را به خود اختصاص دهد. این جوان بیست ساله آنگولایی با گذاشتن یک قوطی کوکاکولای 17 سانتی‌متری در دهان خود توانست حریفانش را که تمام تلاششان در حد فنجان قهوه و بطری‌های کوچک بود براحتی از سر راه بردارد.

اما مردم هند در بین ترین​های کتاب گینس جایگاه ویژه و حضور پررنگی دارند؛ از جمله آقای راداکانت که برای اولین بار سال 2003 نامش به‌عنوان دارنده بلندترین موی گوش با 13سانتی​متردر جهان ثبت شد. وی که معتقد است این موها برایش خوش‌شانسی به ارمغان آورده‌اند حاضر به کوتاه کردن آنها نیست و همچنان با موهایی که حالا به 25 سانتی‌متر رسیده‌اند، رکورددار این رشته محسوب می‌شود.

رکورد بلندترین ریش هم مانند دیگر رکوردها و ترین​ها در زمینه مو، در اختیار یک هندی است. سروان سینگ با ریش دو متر و 37 سانتی‌متری که سال 2010 اندازه‌گیری شده، رکورد بلندترین ریش جهان را در اختیار دارد. هرچند این رشته بظاهر بی‌خطر قبلا قربانی هم داشته است و یکی از اولین نفرات در این فهرست به نام هانس استاینینگر استرالیایی که طول ریشش به 15 متر می‌رسید، زمانی که در حال فرار از یک آتش‌سوزی بود پا بر ریش خود گذاشت، زمین خورد و گردنش شکست.

لی ردموند آمریکایی یکی دیگر از رکوردداران است. او سال 1979 شروع به بلند کردن ناخن‌های خود کرد و توانست در مدت 30 سال، طول مجموع ناخن‌های دو دست خود را به هشت متر و 65 سانتی‌متر برساند که بلندترین ناخن آن به 85 سانتی‌متر می‌رسید؛ البته این فرد سال 2009 در یک تصادف رانندگی، ناخن‌های نازنین خود را از دست داد؛ ناخن‌هایی که 30 سال تمام هر روز آنها را در روغن زیتون می‌خواباند و با مسواک تمیز می‌کرد.

در میان رکوردهای گینس، برخی رکوردها بیشتر از آن که ارتباطی با سعی و تلاش هرچند عجیب و غریب داشته باشند به بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی نادر مربوط می‌شوند. مثل ویکتور راموس گومز مکزیکی و برادرش که هر دو از اختلالی با نام هیپرتریکوز رنج می‌برند؛ اختلالی که از جمله بیماری‌های پوست و مو است و موجب رشد مو در قسمت‌های معمولا بی‌موی بدن، مانند پیشانی و زیرچشم‌ها می‌شود. مردهای این خانواده تا 98 درصد بدنشان پوشیده از موست.

گری ترنر انگلیسی نیز رکورد عجیبی دارد. او می‌تواند پوست ناحیه شکم خود را تا 158 سانتی‌متر بکشد. موضوعی که دلیل آن سندرم نادری به نام اهلرس دانلس است؛ نوعی اختلال در اتصال بافت‌ها که روی پوست و اندام‌های داخلی تاثیر می‌گذارد. اختلالی که در نتیجه آن کلاژن پوست تحلیل می‌رود.

کوتاه‌ترین مرد جهان نیز هه پینگ‌پینگ مغولستانی بود که فقط 74 سانتی‌متر قد دارد. وی در سال 2010 و در بیست و یک سالگی به‌دلیل مشکلات و ناراحتی قلبی فوت شد، اما رکوردش هنوز دست‌نخورده باقی مانده است. سلطان کوسن بیست و هفت ساله که رکورد بزرگ‌ترین دست و پای جهان را در اختیار دارد اهل ترکیه است و با داشتن قد دو متر و 47 سانتی‌متری توانست با ده سانتی‌متر اختلاف «بائو شیشون» را کنار زده و بلندترین مرد جهان شود؛ البته پزشکان دو سال پیش توانستند با برداشتن غده عامل ترشح هورمون رشد، افزایش قد وی را متوقف کنند.

رکورد عجیب و تاحدی بیمارگونه خالکوبی هم در اختیار خانم ایزابل وارلی هفتاد و پنج ساله است که برای اولین بار سال 2000 توانست نام خود را وارد کتاب رکوردها کند.

در آن زمان او با خالکوبی 200 طرح مختلف حدود 76 درصد بدن خود را پوشانده بود که پس از آن توانست با تحمل درد بسیار این رکورد را تا 93 درصد سطح بدنش ارتقا دهد.

چند رکورد کوچک

حالا بخوانید از چند رکورد ریز که گوشه و کنار کتاب گینس دیده می‌شود و شاید زیاد هم مورد توجه قرار نگیرد؛ برخی رکوردهای گینس که شاید کمتر عجیب به نظر برسند مربوط به بزرگ‌ترین میوه‌ها و محصولات کشاورزی می‌شود. مثلا بزرگ‌ترین سیب با یک کیلو و 850 گرم از سوی چیستاتو ایواساکی در شهر هیروساکی ژاپن تولید شده و به ثبت رسیده است.

بعضی رکوردها هم حیوانی است. رکورد کوتاه‌ترین اسب با 44 سانتی‌متر در اختیار یک مادیان قهوه‌ای مینیاتوری است که در شهر سنتلوئیس نگهداری می‌شود و بلندترین اسب با قد 202 سانتی‌متری (بدون نعل!) است. درازترین گوش در میان سگ‌ها متعلق به یک سگ شکاری از نژاد بلادهاند با نام تایگر است که گوش چپ و راستش به ترتیب 35 و 34 سانتی‌متر هستند.

برخی رکوردها به بزرگ‌ترین‌های ساخت دست بشر اختصاص دارد. مثلا تا حالا فکر کرده‌اید بزرگ‌ترین همبرگری که ممکن است در یک رستوران بتوان سفارش داد و خورد چند کیلوگرم است؟ 75 کیلوگرم! بله. شما می‌توانید این همبرگر را در منوی رستوران مالیز اسپورت در ایالت میشیگان سفارش بدهید و میل کنید. البته قیمت این همبرگر 399 دلار است! معادل یک میلیون و 400 هزار تومان.

در این روزگار عجیب و غریب به نظر می‌رسد تلمو چاوادز تصور متفاوتی از چاقوی جیبی داشته و چندان معتقد به در جیب جا شدن آن نبوده است، چون رکورد بزرگ‌ترین چاقوی جیبی جهان با 39 متر طول (در حالت باز) و وزنی حدود 122 کیلوگرم در اختیار این جوان پرتغالی است.

عده‌ای هم با جمع کردن مجموعه‌های مختلف نام خودشان را در گینس به ثبت رسانده‌اند. بزرگ‌ترین کلکسیون ساعت به جک شهوف آمریکایی تعلق دارد. وی که از سال 2003 شروع به جمع‌آوری این ساعت‌ها کرده بود، سال 2010 موفق شد با در اختیار داشتن 1509 ساعت، نام خود را در کتاب گینس ثبت کند. هرچند بین ویلیامز نیوزیلندی نیز در این میان با داشتن 3021 ساعت از مدعیان این رشته است، ولی نام وی در کتاب گینس ثبت نشده است.

تلاش زیاد برای«‌‌ترین» شدن

بعضی‌ها برای این‌که اسم خود را در کتاب گینس ثبت کنند، سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند. مارن زانکر، زنی آلمانی است که رکورد دوی صدمتر با مانع با کفش‌های مخصوص شنا را در اختیار دارد. او بعد از سال‌ها تمرین و ورزش توانسته است با کفش‌های باله‌دار مخصوص شنا، صد متر را در 22 ثانیه و 53 صدم ثانیه بدود؛ کاری که ‌غیر از ثبت در کتاب گینس به هیچ درد دیگری نمی‌خورد.

طولانی‌ترین مسافت رکاب زده شده روی تک‌چرخه هم عنوانی است که سام واکلینگ انگلیسی برای به دست آوردن آن زحمت زیادی کشید و موفق شد 453 کیلومتر را در عرض 24 ساعت روی یک تک‌چرخه رکاب بزند.

فکر می‌کنید چقدر طاقت سرما را دارید؟ طولانی‌ترین زمانی که یک نفر توانسته به صورت برهنه در یخ مدفون باشد با یک ساعت و 42 دقیقه در اختیار ویم هاف هلندی است که این رکورد را سال 2009 به ثبت رسانده است.

طولانی‌ترین دوچرخه‌سواری در اعماق آب هم از دیگر رکوردهای عجیب ثبت شده در گینس است. این رکورد با 665 متر در اختیار ویتوریو اینوسنت است که در آکواریوم سانتا مارگریتا در ایتالیا ثبت شد.

اندا رایت هم فردی است که توانست با رسیدن به سرعت 174 کیلومتر بر ساعت روی یک موتورسیکلت در حالت تک‌چرخ رکورد بالاترین سرعت روی موتورسیکلت به صورت تک چرخ را به نام خود ثبت کند.

سریع‌ترین نیمه ماراتن با کالسکه؛ این رکورد برای پدر و مادرهایی است که نمی‌خواهند اجازه بدهند وظایف‌شان به‌عنوان والدین از سرعت‌شان در زندگی کم کند. این رکورد اکنون در اختیار نانسی شوبرینگ آمریکایی است که توانسته مسافت 21 کیلومتری نیمه ماراتن را در حال هل دادن کالسکه در یک ساعت و 30 دقیقه و 51 ثانیه طی کند.

میان رکوردهای عجیب و غریب، گاهی رکوردهایی هم پیدا می‌شود که نشان‌دهنده تلاش و پشتکار فراوان در یک رشته و زمینه شناخته شده است و به نوعی ارزش ستودن دارد. یکی از این نمونه‌ها، طولانی‌ترین مسافت طی شده با دوچرخه در 24 ساعت است که با 890 کیلومتر در اختیار مارکو بالو اسلوونیایی است.

طولانی‌ترین مسافت کشیده شدن روی زمین در حال سوختن، رکورد عجیب و خطرناکی است که در اختیار هالاپی رولاند مجارستانی قرار دارد. او خودش را به آتش کشید و با بسته شدن به پشت اسب و ثبت 472 متر کشیده شدن روی زمین در حال سوختن توانست اسم خودش را در کتاب گینس ثبت کند.

بدیهی است وقتی بسیاری از رکوردها ثبت شده باشند، تلاش‌ها به سمت ابداع و خلق زمینه‌های جدید می‌رود تا تلاش برای شکستن رکوردهای قبلی دیگران. مثالش هم کنیچی ایتوی ژاپنی است که موفق شد یکصد متر را به صورت چهاردست و پا در 18 ثانیه و 58 صدم ثانیه بدود و این رکورد را به نام خود ثبت کند.

یکی دیگر از ترین‌ها به بیشترین تعداد دوران در حالت آویزان از یک دریل متصل به سقف مربوط می‌شود. این رکورد که البته برخلاف عنوان طولانی و خنده‌دارش به آمادگی بدنی زیادی احتیاج دارد و البته به هیچ عنوان امتحان‌کردنش در خانه توصیه نمی‌شود با 148 بار دوران در یک دقیقه در اختیار هوی جیانگ از کشور آلمان است. حالا او می‌خواهد با این رکورد عجیب چه کند، خودش می‌داند.

عجیب‌ترین‌ها

رکوردهایی که تا اینجا خواندید عجیب بودند؟ این ماجرا قسمت‌های جالب‌تری هم دارد؛ مثلا رکوردی استثنایی و محیرالعقول در اختیار ایلکر ییلماز ترکیه‌ای است و در گینس نیز ثبت شده تا ثابت شود این فرد می‌تواند شیر را از طریق چشم خود تا فاصله 280 سانتی‌متری بپاشد. این رکورد در آرمادا هتل استانبول ثبت شد و خیلی‌ها از دیدن چشمان رکوردشکن ترکیه‌ای که چشمانش مثل فواره عمل می‌کرد، شگفت‌زده شدند.

عجیب‌تر از رکورد ثبت شده در استانبول هم وجود دارد؛ این رکورد تقریبا ترسناک در اختیار کیم گودمن آمریکایی است که می‌تواند حدقه چشمش را حدود 11 میلی‌متر از داخل پلک‌هایش بیرون بیاورد. این رکورد که یکی از رکوردهای قدیمی گینس محسوب می‌شود، سال 1998 در یک برنامه تلویزیونی اندازه‌گیری شد. در جمع این گروه کوین فاست کانادایی ظاهرا از همه معقول‌تر رفتار کرده است. او با کشیدن یک خودروی آتش‌نشانی به وزن 57 هزار و 243 کیلوگرم در یک برنامه تلویزیونی توانست این رکورد را به نام خودش ثبت کند.

مترجم: رضا آقازاده

برداشت اول

رکوردشکنان خودشیفته

مهسا یارندی ـ روان‌شناس

یکی از اختلالات شخصیتی که در روان‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اختلال شخصیت خودشیفتگی است.افرادی که به این اختلال مبتلا هستند علاقه زیادی دارند در چشم باشند، خودشان را به دیگران نشان بدهند و این‌طور وانمود کنند که برتر هستند. این برتری می‌تواند در زمینه زیبایی یا مسائل دیگر باشد. چون خودشان را برتر از دیگران می‌دانند، خیال می‌کنند کارهایی که انجام می‌دهند درست و مورد اقبال عموم مردم است. یکی از راه‌هایی که برخی افراد می‌توانند خود را از این طریق نشان بدهند، انجام کارهایی است که مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد.

این کارها طبیعتا باید نادر و غیرمعمول باشد. درخصوص مساله رکوردداران نیز شاهد هستیم افراد رکوردهایی را از خود ثبت می‌کنند که اکثرا هیچ خاصیتی نه برای خود فرد دارد و نه برای جامعه. مثلا رکورد شکستن تخم‌مرغ با سر هیچ کارکرد مثبتی ندارد و تنها نتیجه آن، به شهرت رسیدن فردی است که دست به چنین عملی می‌زند. چنین اشخاصی در واقع با انجام کارهای محیرالعقول به دنبال ارضای نیازهای روانی خودشان هستند. از طرفی بسیاری از کارهایی که این افراد انجام می‌دهند، خطرناک و آسیب‌زننده است بنابراین در خانواده، والدین حتما باید به کودکان خود توضیح بدهند از تکرار چنین اعمالی خودداری کنند. تمام این موارد که گفته شد غیر از رکوردهایی است که جنبه و اثر مثبت دارد.

برداشت دوم

پشت پرده رکوردهای عجیب و غریب

مهدی گودرزی ـ آسیب‌شناس اجتماعی

رکوردها یکی از پدیده‌های عصر حاضر است که به‌دلیل تبلیغات گسترده، حضور سرمایه‌گذاران، رد و بدل شدن پول و... مورد توجه قرار گرفته است، اما این ماجرا پشت‌پرده‌هایی هم دارد. در برخی موارد افرادی که به‌عنوان رکورددار، نام خود را به ثبت می‌رسانند دچار بیماری‌های ناشناخته یا نادر هستند. برخی دیگر به خاطر ثبت شدن نام‌شان به کارهای خطرناکی دست می‌زنند که می‌تواند جان یا سلامت‌شان را در معرض خطر قرار بدهد یا این‌که به دیگران مانند آنها که قصد تقلید دارند لطمه بزند. این‌که چرا آنان چنین خطراتی را به جان می‌خرند به دو عامل برمی‌گردد، یکی تبلیغات و ایجاد جذابیت کاذب برای رکورددار شدن و دوم اختلالات شخصیتی. بسیاری از این اشخاص، شخصیت‌های خودشیفته دارند و چون نمی‌توانند از راه‌های معقول مانند هنرآفرینی، ابداع، اختراع، اکتشاف و... به هدف خود برسند و در کانون توجه قرار بگیرند به این راه‌ها متوسل می‌شوند.این نوع رکوردشکنی‌ها هیچ حاصلی برای پیشرفت بشر ندارد، اما برخی رکوردها هم هستند که می‌توانند مفید باشند و اثرات مثبت برجا بگذارند؛ مثلا در گوشه و کنار دنیا از جمله در کشور خودمان دیده می‌شود عده‌ای به مناسبت‌های ملی و مذهبی دست به کارهای بزرگ مانند طبخ بزرگ‌ترین کیک، ساندویچ و... می‌زنند و با این کار، آن مناسبت و آیین خود را به جهانیان معرفی می‌کنند.

رکوردهای شکستنی

بعضی رکوردها واقعا عجیب و غیرقابل‌باور هستند. با از دسترس خارج شدن بسیاری از رکوردهای مربوط به زورآزمایی و توان بدنی، برخی سراغ بخش‌هایی از بدن رفته‌اند که قاعدتا وظیفه‌شان هیچ‌وقت تحمل بار یا بلند کردن آن نبوده است. از جمله توماس بلک‌تورن از انگلستان که توانسته یک وزنه 125 کیلوگرمی را با زبانش بلند کند و نامش را به ثبت برساند. رکورد سنگین​ترین وزنه بلند شده با پلک هم با 14 کیلوگرم برای یک پلک در اختیار مانجیت سینگ از انگلستان و با 235 کیلوگرم با هر دو پلک در اختیار یانگ گانگ چینی است. رکورد سنگین‌ترین وزنه بلند شده توسط گوش هم متعلق به راکش کومار هندی است که توانسته یک وزنه 80 کیلوگرمی را فقط با استفاده از یک گوش از زمین بلند کند.

گاهی در مورد برخی رکوردها باید از خود پرسید چه کسی چنین ایده​ای به ذهنش خطور می‌کند. شکستن کاسه توالت با سر، البته از نوع چوبی، از این جمله است. رکورد این رشته در اختیار کوین شلی آمریکایی است که موفق شده در یک دقیقه، 46 عدد کاسه توالت را با سر بشکند.

وقتی صحبت شکستن باشد هر کسی ممکن است یاد چینی بیفتد و به این فکر کند که رکورددار هم باید یک چشم بادامی باشد. رکورد شکستن بیشتر تعداد کاسه چینی در یک دقیقه با یک انگشت در اختیار فن ویپینگ از چین است که توانست 102 کاسه را تنها با یک انگشت بشکند و رکورد قبلی 99 کاسه‌ای را که در اختیار خودش بود، سه کاسه بهبود بخشد.

حالا که قرار بر شکستن است سری هم به تخم‌مرغ‌هایی بزنیم که یکی بعد از دیگری روی سر فردی از نیویورک خرد شدند تا این شخص که آشریتا فورمن نام دارد به شهرت برسد. او 80 تخم‌مرغ را در یک دقیقه با سرش شکست.

در این بین جا دارد یادی هم از اسکات مورفی بکنیم که موفق شد در 30 ثانیه 1746 سانتی‌متر از یک ماهیتابه آلومینیومی را با دست خم کند و گینسی شود.

بیشترین تعداد قاچ کردن هندوانه روی شکم زیر یک دقیقه؛ این رکورد که بیشتر شبیه صحنه‌های شکنجه در فیلم‌های ترسناک است با استفاده از نوعی قمه (ماچته) و توسط دو استرالیایی ثبت شده است که جیم هانتر، نصف‌کننده هندوانه‌ها بوده و سلیا کورتیس، شکم مورد نیاز برای ثبت این رکورد را فراهم کرده است. هانتر در این رکوردزنی موفق شده 25 هندوانه را بدون صدمه زدن به هم تیمی خود از وسط نصف کند.

البته همه رکوردها با تخریب و شکستن همراه نیست. مثلا بیشترین تعداد لیوان حمل شده با دست در اختیار آنیتا شوارتز آلمانی است که در نوزده سالگی موفق شد با حمل 21 لیوان بزرگ نوشیدنی در یک فاصله 40 متری این رکورد را به نام خود ثبت کند و رکورد پوشیدن تی‌شرت که در حال حاضر در اختیار یک سریلانکایی به نام سانات باندراست تا به حال چند بار جابه‌جا شده است. باندرا سال 2011 موفق شد با پوشیدن 257 تی‌شرت روی هم، رکورد قبلی را که با 247 تی‌شرت در اختیار تام رائن آمریکایی بود به نام خود ثبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها