«تر ره ش» یا انگور سیاه، محصول کاملا ارگانیک مناطق طبیعی شیب‌دار و کوهستانی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی است که به منظور معرفی آن، امسال برایش جشن ملی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۸۲۱۶۲

انگور سیاه سردشت به دلیل سازگاری مناسب با اقلیم منطقه، به‌صورت دیم و بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی کشت می‌شود.

این انگور به دلیل داشتن قند مطلوب عمدتا به‌صورت تازه‌خوری و آب انگور مصرف و در دوشاب‌سازی، تهیه سرکه، ژله، مارمالاد، مربا، شیره انگور و آب‌غوره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جواد محمودی، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی انگور، اقتصاد و سلامت به میزبانی ارومیه در شهریور امسال به مهر گفت: جشنواره ملی انگور، فرصتی مناسب برای تبیین قابلیت‌های گردشگری و کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به رتبه پنجم استان در تولید انگور خاطرنشان کرد: در سردشت بیش از 4500 هکتار از اراضی به کشت انگور سیاه اختصاص یافته و سالانه 25 هزار تن انگور به صورت کاملا ارگانیک و بدون استفاده از سموم تولید می‌شود.

سیدعلی مختاری با بیان این‌که در سردشت 11 رقم انگور تولید می‌شود که از مهم‌ترین آنها انگور سیاه است، افزود: اصلاح سیستم‌های مدیریت باغات انگور، تغییر ارقام موجود با ارقام تجاری و معرفی هر چه بیشتر انگور سیاه سردشت به عنوان یک محصول خوراکی با ارزش غذایی بالا و دارویی امسال پیگیری می‌شود.

وی حفظ نشدن و توسعه نیافتن بازارهای صادراتی انگور و کشمش را از جمله مشکلات موجود بر سر راه این محصول دانست و تصریح کرد: کمبود منابع مالی برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی و وجود نارسایی‌های زیاد در تامین و عرضه کافی و بهنگام نهاده‌های کشاورزی نیز از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان این‌که انگور سیاه سردشت دارای ماده‌ای به نام رسوراتول است که نوعی پروتئین موسوم به سرتوئین در بدن انسان می‌سازد، گفت: این پروتئین موجب جوان ماندن و ایجاد طراوت در بافت‌های انسان می‌شود.

رضا سکوتی با بیان این‌که این نوع انگور خطر ابتلا به سرطان و التهاب‌های جسمی را کاهش می‌دهد، افزود: انگور سیاه در مقایسه با 40 نوع میوه و سبزی رایج، بیشترین قدرت را در زمینه مقاومت در برابر اکسیداسیون دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها