سخنگوی وزارت امور خارجه:

ملاک ما درباره آمریکا، رفتار عملی کاخ سفید است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی اخبار درباره مطرح شدن دوباره بحث مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده مذاکره با همه کشورها غیر از موارد استثنایی است و در مورد آمریکا ما منتظر اقدامات عملی و تغییر جدی در سیاست‌ها و اتخاذ رویکردهای جدید هستیم.
کد خبر: ۵۸۰۱۰۴

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ عباس عراقچی در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید، رئیس‌جمهور آمریکا و دولت انگلیس برای مذاکره با ایران پس از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور چراغ سبز نشان داده‌اند، آیا تصور می‌کنید دولت آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی با حسن نیت وارد مذاکره با جمهوری اسلامی ایران شوند، گفت: این‌که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی و اروپایی به صورت رسمی و غیررسمی اظهار تمایل به گفت‌وگو و تفاهم بیشتر کرده‌اند امر مطلوبی است، اما درباره آمریکا فکر می‌کنم کار ما از چراغ سبز و این قبیل کارها گذشته است.

عراقچی گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ایم فقط کلمات زیبا و بیان مواضع خوشایند کفایت نمی‌کند و آنچه که ملاک تغییر نگاه ما به این تعاملات خواهد بود، رفتار آمریکا در صحنه عمل است.

استراو ابتدا از لندن شروع کند

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس برای سفر به ایران و امیدواری‌اش به برقراری روابط تهران و لندن نیز گفت: هنوز هیچ درخواست رسمی برای این سفر مطرح نشده است؛ از این‌که آقای استراو و هرکس دیگری علاقه‌مند سفر به ایران باشد و سفر کند، خوشحال خواهیم بود. ملت ایران ملتی مهمان‌نواز است.وی سیاست کلی جمهوری اسلامی در قبال اتحادیه اروپا را رفع تنش‌های موجود و اعتمادسازی خواند و افزود: این موضوع شامل دولت انگلیس نیز می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اگر آقای استراو خواستار بهبود روابط بین تهران و لندن است و می‌خواهد اقدامی در این زمینه انجام دهد، ابتدا از لندن شروع کند، زیرا ما رابطه را قطع نکردیم و قطع رابطه از سوی دولت انگلستان صورت گرفت.

احمدی‌نژاد آخر هفته به عراق می‌رود

عراقچی درباره سفر احمدی‌نژاد به بغداد نیز اظهار کرد: رئیس‌جمهور کشورمان بیش از یک سال پیش دعوتنامه‌ای از جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق برای سفر به این کشور دریافت کرد.وی با بیان این‌که این سفر به دلیل بیماری آقای طالبانی به تاخیر افتاد، گفت: دوستان عراقی اصرار داشتند که پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد این سفر به میزبانی معاون رئیس‌جمهور عراق که کفیل رئیس‌جمهور نیز هست، انجام شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای این سفر در آخر هفته صورت گرفته و امیدواریم این سفر که رسمی و در چارچوب روابط دوجانبه است انجام شود.

رایزنی‌ها درباره مصر

عراقچی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر رایزنی‌های ایران با مقامات جدید مصر خاطرنشان کرد: آقای صالحی رایزنی‌هایی را با سرپرست وزارت خارجه مصر، محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور موقت و بازیگران منطقه‌ای انجام داد. همچنین در این زمینه سفر چند ساعته‌ای به ترکیه داشت و با وزیر خارجه این کشور مشورت و رایزنی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اختلاف مواضع ایران و ترکیه درباره برخی مسائل منطقه‌ای گفت: این اختلافات قابل انکار نیست و درباره تحولات مصر نیز وجود دارد. عراقچی افزود: ما به رایزنی‌های خود در خصوص مصر و موضوعات دیگر از جمله سوریه با همه کشورها و طرف‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم موضوع مصر در آرامش و با حفظ وحدت و انسجام ملی به سرانجام مناسب برسد و خواسته‌های مشروع مردم محقق شود.

انقلاب در مصر به پایان نرسیده

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا ایران در رایزنی‌ها با مقامات مصری خواستار آزادی محمد مرسی شده است، گفت: مواضع ما از اصول خود برخوردار است. معتقدیم انقلاب در مصر به پایان نرسیده و دموکراسی در این کشور آغاز شده و پایدار خواهد بود و به مسیرش ادامه خواهد داد.

وی با ذکر این نکته که هر دموکراسی نوپایی با فراز و نشیب‌هایی مواجه خواهد بود تا بتدریج به وضع تثبیت شده‌ای برسد، عنوان کرد: امیدواریم این وضع تثبیت شده هر چه سریع‌تر با حفظ انسجام ملی و گسترش روند آشتی ملی حاصل شود و شاهد مصر قوی و باثبات در منطقه مهم خاورمیانه باشیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما مواضع خود را در گفت‌وگو با مقامات مصری از جمله البرادعی و محمدکامل عمرو اعلام کرده‌ایم.

برنامه موشکی ایران دفاعی است

عراقچی در خصوص عدم حمایت شورای امنیت سازمان ملل از گزارش نقض تحریم‌ها توسط ایران، با بیان این‌که برخی از کشورهای عضو شورای امنیت تلاش کردند برنامه موشکی جمهوری اسلامی را که ماهیتی دفاعی دارد به عنوان نقض تحریم‌های شورای امنیت مطرح کنند، اظهار کرد: این اقدام با مخالفت برخی از اعضای شورای امنیت مواجه شد.

وی این تحرکات را در شرایط کنونی سازنده ندانست و افزود: اگر مقصودشان فشار آوردن بیشتر به ایران در موضوع هسته‌ای است، این‌گونه اقدامات کارساز نخواهد بود. برنامه موشکی ایران کاملا ماهیتی دفاعی دارد و صددرصد مشروع است. همان‌طور که هر کشور دیگری برای دفاع از خود مجاز به تامین نیازهای دفاعی‌اش می‌باشد.

ادامه پیگیری‌ها در خصوص ایرانیان مقیم امارات

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات جمهوری اسلامی در جلوگیری از اخراج ایرانیان از امارات متحده عربی، به تماس تلفنی وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه امارات در این زمینه اشاره کرد و افزود: آقای صالحی نگرانی‌های جمهوری اسلامی را در این زمینه اعلام کرد و وزیر خارجه امارات نیز عنوان کرد که تلاش می‌کند در این زمینه تجدید‌نظری صورت بگیرد.

حضور در نشست ژنو2 را با دید مثبت بررسی می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مواضع جمهوری اسلامی در قبال سوریه را روشن برشمرد و گفت: سیاست‌های ما تغییر نکرده، باید راهکاری سیاسی را برای حل این مشکل جست‌وجو کرد.

وی با بیان این‌که هنوز در مورد زمان، دستور کار و شرکت‌کنندگان در نشست ژنو2 تصمیمی اتخاذ نشده خاطرنشان کرد: اختلاف‌نظر‌های جدی بین طرفین وجود دارد و مسلما اگر جمهوری اسلامی به این نشست دعوت شود، نقش سازنده‌ای را ایفا خواهد کرد و ما حضور در این نشست را به صورت مثبت بررسی می‌کنیم.

عراقچی اضافه کرد: معتقدیم که هر راهکاری برای موضوع سوریه باید فراگیر باشد و همه بازیگران و تاثیرگذاران را در برگیرد.

عراقچی در عین حال گفت: باید بین معارضان واقعی و گروه‌های تکفیری در سوریه تمایز قائل شویم.

حل اختلافات از طریق موشک ممکن نیست

خبرنگاری درباره تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از استقرار موشک‌های بالستیک در عربستان و نشانه‌گیری آنها به سمت تهران پرسش کرد و واکنش جمهوری اسلامی را جویا شد که عراقچی با بیان این‌که صحت و سقم این تصاویر محل بحث و گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: ما در حال ارزیابی هستیم، ولی نکته مهم برای ما این است که چرا در این شرایط باید چنین تصاویری پخش و چنین تلقی‌ای ایجاد شود که بین دو کشور بزرگ جهان اسلام رقابت و تنش به حدی است که موشک‌های خود را به سمت هم نشانه رفته‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی این اقدام را دسیسه‌ای پشت پرده برای افزایش تنش و درگیری در خلیج فارس و بین دو کشور مهم منطقه عنوان کرد و افزود: در این فضا و شرایط چنین اقداماتی حتما مشکوک است.

وی با بیان این‌که ما طالب روابط دوستانه مبتنی بر احترام متقابل بین ایران و عربستان هستیم، گفت: ما عربستان را کشوری بزرگ و تاثیر‌گذار در جهان اسلام می‌دانیم. اختلافاتی با این کشور بخصوص در موضوعات منطقه‌ای داریم که معتقدیم برخورد با این اختلافات و حل آنها قطعا از طریق موشک نخواهد بود و از طریق گفت‌وگو میسر است.

تغییری در روابط رسمی ایران و کانادا رخ نداده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام رسمی کانادا برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور خاطرنشان کرد: هنوز اقدامی صورت نگرفته و تغییری در روابط رسمی دو کشور رخ نداده است.

یکی از خبرنگاران به نگرانی مقامات آمریکایی از توافقات ایران و آرژانتین در قضیه آمیا اشاره کرد که عراقچی با بیان این‌که این نگرانی‌ها جای تعجب دارد، اظهار کرد: ایران و آرژانتین در سال‌های طولانی روابطی خوب و دوستانه و همکاری‌های اقتصادی زیادی داشته‌اند. موضوع آمیا برای چند سال باعث کدورت‌هایی در این روابط شد، اما هیچ‌گاه ابعاد واقعی آن روشن نشد و دلیل واقعی آن دخالت‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه بود.

وی با بیان این‌که اکنون دو کشور تصمیم گرفته‌اند این سوءتفاهم را به نحو مدبرانه حل و فصل کنند، اظهار کرد: این‌که کشورهای دیگر از این موضوع نگران و عصبانی هستند برای ما قابل درک نیست و به آنها توصیه می‌کنیم که از روابط ایران و آرژانتین نگرانی نداشته باشند.

در سفرهای احمدی‌نژاد و مشایی دخیل نیستیم

خبرنگاری درباره سفرهای خارجی اسفندیار رحیم‌مشایی و سفر اخیر احمدی‌نژاد به مسکو و برخی انتقادها درباره همراهان رئیس‌جمهور در این سفر پرسید که عراقچی گفت: در هیچ یک از این دو موضوع وزارت امور خارجه دخیل نیست. آقای مشایی به عنوان هیات همراه رئیس‌جمهور به این سفرها رفته و رئیس‌جمهور و نهاد ریاست جمهوری باید توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دهند.

وی افزود:‌ اطلاعات درباره سفر هیات همراه رئیس‌جمهور به مسکو نیز نزد نهاد ریاست جمهوری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها