امسال روزانه 12 هزار نفر از زائران و روزه‌داران مجاور به منظور صرف افطار به حرم امام رضا (ع) دعوت خواهند شد

عطر رمضان در سراسر کشور پیچید

همزمان با پراکنده شدن عطر ماه مبارک رمضان در فضای کشور، مردم، مساجد و تکایا با برگزاری مراسم و آیین‌های خاص معنوی، فرهنگی و اجتماعی آماده حضور در این مهمانی بزرگ پروردگار می‌شوند.
کد خبر: ۵۷۷۹۹۹

غبارروبی مساجد در سراسر کشور، برگزاری مهمانی بزرگ افطار در حرم مطهر امام رضا(ع) و اجرای مراسم خاص شب‌های قدر و برگزاری سفره افطار برای ایتام و نیازمندان، فقط گوشه‌ای از جلوه این مهمانی بزرگ و باشکوه معنوی است.

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با بیان این‌ که در ماه رمضان امسال روزانه 12 هزار نفر از زائران و روزه‌داران مجاور علی‌‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به منظور صرف افطار به حرم مطهر دعوت خواهند شد، می‌گوید: در ایام ماه رمضان دعوت‌نامه ضیافت طرح اکرام رضوی بین نمازهای جماعت همه مساجد سطح شهر و مساجد محلی، ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های مشهد توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود ممتاز می‌افزاید: مراسم طرح اکرام رضوی از یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشا در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر و سر سفره‌هایی به طول 3000 متر برگزار می‌شود و پس از ادای نماز جماعت از روزه‌داران با نهایت تکریم پذیرایی خواهد شد.

وی با بیان این ‌که پیش‌بینی می‌شود در شب قدر بیش از دو میلیون نفر به حرم مطهر مشرف شوند، تصریح می‌کند: پذیرایی از این زائران و خدمات‌رسانی به آنها با بیش از 20 هزار نیروی خدمه، کارمند و 16 پایگاه مستقر شده در حرم مطهر صورت خواهد گرفت.

ممتاز با بیان این ‌که بیش از ده هزار نفر از خدمه و خدمتگزاران نیز خوشامدگویی و هدایت زائران در روز عید سعید فطر را به‌عهده خواهند داشت، می‌گوید: با پارکینگ‌های سازمان هماهنگ‌شده تا در ساعت برگزاری نماز به نمازگزاران خدمات رایگان ارائه شود.

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی از همه زائران و مجاوران خواست به‌منظور سهولت در خدمت‌رسانی خادمان آستان مقدس علی‌‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در ماه مبارک رمضان بویژه در شب‌های قدر، روز قدس و روز عید فطر نهایت همکاری را با خادمان خودشان و نوکران امام هشتم داشته باشند و هنگام مشرف‌شدن به حرم مطهر، آداب زیارت را رعایت کنند و از نشستن در مسیرهای تردد و مبادی ورودی خودداری کنند.

برپایی مراسم خاص شب‌های قدر

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز از برگزاری ویژه‌برنامه سوگند رستگاری در شب نوزدهم ماه رمضان خبر می‌دهد و می‌گوید: این مراسم با سخنرانی و قرائت دعای جوشن کبیر برگزار خواهد شد.

جلال حسینی می‌افزاید: ویژه‌برنامه مراسم بیست و یکم ماه رمضان با عنوان در سوگ محراب و ویژه‌برنامه شب بیست و سوم ماه رمضان نیز با عنوان «معراج ملکوت» انجام خواهد شد.

وی از برپایی باشکوه‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام برای دومین سال متوالی همزمان با شب نزول قرآن در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال نیز برای چهارمین سال متوالی در ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، قبل از نماز ظهر و بعد از نماز مغرب و عشا ویژه عموم زائران و مجاوران در صحن جامع رضوی و رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

عطر گلاب در 800 مسجد چهارمحال و بختیاری

آیین غبارروبی مساجد یکی از سنت‌های الهی است که در آستانه ماه مبارک رمضان و از سوی مردم اجرا می‌شود.

براساس این آیین، گروه‌های مختلف مردم از اقشار گوناگون با به دست گرفتن جارو، فرش‌های مساجد و اماکن مذهبی را تمیز کرده و با عطرافشانی فضای مساجد، این پایگاه‌های عبادی را برای حضور پرشور مردم مسلمان در عبادت‌های ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند.در همین خصوص آیین غبارروبی در مساجد سراسر کشور از جمله چهارمحال و بختیاری آغاز و 800 مسجد در این استان میزبان عاشقانی شد که دست از کار برداشته‌اند و برای نظافت و غبارروبی وارد مساجد شده‌اند.

غبارروبی مساجد این استان با غبارروبی مسجد حضرت جواد الائمه(ع) شهرکرد در خیابان امیرکبیر به صورت نمادین با حضور مردم در سنین مختلف آغاز شد.

برپایی سفره افطاری برای زلزله‌زدگان شنبه

در همین حال مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر نیز از برپایی سفره افطاری در ماه مبارک رمضان برای ایتام و نیازمندان با همکاری افراد خیر و جمعیت هلال احمر در نقاط مختلف استان بوشهر خبر می‌دهد.

عبدالکریم شعبان‌زاده با بیان این‌ که سال گذشته بیش از 116 سفره افطاری در استان بوشهر برپا شد، می‌افزاید: امسال با توجه به این ‌که شاهد حوادثی در نقاط مختلف استان بوده‌ایم سعی می‌شود سفره‌های افطاری در مناطق حادثه‌دیده گسترده شود.

وی با اشاره به این ‌که علاوه بر برپایی سفره‌های افطاری توزیع سبد غذایی بین نیازمندان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: سال گذشته بیش از 4035 سبد غذایی بین نیازمندان در استان بوشهر توزیع شد که ارزش این سبدها در مجموع بیش از 1.4 میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر یادآور می‌شود: رسیدگی به نیازمندان در ماه مبارک رمضان در قالب طرح همای رحمت انجام می‌شود و امسال در پنج نقطه شهر زلزله‌زده شنبه با مشارکت استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و خوزستان سفره‌های افطاری برپا و بسته‌های غذایی توزیع می‌شود.شعبان‌زاده خاطرنشان می‌کند: در این زمینه همه شعب جمعیت هلال احمر استان بوشهر برای جمع‌آوری هرگونه مساعدت نقدی و غیرنقدی از سوی مردم نوعدوست و خیر آمادگی دارد.

آیین‌های ویژه خراسان جنوبی‌ها

ماه رمضان در خراسان ‌جنوبی همراه با آیین بومی و محلی خاصی است، به طوری که در روستاها، افراد مسن حدود یک ساعت قبل از اذان صبح با دعا و مناجات به درگاه خدا و به اصطلاح محلی (شَوخوانی) با صدای بلند اهالی روستا را بیدار می‌‌کنند.

از نخستین شب ماه رمضان هر شب، برخی از مردان خوش صدا پس از نیمه شب سه نوبت به بالای بام خانه خود می‌روند و با صدای بلند به خواندن ادعیه و اشعار نیایشی می‌پردازند و با این عمل، علاوه بر نیایش، جهت تدارک سحری مردم را از خواب بیدار می‌کنند. این مراسم در برخی روستاها از جمله روستای چنشت شهرستان سربیشه به وسیله طبل انجام می‌گرفت و هنوز نیز گاهی انجام می‌شود.

صدای این شب‌خوانان در سکوت دل شب حالت روحانی به آن می‌داد و مردم نیز برنامه سحر خود را با مناجات‌ تنظیم می‌کردند.یکی دیگر از مراسم قدیمی ماه مبارک رمضان در بیرجند، خواندن رمضانی یا در گویش محلی رمضونی است که براساس آن در شب‌های رمضان پس از نماز و افطار، جمعی از پسران و نوجوانان به راه افتاده و به در خانه‌های همسایه بویژه سرشناسان و توانگران می‌روند و به قصد گرفتن انعام برنامه ویژه‌ای اجرا می‌کنند. آنان با خواندن اشعاری معروف به نام رمضونی با لهجه بیرجندی از صاحب خانه طلب انعام می‌کنند.خواندن اشعاری در مدح حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و رباعی‌هایی در مرثیه ائمه‌اطهار از دیگر اشعار خوانده شده در مراسم «رمضانی‌خوانی» است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها