رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

آغاز قیمت‌گذاری داروهای خارجی، بزودی

بیمه‌تامین اجتماعی تحت پوشش قرار دادن افزایش قیمت داروها را مشروط به پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارو می‌داند

افزایش 76 درصدی قیمت داروهای داخلی

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: اگر ارز مابه‌التفاوت قیمت دارو در بودجه‌ سال 92 به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نشود، امکان تحت پوشش بیمه قرار دادن افزایش قیمت داروها در سال جدید وجود ندارد.
کد خبر: ۵۷۳۷۰۰

پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرده بود که با حذف ارز مرجع دارو، مابه‌التفاوت ارز دارو را تحت عنوان یارانه دارو پرداخت می‌کند.

خلیل نوکهن اهوازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قیمت 1100 قلم داروی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت افزود: براساس محاسبات انجام شده در سازمان تامین اجتماعی، تغییر قیمت داروها در اردیبهشت امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش 76 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طبق این محاسبات، داروهای خارجی نیز از دو تا بیش از پنج برابر افزایش قیمت داشته‌ که نشان‌دهنده‌ افزایش بیش از 100 درصدی قیمت این داروهاست.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این‌که در مرحله‌ اول قرار شد قیمت 500 قلم داروی خارجی اعلام شود، گفت: تاکنون تنها قیمت تعدادی از این اقلام اعلام شده و وزارت بهداشت به صورت تدریجی درحال اعلام قیمت داروهای خارجی است.

اهوازی با بیان این‌که سالانه در سرانه سلامت مصوب، رشد 15 تا 20 درصدی قیمت دارو پیش‌بینی می‌شود، بیان کرد: در سال 92 نیز رشد 15 درصدی در سرانه مصوب سلامت کشور که مبلغی معادل 14 هزار و 300 تومان است در نظر گرفته شد، اما به دلیل وابستگی شدید دارو به ارز و نیز قطع ارز مرجع و جایگزینی ارز مبادله‌ای، قیمت داروها دچار افزایش شدیدی شد.

وی با بیان این‌که در بودجه‌ سال 92 معادل 1800 میلیارد تومان به عنوان مابه‌التفاوت قیمت دارو و 450 میلیارد تومان برای بیماران خاص، داروهای خارجی، شیر خشک و واکسن در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: براساس مصوبات جلساتی که با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشته‌ایم، قرار است این یارانه‌ها در وزارت بهداشت محاسبه شده و به‌شکل سرانه به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص یابد و تنها براساس این سرانه، سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند تفاوت مازادی را که از محل افزایش قیمت ارز ایجاد شده، پوشش دهند.

به گفته‌ اهوازی، تاکنون هیچ مبلغی به سازمان‌های بیمه‌گر از سوی وزارت بهداشت به عنوان سرانه تخصیص یافته از یارانه مصوب اعلام نشده است، در حالی که وزیر بهداشت دستور داده جلساتی در این زمینه برگزار شود و یارانه‌ها به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص یابد.

وی در مورد اعتبارات در نظر گرفته شده برای دارو در سازمان تامین اجتماعی در سالیان گذشته خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته حدود 23 تا 25 درصد اعتبارات و بودجه‌ سازمان در بخش دارو هزینه می‌شد که به طور دقیق در سال 91 این رقم 24 درصد بود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: با توجه به روال قیمت‌گذاری فعلی دارو و افزایش قیمت‌ها، سازمان تامین اجتماعی باید 48 درصد بودجه و اعتبارات خود را به دارو اختصاص دهد و این موضوع سبب می‌شود بقیه خدمات از جمله خدمات پزشکی و بیمارستانی با مشکل تامین اعتبار مواجه شود.

اهوازی همچنین افزایش بی‌رویه قیمت داروها در سال جدید را موجب ورشکستگی بعضی از داروخانه‌ها دانست.

وی با تاکید بر این‌که در سرانه سلامت سال 92، افزایش 15 درصدی برای قیمت دارو در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مبلغ 1800 میلیارد تومان نیز به عنوان سرفصلی جداگانه در بودجه سنواتی سال 92 با عنوان مابه‌التفاوت قیمت دارو در نظر گرفته شده، اما نحوه‌ انتقال این ارز به سازمان‌های بیمه‌گر و چگونگی پوشش آن از سوی این سازمان‌ها مشخص نشده است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در مورد پرداخت افزایش قیمت داروها خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مردم متحمل پرداخت این افزایش قیمت‌ها هستند و منتظریم در جلسه‌ای که از طریق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با حضور مدیران ارشد سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود، تکلیف این موضوع مشخص شود تا در کوتاه‌ترین زمان، سازمان‌های بیمه‌گر افزایش قیمت داروها را پوشش داده و هزینه‌ متحمل شده از دوش مردم برداشته شود.

کنترل تجویز دارو در 350 میلیون نسخه پزشکی

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو از بررسی و کنترل 350 میلیون نسخه پزشکی از ابتدای فعالیت این کمیته تاکنون خبر داد و گفت: اگر در جریان بررسی این کمیته مشخص شود تجویز غیرمنطقی انجام شده است تذکر به پزشک و در پی آن برخوردهای قانونی صورت می‌پذیرد.

دکتر نوشین محمدحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این واحد فعالیت خود را تحت عنوان «کمیته بررسی نسخ» از سال 1375 آغاز کرده است، اظهار کرد: در سال‌های اولیه تنها نسخ پزشکان به صورت نمونه‌گیری از مجموع نسخی که از بیمه دریافت می‌شد مورد بررسی قرار می‌گرفت که آیا روند تجویز دارو منطقی است یا خیر.

وی افزود: پس از آن، کمیته فعالیت خود را گسترش داد و تنها به بعد بررسی نسخ نپرداخت؛ بلکه موارد دیگری چون فرهنگ مردم، نحوه مصرف دارو توسط مردم و نحوه ارائه دارو توسط داروسازها هم مورد توجه قرار گرفت.

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با بیان این‌که در واقع سه بعد تجویز مصرف منطقی دارو تحت پوشش قرار گرفت، گفت: بررسی‌ نسخه‌ها از حالت نمونه‌گیری به بررسی تمامی نسخ بیمه‌ای تغییر یافت.

وی افزود: هم‌اکنون نرم‌افزار نسخه‌پرداز همه نسخ بیمه‌ای را که در کشور تجویز می‌شود، دربر می‌گیرد. تاکنون بیش از 350 میلیون نسخه مورد بررسی قرار گرفته است که حدود 300 میلیون نسخه آن مربوط به چند سال اخیر است.

محمدحسینی با بیان این‌که در روند بررسی نسخ‌ چنانچه مشخص شود داروهایی به صورت غیرمنطقی تجویز شده است، علت‌یابی می‌شود، گفت: ممکن است یک بیماری در منطقه‌ای شیوع پیدا کرده باشد، یا مشکل خاص دیگری به وجود آمده باشد.

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: گاهی هم پیش می‌آید که تجویز غیرمنطقی انجام شده است. در این صورت پزشک فراخوان می‌شود و کمیته‌های تجویز و مصرف منطقی دارو که اعضای آن متشکل از نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان نظام پزشکی هستند، تخلف مشاهده شده را اعلام می‌کنند و اگر لازم باشد اقدامات قانونی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که درواقع این کمیته کار علمی انجام می‌دهد، گفت: رسالت اصلی ما اصلاح نحوه تجویز و مصرف منطقی دارو و اعتلای آن در میان مردم و جامعه پزشکی است.

محمدحسینی ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بسیاری در این زمینه انجام شده است. به این ترتیب که برای بهنجار و علمی کردن مصرف دارو، هم برای مردم و هم گروه پزشکی برنامه علمی- فرهنگی ترتیب داده‌ایم.

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو اضافه کرد: بویژه برای گروه‌های پرخطر نظیر سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران خاص برنامه‌های آموزشی ویژه تدارک دیده شده است.

وی افزود: به عنوان مثال مربیان بهداشتی را آموزش داده‌ایم و آنها آموخته‌های خود را به دانش‌آموزان انتقال داده‌اند یا سلامت‌یاران شهرداری مورد آموزش قرار گرفته‌اند و از این طریق بخشی از مردم نسبت به مصرف منطقی دارو آگاهی پیدا کرده‌اند.

تامین ۱۰۰ درصدی دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز زائران ایرانی حج

مدیر پاراکلینیک دارو و تجهیزات پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت از تامین ۱۰۰ درصدی دارو و تجهیزات مورد نیاز زائران ایرانی در حج تمتع امسال خبر داد.

عباس حیدرزاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۳۶۰ قلم دارو در فهرست داروهای مورد نیاز زائران ایرانی حج تمتع ۹۲ قرار دارد.

این مقام مسئول در مرکز پزشکی حج و زیارت اضافه کرد: در مجموع حدود صد تن دارو و تجهیزات پزشکی برای تامین نیازهای درمانی زائران به حج تمتع امسال ارسال خواهد شد.مدیر پاراکلینیک مرکز پزشکی حج و زیارت یادآور شد: برای حج تمتع سال گذشته به دلیل تعداد بیشتر حجاج ایرانی نسبت به امسال، ۱۳۰ تن دارو و تجهیزات پزشکی ارسال شده بود.

حیدرزاده افزود: جمع‌بندی نهایی درباره دارو و تجهیزات موسم حج ۹۲ در جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری صورت می‌گیرد.

مدیر پاراکلینیک مرکز پزشکی حج و زیارت درباره چگونگی تهیه دارو و تجهیزات مورد نیاز زائران ایرانی در حج عمره جاری که از بیست و ششم دی ماه سال گذشته آغاز شده نیز گفت: خوشبختانه امسال تنها سالی بوده که در تامین داروی مورد نیاز زائران عمره هیچ مشکلی وجود نداشته است.

حیدرزاده ادامه داد: به‌رغم کمبودهای دارویی موجود در کشور، مرکز پزشکی حج و زیارت تمام تلاش خود را کرده تا در تامین داروهای مورد نیاز زائران ایرانی حج عمره هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، در موسم حج امسال حدود ۷۰ هزار زائر ایرانی به زیارت خانه خدا اعزام می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها