«شیدا» عشق در میدان جنگ امشب ساعت 21

فیلم «شیدا» روز یکشنبه ساعت ۲۱و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۸۰۲۴
«شیدا» عشق در میدان جنگ امشب ساعت 21

فیلم سینمایی «شیدا» به تهیه کنندگی سازمان توسعهٔ سینمایی سوره محصول سال ۱۳۷۷است. کارگردانی این فیلم را کمال تبریزی برعهده داشته و رضا مقصودی فیلمنامه آن را نگاشته است. محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری، حسین زندباف تدوینگر و بابک بیات آهنگسازی این فیلم را انجام داده‌اند. لیلا حاتمی، پارسا پیروزفر، بهزاد فراهانی، نادیا دلدار گلچین، محمدرضا شریفی‌نیا، کمند امیرسلیمانی، زهرا سعیدی، جمشید اسماعیل‌خانی و گوهر خیراندیش بازیگران اصلی این فیلم هستند.


لیلا حاتمی بازیگر هفته شبکه نمایش در فیلم «شیدا» بازی بسیار متفاوتی را در کنار پارسا پیروزفر ارائه کرده است. بازی او در نقش یک پرستار فعال در پشت جبهه‌های جنگ بسیار زیبا و دلنشین از کار درآمده است.

داستان فیلم «شیدا» از این قرار است که رزمنده‌ای به نام فرهاد در جنگ مجروح شده و موقتاً بینایی اش را از دست داده است. وی به بیمارستانی صحرایی منتقل شده که در آن پرستاری به نام شیدا از مشاهده مقاومت فرهاد در تحمل درد شگفت زده می‌شود و به تدریج می‌فهمد که می‌تواند با تلاوت قرآن، التیام بخش او باشد. مراقبت شیدا از فرهاد به مرور پیوندی عاطفی بین آن‌ها ایجاد می‌کند که با مرخص شدن ناگهانی فرهاد از بیمارستان منجر به جدایی شان می‌شود. فرهاد در جستجو شیدا به جبهه بر می‌گردد، ولی جنگ تمام می‌شود و جستجو را دشوار می‌کند. فرهاد به اصرار پدر و مادرش با دختری پولدار عقد می‌کند که فکر مهاجرت از ایران را در سر دارد اما...

کمال تبریزی کارگردان فیلم «شیدا» در سال ۱۳۳۸در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۶در رشته مهندسی راه و ساختمان وارد دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر) شد. تبریزی در این دانشگاه به عضویت کمیته فرهنگی دانشجویان مسلمان درآمد و به فعالیت‌هایی چون، نمایش فیلم‌های سینمایی و برگزاری نمایشگاه عکس پرداخت. بعد از انقلاب اسلامی، وارد تلوزیون شد و هم زمان دوره‌هایی را با برخی از اساتید سینما گذراند. با شروع جنگ تحمیلی به همراه یک گروه برای فیلم برداری عازم میدان‌های جنگ شد. تبریزی پس از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، تغییر رشته داد و در رشته سینما از دانشکده سینما و نیز در رشته تئاتر از دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد. تبریزی فعالیت‌های سینمایی اش را با کارگردانی، نویسندگی، فیلم برداری و تدوین فیلم‌های کوتاه از سال ۱۳۵۸آغاز کرده بود اما فعالیت حرفه‌ای او در سال ۱۳۶۴و با دستیار کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در فیلم هویت آغاز شد و او تجربه‌ای در زمینه کارگردانی به دست آورد.
تبریزی در سال ۱۳۶۶، اولین تجربه مستقل فیلم سازی اش را ارائه داد. این فیلم «عبور» نام داشت و تبریزی فیلم نامه آن را نوشته بود. دومین فیلم بلند تبریزی، «در مسلخ عشق» (۱۳۶۹) نام داشت. این فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت اما این سومین فیلم تبریزی با نام «پایان کودکی» (کودک قهرمان) (۱۳۷۲) بود، که بخشی از استعدادهای بالقوه تبریزی را در عرصه فیلم سازی نشان داد و به نوعی آغاز دوران درخشش او بود. تبریزی در سال ۱۳۷۴، دست به یک تجربه جسارت آمیز زد و نخستین فیلم کمدی – جنگی سینمای ایران را با نام «لیلی با من است» ساخت. در این فیلم حوادثی کمیک و شاد در متن جنگ شکل می‌گرفتند و تلاش و کوشش‌های طنز آمیز یک فیلم بردار جنگ برای فرار از خط مقدم، او را مرحله به مرحله به خط مقدم می کشاند. این فیلم بر اساس فیلم نامه‌ای از رضا مقصودی که پیشتر در فیلم عبور با تبریزی همکاری کرده بود، ساخته شد. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از جانب تماشاگران و منتقدان سینما رو به رو شد. تبریزی کارگردانی است که استعداد خوبی در به تصویر کشیدن موقعیت‌های مختلف دارد. نگاهی اجمالی به کارنامه او نشان می‌دهد که او فیلم‌های متفاوتی ساخته، برای مثال، فیلم جنگی، فیلم عاشقانه، فیلم خانوادگی و اجتماعی و فیلم کمدی و در اکثر این حوزه‌ها هم موفق بوده است. شاید یکی از دلایل موفقیت تبریزی فعالیت‌های وی در زمینه فیلم برداری باشد که دانش خوبی در زمینه شناخت تصویر و ایجاد جاذبه‌های بصری در اختیار او گذاشته است. از دیگر آثار کمال تبریزی می‌توان به فیلم‌های «گاهی به آسمان نگاه کن (۱۳۸۱)»،«یک تکه نان (۱۳۸۳)» و «همیشه پای یک زن در میان است(۱۳۸۶)» اشاره کرد.

فیلم «شیدا» روز یکشنبه ساعت ۲۱و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱از شبکه نمایش پخش خواهد شد. 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها