رئیس سازمان توسعه تجارت: با وجود تحریم​های گسترده، ایران بیست و هشتمین کشور در میان صادرکننده‌های مهم دنیا​ست

ارزش صادرات غیرنفتی از ۶ میلیارد دلار گذشت

ارزش صادرات غیرنفتی کشور در دو ماه نخست امسال به بیش از شش میلیارد دلار رسید. به گزارش ایرنا، ۱۳ میلیون و ۷۳۲ هزار تن کالا به ارزش شش میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار در دو ماه نخست امسال به خارج از کشور صادر شد.
کد خبر: ۵۶۷۱۶۲

صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی در این مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی 1.9 درصد کاهش و به لحاظ وزنی 47.8 درصد افزایش داشته است.عمده کالاهای صادراتی شامل قیر به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار، متانول(الکل متیلیک) به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار و سنگ آهن به‌هم فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار بوده است.

به گزارش روابط عمومی گمرک، براساس ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها، در دو ماه نخست امسال از مجموع صادرات غیرنفتی، یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار به میعانات گازی، یک میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و سه میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار به سایر کالا‌ها اختصاص داشته است.

واردات

در دو ماه نخست امسال همچنین چهار میلیون و ۱۷۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ ارزش 32.47 درصد و از حیث وزن 31.49 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه‌سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش ۳۵۹ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۲۹۳ میلیون دلار، محور، چرخ و اجزا و قطعات آن به ارزش ۱۵۴ میلیون دلار و دانه ذرت دامی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار بوده است. این گزارش افزود: پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، جمهوری کره و ترکیه بود.

ایران در جمع 28 صادرکننده برتر جهان

در همین حال رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد، ایران با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان آنها، مقام بیست و هشتم را در میان کشورهای مهم صادرکننده دنیا دارد و به تراز صادرات غیرنفتی و واردات نزدیک شده‌ایم.

حمید صافدل در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، اظهار کرد: سهم ایران در صادرات جهانی کالا در آمارهای WTO معادل 0.6 درصد برآورد شده است.براساس آمارهای WTO سال گذشته ارزش کل صادرات ایــران (با نفت) مــــعادل 96 میلیارد دلار بوده است که در این آمار ارقام صادرات خدمات تجاری ایران و مبادلات مرزی محاسبه نشده است.

وی افزود: از مهم‌ترین تحولاتی که در تجارت خارجی ایران در سال گذشته رخ داده، حرکت تراز تجاری کــــشور به سمت تعادل بوده است.

صافدل تصریح کرد: نخستین‌بار بخش صادرات غیرنفتی توانسته است با صدور حدود 44 میلیارد دلار کالا و خدمات بالغ بر 82 درصد نیازهای ارزی لازم برای تامین واردات 53.3 میلیارد دلاری کشور را تامین کند.وی افزود: تعامل بخش‌های خصوصی و دولتی و تنوع ترکیب صادرات و دستیابی به بازارهای جدید و تا حدود زیادی مدیریت واردات کشور در این تحول بزرگ نقش‌آفرین بوده است.رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: انتظار می‌رود امسال با همت و تلاش مضاعف صادرکنندگان، توسعه صادرات خدمات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ارزش صادرات غیرنفتی کشور به‌گونه‌ای افزایش یابد که تعادل صادرات و واردات برای نخستین‌بار در تاریخ حمایت اقتصادی کشور تحقق یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها