در همایش اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی مطرح شد

نامزدها به رای شورای نگهبان تمکین کنند

همزمان با پایان فرصت بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان و اعلام اسامی نامزدهای تائید صلاحیت‌شده به وزارت کشور، شرکت‌کنندگان در همایش «اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی» که دیروز در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد از نامزدهای ردصلاحیت‌شده خواستند همان طور که در زمان ثبت‌نام اعلام کرده‌اند، به نظر شورای نگهبان تمکین کنند.
کد خبر: ۵۶۴۹۶۲

براساس تقویم انتخاباتی فرصت ده روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها عصر دیروز پایان یافت و گرچه از همان دیروز، اخبار غیررسمی درباره نامزدهای تائید صلاحیت‌شده در برخی رسانه ‌ها منتشر شد، اما وزارت کشور اعلام کرده است که امروز به صورت رسمی فهرست نامزدهای تائید صلاحیت شده را منتشر می‌کند.

طبیعتا نامزدهایی که صلاحیت‌شان تائید شده است پس از ابلاغ رسمی وزارت کشور می‌توانند سایر مراحل قانونی را طی و از سوم خرداد فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کنند و از نامزدهایی هم که رد صلاحیت شده‌اند انتظار است رای و نظر شورای نگهبان را فصل‌الخطاب بدانند و به آن تمکین کنند.

در همین زمینه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی که یکی از سخنرانان همایش «اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی» بود با بیان اینکه طبیعی است شورای نگهبان صلاحیت تعدادی از نامزدها را رد می‌کند، گفت : نامزدها در آستانه آزمون جدی هستند که آیا حق را می‌پذیرند و به قانون عمل می‌کنند یا برعکس اگر صلاحیت آنها احراز نشد، جار و جنجال به راه می‌اندازند و آرامش جامعه را بر هم می‌زنند یا این‌که اگر معترض هستند از طریق قانون اعتراض خود را اعلام می‌کنند؛ اخلاق آنها در اینجاست که خود را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر ضرورت تمکین نامزدها به نظر شورای نگهبان گفت: من از همین جا اعلام می‌کنم که قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد. این‌که بگوییم در باز است و تعداد کثیری ثبت‌نام کنند و بعد هم ردصلاحیت شوند به ضرر کشور است و از این ردصلاحیت، رسانه‌های غربی استفاده نادرست می‌کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان دربخش دیگری از سخنان خود افزود: نحوه تبلیغات خیلی مهم است. انتظار ما از نامزدها این است گفتار مستند و منطقی داشته باشند، این‌که نامزدها از خودشان حرف بزنند یک اصل پذیرفته شده است، ولی در نظام اسلامی شایسته نیست که نامزدی بر اساس شایعات حرف بزند.وی خاطرنشان کرد: در ایام تبلیغات از نامزدها و هواداران انتظار می‌رود که پیامک و شایعات دروغین رد و بدل نکنند. خاتمی با بیان این‌که شعار در انتخابات، امر مهمی است، گفت: جذابیت شعار مهم است ؛ولی اخلاق اقتضا می‌کند شعار دوپهلو ندهیم و صاف و صادقانه یک شعار روشن بدهیم.امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: کسانی که شعار دوپهلو می‌دهند صداقت انتخاباتی ندارند.

وی گفت: در عرصه انتخابات نه باید سیاه‌نمایی کنیم و نه نمایی که دور از دسترس است از آینده ارائه کنیم.

اسراف در تبلیغات انتخاباتی گناه کبیره است

حجت‌الاسلام محسن قرائتی نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که ریشه اخلاق را در ایمان دانست و با انتقاد از اسراف در تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد: در اکثر تبلیغات انتخاباتی ما گناه کبیره صورت می‌گیرد و گناه کبیره نیز باعث می‌شود انسان از مرز عدالت به فسق برود.

وی با تاکید بر اهمیت اخلاق یادآور شد: اول باید خود را پاکیزه کنیم و بعد حرف بزنیم. مملکت ما اکثرا از کسانی که ادعای سواد دارند ضربه خورده است واین نشان می‌دهد که سواد ما، سواد نیست. فرد عالم باید از خدا بترسد.

حجت‌الاسلام قرائتی تاکید کرد: کارهای ما مشکل دارد یا برای خدا نیست یا اگر برای خدا باشد وسط کار مغرور می‌شویم و تمام کارها به هدر می‌رود. باید در اعمال اخلاص داشته باشیم فرد مخلص چه رای بیاورد چه نیاورد برایش مهم نیست. مثل امام حسین (ع) که همواره برای رضای خدا گام برداشت.

وی با بیان این‌که عزت صددرصد از خدا به انسان می‌رسد نه از پوسترهای رنگارنگ، از نسبت دادن القاب به یکدیگر انتقاد و تصریح کرد: ما متاسفانه وقتی می‌خواهیم کسی را بزرگ کنیم یک حرف‌هایی در موردش می‌زنیم که باور نکردنی است. بدانید عزت دست خداست. خداوند بخواهد عزیزت کند رئیس‌جمهور هم نشوی عزیز خواهی شد.

داوطلب خدمت به مردم شکست ندارد

آیت‌الله محمد ری‌شهری، رئیس موسسه دارالحدیث در سخنانی در این همایش تاکید کرد: داوطلب خدمت به مردم به دروغ لباس عدالت‌خواهی نمی‌پوشد و شعار حقوق مردم و وعده‌های نامناسب نمی‌دهد. چنین داوطلبی اصلا شکست ندارد، چرا که رای هم نیاورد، پیروز است.وی با یادآوری این‌که یکی از مهم‌ترین مباحث انتخاباتی این است که جایگاه ارزشی اخلاق در دنیای انتخاباتی حفظ شود در تبیین ویژگی‌های نامزد اصلح گفت: هرکس بیشتر اخلاق را رعایت کند حتما صلاحیت بیشتری برای این امانت‌داری خواهد داشت.

آیت‌الله ری‌شهری تصریح کرد: تشنگان قدرت از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت و از هر ابزاری برای کسب رای مردم استفاده می‌کنند. نشانه شیفتگان خدمت، رعایت ارزش‌های اخلاقی و در راس آن رعایت مصالح نظام اسلامی است.

ری‌شهری، انصاف در نقد را از جمله ویژگی داوطلبان خدمت برشمرد و گفت: مطلق‌گرایی یکی از آفات مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است. همچنین داوطلبان خدمت از ابزار نامشروع بهره‌گیری نمی‌کنند.

رعایت تقوا در فضای سیاسی سخت است

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، مشاور نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها نیز در این همایش با اشاره به این‌که رعایت اخلاق و تقوا در فضای سیاسی بسیار سخت است، گفت: جامعه هوشمند، جامعه‌ای است که انتظار زیادی از افرادی که دارای ضعف نفس هستند ندارد، لذا باید شخصیت‌هایی را در نظر بگیرند که از خوش‌خلقی، سعه صدر و تقوای سیاسی برخوردار هستند.

پناهیان با بیان این‌که کسانی که وارد عرصه سیاست می‌شوند بر اساس روایات باید دارای خانواده خوب و تربیت مطلوب باشند، افزود: گاهی اوقات نیز ما مردم مقصر هستیم و توجه نمی‌کنیم که مسئولیت‌ها را به چه کسی می‌دهیم و این عرصه را عرصه آزمایش چه کسانی قرار می‌دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید انتظارات‌مان را بالا ببریم و از سیاسیون بخواهیم که از اخلاق و تقوای سیاسی بالایی برخوردار باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها