jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۵۶۴۷۴۰   ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲  |  ۱۱:۱۰

هرکس هنگام امتحان دچار اضطراب و نگرانی می‌شود. در واقع نمی‌توان کسی را پیدا کرد که روز امتحان ذره‌ای نگرانی نداشته باشد. البته کمی اضطراب بد نیست، زیرا بدون وجود آن انگیزه‌ای برای مطالعه مثلا یک کتاب تاریخی پر از نام و تاریخ برای آدم باقی نمی‌ماند؛ اما باید بتوان این اضطراب را کنترل کرد و جلوی صدماتش را گرفت.

قبل از هرچیز باید گفت حتی اگر امتحان‌تان را خوب ندادید، دنیا که به آخر نمی‌رسد؛ بنابراین با این فکر می‌توانید خود را کمی آرام کنید، اما قبل و روز امتحان و پس از آن چگونه می‌توانیم آرامش خود را حفظ کنیم؟

برای امتحان​ آماده باشید

اولین و مهم‌ترین چیز قبل از برگزاری امتحان آماده‌شدن برای آن است؛ بنابراین همیشه درس‌هایتان را بموقع بخوانید و چیزی را از قلم نیندازید.

غذا و امتحان

قبل از این‌که سر جلسه امتحان حاضر شوید، غذاهای انرژی‌زا مصرف کنید، البته مراقب باشید معده‌تان را بیش از حد پر نکنید تا سر جلسه امتحان خوابی شیرین به سراغ‌تان نیاید. گرسنه ماندن هم موجب حواس‌پرتی و تمرکز نداشتن می‌شود. میوه‌ها و پروتئین منبع خوبی از انرژی هستند. از مصرف کربوهیدرات‌ها مثل برنج و سیب‌زمینی که شما را خواب‌آلود می‌کند، هم اجتناب کنید. اگر امکان دارد یک بطری آب با خود داشته باشید. همچنین چای و قهوه ننوشید.

‌ خوب بخوابید

قبل از امتحان باید خوابی کافی و با کیفیت داشته باشید، بنابراین لازم است که هشت ساعت بخوابید. در ضمن هرگز مطالبی را که برای امتحان خوانده‌اید، موقع خواب با خود مرور نکنید. رختخواب محل استراحت و آرامش است نه میز کار.

ورزش کنید

حرکات فیزیکی باعث می‌شود خستگی از وجودتان رخت بربندد و سرشار از انرژی شوید. اگر در هوای آزاد ورزش کنید می‌توانید از مزایای تنفس در هوای تازه نیز بهره‌مند شوید.

شاد باشید و بخندید

تجربه ثابت کرده است که خندیدن اضطراب را از وجود پاک می‌کند، بنابراین کتاب طنز بخوانید یا به دیدن برنامه‌های خنده‌دار بروید. دوستان شوخ‌طبع هم می‌توانند شما را آرام سازند.

آرام باشید

یک ساعت قبل از امتحان آرام بگیرید! در واقع با خواندن مطالب بیشتر و تکرار بخش‌هایی که مطالعه کرده‌اید به خودتان فشار نیاورید و باعث اضطراب بیشتر خود نشوید. نسبت به هرچه آموخته‌اید اعتماد به نفس داشته باشید و سعی کنید تصویر یک رودخانه آرام یا منظره‌ای زیبا را در ذهن خود تجسم کنید و خود را آماده کنید تا بهتر از همیشه امتحان‌تان را بدهید. یادتان باشد یک ذهن خسته نمی‌تواند سر جلسه امتحان درست عمل کند.

تمرکز کنید

ذهن‌تان را از هرچه که آشفته‌تان می‌کند، پاک سازید و به مسائلی که حواس‌تان را از امتحانی که بزودی باید بدهید، دور می‌کند نیندیشید.

روز امتحان

کارهایی که باید روز امتحان و در حین آن انجام دهید، مهم است.

حواس‌تان باشد که هرچه را لازم دارید با خود بردارید. از مداد، پاک‌کن و خودکار گرفته تا کارت ورود به جلسه و همچنین ساعت مچی‌تان. این کارها را برای دقیقه آخر نگذارید، زیرا هیچ چیز به اندازه آماده‌شدن دقیقه نود روز امتحان فرد را مضطرب نمی‌کند.

وقتی سر جلسه، برگه امتحانی را به شما دادند، تمام سوال‌ها را نگاهی اجمالی بیندازید تا بتوانید وقت‌تان را برای پاسخگویی به بهترین شکل ممکن تقسیم‌بندی کنید و ابتدا سوال‌هایی را پاسخ دهید که بخوبی می‌دانید. این کار اعتماد به نفس‌تان را بالا می‌برد و باعث می‌شود مغزتان بهتر کار کند. در ضمن هرگز خودتان را به دلیل فراموش‌کردن مطلبی یا نخواندن آن سرزنش نکنید، این کار هیچ کمکی به شما نمی‌کند. یادتان باشد اکنون برای فکر‌کردن به این چیزها دیگر خیلی دیر است.

وقتی سوال‌ها را بررسی می‌کنید به بخش‌هایی که پاسخ‌های کوتاه نیاز دارند توجه کنید. سپس به سوال‌های طولانی‌تر پاسخ دهید.

اگر در کنار هر سوال نمره مربوط به آن ذکر شده است، بنابراین ابتدا سوال‌هایی را پاسخ دهید که بیشترین نمره را دارند، زیرا شما می‌توانید با آسودگی خاطر و در زمان بیشتر آنها را حل کنید.

به سوال امتحانی خوب دقت کنید تا واژه‌های مهم و کلیدی را دریابید. سوال‌ها را به دقت بخوانید تا پاسخ صحیحی بدهید. بزرگ‌ترین مشکلی که معلمان گزارش می‌دهند درست نخواندن سوال‌ها از سوی دانش‌آموزان است و دقیقا پاسخ چیزی را که خواسته‌اند باید بدهید تا نمره‌تان کم نشود.

در پایان امتحان حتما و حتما پاسخ‌ها را دوباره مرور کنید تا چیزی از قلم نینداخته باشید.

اگر سر جلسه امتحان آنقدر اضطراب داشتید که احساس کردید ذهن‌تان خالی شده است، خودکارتان را روی میز بگذارید و نفس عمیقی بکشید و به صندلی‌تان تکیه داده و کمی آرام بگیرید. پس از چند دقیقه به آرامی سوالی را که می‌خواهید پاسخ دهید، بخوانید و احتمال دارد که پاسخ آن به یادتان بیاید. در غیر این صورت جای آن را خالی گذاشته و سراغ سوال دیگر بروید. شاید در انتها، وقت اضافه آوردید و توانستید روی آن بیشتر فکر کنید.

اگر وقت کم آوردید و متوجه شدید، نمی‌توانید تمام سوال‌ها را جواب دهید، زمان باقیمانده را بین آنها تقسیم کنید و نکاتی را برای هریک خلاصه‌وار بیاورید تا از هرکدام حداقل نمره را بگیرید.

معمولا وقتی امتحانی برگزار می‌شود، دوست داریم از باقی دانش‌آموزان در مورد پاسخ‌ها بپرسیم، این کار را نکنید؛ زیرا با شنیدن پاسخی غیر از پاسخ خودتان بشدت نگران می‌شوید و اضطراب سراغ‌تان
می‌آید.

اگر روز بعد امتحان دیگری داشته باشید، نمی‌توانید تمرکز حواس داشته باشید؛ بنابراین امتحان داده شده را به کلی فراموش کنید و خود را برای امتحان روز بعد آماده کنید.

جام جم / چاردیواری

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شرط اول رفع تحریم‌ها

شرط اول رفع تحریم‌ها

درباره برجام و چگونگی مواجهه با آن راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده اما نکته اصلی این است که مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها به تصویب رساند و از سوی شورای نگهبان هم مورد تایید قرار گرفته است و نوع مواجهه ما با برجام باید دقیقا منطبق با مفاد قانون تصویب شده از سوی مجلس باشد.

کف مطالبات ایران

کف مطالبات ایران

آمریکا برای بازگشت به برجام باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند چرا که بدون لغو تحریم‌ها بازگشت معنایی ندارد، همان‌طور که رهبری تاکید داشتند ابتدا همه تحریم‌ها لغو شده و پس از آن باید خواستار بازگشت به برجام باشند.

خود را شیفته مذاکره نشان ندهیم

خود را شیفته مذاکره نشان ندهیم

تجربه گذشته نشان داده هرگاه جمهوری‌ اسلامی ایران در مقابل آمریکا دچار ضعف و تردید شده آنها به بدترین شکل علیه ایران رفتار کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
اسرار یک سکه مجازی

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

اسرار یک سکه مجازی

غائله غربالگری

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

غائله غربالگری

پیشخوان

بیشتر