از «سیب» بپرسید

«سولماز. ‌ب» هستم، بیست‌وهشت ساله و از شیراز تماس می‌گیرم‌ (07110000394)‌. چهار سال است که ازدواج کرده‌ام. هفت ماه است که تصمیم گرفته‌ام باردار شوم‌، اما چنین نشده است. در دوره نوجوانی دچار موهای زاید شدم.
کد خبر: ۵۵۹۱۳۶

برای رفع آنها قرص «دیان» مصرف کردم و موهای زاید کم شدند ولی الان همچنان موهای زاید وجود دارد. وقتی درباره باردار نشدنم با دوستم که پزشک عمومی است مشورت کردم، او گفت مصرف قرص «دیان» ممکن است روی تخمدان‌های من اثر منفی گذاشته باشد. این گفته درست است؟ آزمایش‌های همسرم نشان می‌دهد او سالم است.‌ از طرفی می‌خواستم بدانم قرمز شدن و حالت حساسیت در پوست، پس از انجام لیزر پوست طبیعی است یا نه؟

دکتر داریوش دائر / متخصص پوست، مو و زیبایی

بلافاصله بعد از انجام لیزر، پوست قرمز و حساس می‌شود. این موضوع تا حدی طبیعی است. در این شرایط باید حتما از کرم‌های ضدعفونی‌کننده و التیام‌بخش که متخصص تجویز می‌کند، استفاده کنید. علاوه بر این، ممکن است پوست تا مدتی حساس شده و با حمام کردن یا استخر رفتن پوست تحریک شود و واکنش‌هایی مانند قرمزی، خارش و... روی پوست دیده شود. این موضوع نباید مانع ادامه درمان لیزر شود. برای کنترل این شرایط باید از کرم‌های ترمیم‌کننده و مرطوب‌کننده پس از حمام رفتن یا شنا استفاده کنید تا از شدت این حالت‌ها کاسته شود. تصمیم گرفتن در مورد ادامه درمان لیزر صورتتان به عهده ‌ پزشک معالج است. متخصص با توجه و بررسی میزان بهبود ایجاد شده و در نظر گرفتن عوارض احتمالی درمان لیزری، راهنمایی لازم را به شما ارائه خواهد کرد. بنابراین در مراجعه بعدی، عوارض را با متخصص‌تان در میان بگذارید تا در صورت نیاز اقدام‌های درمانی لازم انجام شود.

دکتر الهام السادات‌هاشمیان/ متخصص زنان، زایمان و نازایی

یکی از انواع قرص‌های جلوگیری از بارداری، قرص «دیان» یا سپیروترون کمپاند است که با توجه به اثر آن در کاهش ترشح میزان هورمون‌های مردانه، برای جلوگیری و درمان رشد موهای زائد در زنان تجویز می‌شود. این قرص‌ها اثر نامطلوبی بر باروری آینده فرد ندارند؛ البته باید مدت زمان مصرف این داروها کنترل شده و مشخص باشد. بنابراین مصرف این قرص‌ها علت ایجاد اختلال در باروری نیست. احتمال باردار شدن در هر دوره برای یک زوج با باروری طبیعی بین 20 تا 25 درصد است. بنابراین بررسی‌های تشخیصی در صورتی لازم است که پس از یک سال تصمیم‌گیری برای بارداری و بدون جلوگیری‌، بارداری ایجاد نشود.‌ بنابراین هنوز تاخیری در بارداری شما رخ نداده است‌، اما با توجه به این که اشاره کردید دچار مشکل «موهای زاید» هستید، ممکن است به «سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» مبتلا باشید. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که اصطلاحا به‌ آن «تنبلی» یا «کم‌کاری» تخمدان می‌گویند، از بیماری‌های شایع در زنان است و به دلیل عوارضی که می‌تواند داشته باشد، بسیار مهم است. این سندرم اغلب با وجود سابقه در بستگان (خواهر، مادر، عمه، خاله و...) ایجاد می‌شود. در واقع مجموعه‌ای از نشانه‌ها، ابتلا به بیماری مشخص می‌شود. البته ممکن است در فردی همه این نشانه‌ها وجود داشته باشد یا تنها برخی از آنها بروز کند. یکی از علائم این سندرم، تخمک‌گذاری‌های کم و نامنظم، عدم تخمک‌گذاری به مدت طولانی و حتی طی ماه‌هاست که این مشکل خود را به صورت عادت ماهانه‌ دیر‌به‌دیر و گاهی هر چند ماه یک بار نشان می‌دهد،‌ اما ممکن است با وجود قاعدگی‌های منظم، این بیماری در فرد وجود داشته باشد. برخلاف تصور عموم بروز این اختلال در سنین پایین (شانزده تا هفده سالگی) بی‌اهمیت نیست و حتی بیماری کم‌کاری تخمدان یا تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند از همین زمان شروع شود.

از نشانه‌های دیگر این سندرم، زیاد شدن هورمون‌های مردانه یا علائم آن است. به این معنی که ممکن است این هورمون‌ها زیاد شود یا فقط علائم افزایش این هورمون‌ها به صورت افزایش موهای زاید یا آکنه بروز کند. از دیگر نشانه‌های این سندرم که علت نامگذاری آن به‌عنوان تخمدان پلی‌کیستیک است، وجود کیست‌های متعدد کوچک در سونوگرافی تخمدان‌هاست. اندازه این کیست‌ها معمولا زیر ده میلی‌متر بوده (2 تا 9 میلی‌متر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان وجود دارند و برخلاف کیست‌های بزرگ‌تر و منفرد تخمدان معمولا طی دو تا سه ماه بعد از بین نمی‌روند. بعلاوه در سونوگرافی این افراد معمولا اندازه تخمدان‌ها بزرگ‌تر از حد عادی است. البته این علامت هم مثل سایر علامت‌های این سندرم در همه افراد دیده نمی‌شود. بنابراین برای سونوگرافی و آزمایش‌های هورمونی به متخصص زنان مراجعه کنید. می‌توانید تا چهار، پنج ماه دیگر برای باردار شدن صبر کنید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها