گزارشی درباره سرنوشت سرخابی‌هایی که تازه وارد لیگ دوازدهم شده‌اند

ستاره‌هایی که رؤیایشان رنگ باخت

در هر فصل تازه فوتبالی پرسپولیس و استقلال بیشترین سهم را در بالا بردن هیاهوی بازار نقل و انتقالات دارند. رقبای سرخابی برای این‌که در جذب بازیکنان موردنظرشان موفق باشند، سعی می‌کنند از راه‌های مختلف گوی سبقت را از یکدیگر بربایند و حداقل روی کاغذ هم که شده سودای قهرمانی سر دهند، اما در دوره‌های اخیر لیگ برتر بارها ثابت شده که الزاما تیم موفق در بازار نقل و انتقالات قهرمان نخواهد بود و به موازات آن ستاره‌هایی که در کنار هم لقب کهکشانی را نصیب تیم‌های قرمز و آبی پایتخت می‌کنند صرف این‌که پیراهن قطب‌های پرطرفدار فوتبال ما را بر تن می‌کنند موفقیتی تضمین شده ندارند و گاهی حتی چنان با افت مواجه می‌شوند که رفتن از این تیم‌ها را با تمام محاسن آن به ماندن ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۵۵۱۸۸۹

در لیگ دوازدهم هم داستان همین بوده است، لیگی که هفته به هفته به پایان نزدیک می‌شود برای سرخابی‌ها با هیاهو آغاز شد، اتفاقا امسال هر دو تیم هم در بازار نقل و انتقالات حضور پر سر و صدایی داشتند، از پرسپولیسی که با تدابیر و برنامه‌های رویانیان با جیب پرپول و شایعه دادن خودروهای آنچنانی به تازه‌واردهایش حرف اول بازار جابه‌جایی‌ها بود تا استقلال که برای کشاندن نکونام به جمع آبی‌پوشان حسابی خودش را بر سر زبان‌ها انداخت. انتقالی که خیلی‌ها می‌گفتند با تغییرات ناگهانی بازار ارز در آن مقطع حدود سه میلیارد برای فتح‌الله‌زاده آب خورده و به اندازه خرید سه بازیکن جدید پرسپولیس هزینه داشته است. به هر حال پرسپولیس با خریدهای بهتر و استقلال با موفقیت بیشتر در حفظ ستاره‌های فصل قبل خود وارد مسابقه‌ها شدند، رقابت‌ها در حالی شروع شد که پرسپولیس روی کاغذ شانس اول قهرمانی بود، دو تیم در نیم فصل هم برای خرید بازیکن و اضافه کردن نفرات جدید از سایر تیم‌های لیگ برتری جلوتر بودند، با تمام اینها استقلال در حال حاضر صدرنشین لیگ برتر است و پرسپولیس با وجود تمام ستاره‌هایش نتوانسته به جایگاهی که انتظار می‌رفته دست پیدا کند. در این گزارش به خریدهای جدید دو تیم در لیگ دوازدهم نگاهی می‌اندازیم تا ضمن بررسی اثرگذاری آنها روی دو تیم، به اثر منفی‌ای که پیراهن این تیمها روی عملکرد برخی بازیکنان موفق فصل قبل گذاشته و باعث شده که فروغ سابق را نداشته باشند هم بپردازیم.

پرسپولیس، ولخرجی در خرید بازیکن و حراج امتیاز

پرسپولیس نسبت به هزینه‌ای که در این فصل به خرید بازیکن اختصاص داد نتوانست از مهره‌هایش بهره لازم را ببرد، شاید حرف یکی از پیشکسوتان این تیم چندان هم بی‌ربط نباشد که پرسپولیس با حضور بازیکنانی به مراتب کم نام و نشان‌تر از این هم می‌توانست این کارنامه را رقم بزند.

دروازه‌بان‌ها

روزی که نیلسون با پرسپولیس قرارداد بست تا جانشین مطمئنی برای شهاب گردان باشد، کمتر کسی تصور می‌کرد با سن و سالی که دارد دروازه‌بان شماره یک سرخ‌ها شود. عملکرد خوب نیلسون و اعتقاد عجیب ژوزه به این دروازه‌بان باعث شد تا گردان روز به روز برای رسیدن به ترکیب اصلی ناامیدتر شود، او که در ذوب‌آهن یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لیگ و در تیم ملی جانشین مطمئنی برای مهدی رحمتی بود، جایگاه خود را در تیم ملی هم از دست داد و بعد از آن‌که در تک‌فرصت‌های به دست آمده برای خودنمایی هم نتوانست کاری از پیش ببرد، سرانجام نیم‌فصل از پرسپولیس جدا شد. به این ترتیب یکی از ستاره‌هایی که جذب پرسپولیس شده بود کم‌فروغ شد و برای فرار از نیمکت‌نشینی به سپاهان پیوست. بعد از آن در نیم فصل دوم پرسپولیس امیر عابدزاده را به خدمت گرفت که او هم هنوز فرصتی برای بازی کردن پیدا نکرده است، در خط دروازه نیلسون بهترین خرید پرسپولیسی‌ها بوده که بعد از حضور در برنامه 90 و انجام آن مصاحبه، محبوبیتی هم بین هواداران این تیم پیدا کرده است.

مدافعان

تاثیرگذارترین بازیکن پرسپولیس در خط دفاع را می‌توان بهترین خرید سرخپوشان هم دانست. سیدجلال حسینی یکی از بازیکنانی بود که از نظر آمار حضور در میدان و ارائه بازی‌های نسبتا باثبات، بهتر از دیگر تازه واردهای پرسپولیس ظاهر شد که هم زمان مربیگری ژوزه و هم زمان حضور یحیی گل‌محمدی یکی از مهره‌های ثابت خط دفاعی بود. کارشناسان بر این باورند که حسینی توانسته در پرسپولیس همان سیدجلالی باشد که در سپاهان نشان داده بود و بدون افت پیش رفته است.

دیگر سپاهانی این پست، محسن بنگر بوده است، بازیکنی که در دفاع بدون اشتباه نبوده و در چند پنالتی که پرسپولیس به حریفان داده است ردپای بنگر هم دیده می‌شود. ضمن این‌که در هر دو بازی رفت و برگشت لیگ با هواداران سپاهان به نوعی دچار چالش شده و به این ترتیب در نیم‌فصل دوم سه بازی تیمش را به دلیل محرومیت از دست داد و فرصت را به مدافع جوان پرسپولیسی‌ها محمدرضا خانزاده داد تا بتواند در بازی‌های اخیر این تیم بیشتر به میدان برود و شانس خود را امتحان کند.

اما پرسپولیس یک تازه‌وارد دیگر در دفاع داشت که از اصفهان آمده بود؛ حسین ماهینی را هم می‌توان از خریدهای اثرگذار پرسپولیس دانست که کارنامه پرنوسانی داشته و البته در بیشتر بازی‌هایی که به میدان رفته نقش هجومی پررنگ‌تری نسبت به وظایف تدافعی‌اش داشته است. مدافع فصل قبل ذوب‌آهن با وجود تغییر مربی در نیم‌فصل در زمان حضور گل‌محمدی هم تقریبا همان جایگاه نیم‌فصل اول را داشت.

کمربند میانی پرسپولیس

میثم نقی‌زاده بازیکنی بود که فصل قبل پیراهن ماشین‌سازی تبریز را بر تن می‌کرد و پیش‌بینی نمی‌شد که بتواند بین ستاره‌های پرسپولیس جایی برای خود دست و پا کند، اما مصدومیت سوسای برزیلی و کمبود هافبک دفاعی باعث شد از هفته هفتم به بعد ژوزه به او میدان بدهد و تا زمان حضورش یکی از بازیکنان اصلی سرخ‌ها در خط میانی باشد. با آمدن گل‌محمدی هم گرچه ابتدا زوج نوری و حقیقی تازه‌وارد میدان را از نقی‌زاده گرفت اما این اواخر گل‌محمدی هم با رضایت از بازی نقی‌زاده بیشتر به او میدان داد تا این بازیکن یکی از خریدهای کم‌هزینه‌تر نسبت به ستاره‌ها لقب بگیرد که انتظار می‌رفت اثرگذاری خوبی در کارنامه خط میانی پرسپولیس داشته باشند.

مهرداد پولادی هم که فصل قبل برای لیگ قهرمانان آسیا آمده بود در لیگ دوازدهم به میدان رفت. در نیم‌فصل اول به دلیل اختلاف با ژوزه چند بازی را از دست داد و با آمدن گل‌محمدی هم با این‌که در بعضی بازی‌ها خوب ظاهر شد، اما کارنامه پر افت و خیزی داشت.

پرسپولیس در نیم‌فصل خط‌میانی را ترمیم کرد، رضا حقیقی، عادل کلاه‌کج و مارکو پروویچ به ترکیب سرخ‌ها اضافه شدند. حقیقی که در نیم‌فصل دوم یکی از بازیکنان موثر تیم گل‌محمدی بوده و پروویچ هم از جمله بازیکنان خارجی است و در بازی‌هایی که به میدان رفته فراتر از حد انتظار بوده است و در حقیقت این دو بازیکن انتظارها را برآورده کرده‌اند. اما کلاه‌کج این اواخر به دلایلی که به ظاهر فنی نیست، نیمکت‌نشین شده است.

مهاجمان

کریم انصاری‌فرد را بعد از شهاب گردان باید ناکام‌ترین خرید پرسپولیس در لیگ دوازدهم بدانیم. آقای گل فصل قبل که با پیراهن سایپا برای خودش پدیده‌ای بود، بیشتر دیدارهای نیم‌فصل اول را با نیمکت‌نشینی از دست داد و وقتی هم که بود نشانی از انصاری‌فرد که همه می‌شناختند نداشت. در نیم‌فصل دوم هم با رفع مصدومیت غلامرضا رضایی و آمادگی هادی نوروزی کمتر از ابتدا به میدان رفته و در مجموع جز چند گلی که زده نتوانسته انتظارها را بر آورده کند. انصاری‌فرد هم جایگاه سال قبل خود در تیم ملی را از دست داده و یکی از گران‌ترین خریدهای رویانیان بوده که موثر نبوده است.

محمد قاضی، دیگر مهاجم تازه وارد پرسپولیس که از بهترین‌های ذوب‌آهن بود، امسال فروغ چندانی در خط حمله پرسپولیس نداشت، نیمی از دیدارها را به دلیل مصدومیت از دست داد و بعد از آن هم به نظر می‌رسد نتوانسته نظر مثبت گل‌محمدی را جلب کند. قاضی هم مثل انصاری‌فرد چندان کارآمد نبوده است.

استقلال و صدرنشینی که فراز و نشیب‌ها را می‌پوشاند

اما داستان استقلال با پرسپولیس متفاوت بود. استقلالی‌ها بعد از جدایی آندرانیک تیموریان با شایعه جدایی جباری، منتظری و رحمتی و مشکلاتی که برای نقد شدن چک بازیکنان جدید داشتند، حسابی با چالش مواجه شدند. گرچه در روزهای پایانی نقل و انتقالات فتح‌الله‌زاده توانست قرارداد بازیکنان اصلی را تمدید و با جذب نکونام هواداران تیمش را امیدوار کند. در نیم‌فصل هم بازگشت فرهاد مجیدی مهم‌ترین اتفاق برای آبی‌ها بود اما همه تازه‌واردهای استقلال هم مثل پرسپولیس عملکرد یکسانی نداشتند.

دروازه‌بان

لیام ردی استرالیایی که قرار بود جانشین رحمتی باشد، فقط برای آبی‌ها هزینه بر بود؛ چون عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و عاقبت نیم‌فصل استقلال را ترک کرد.

مدافعان

امیرحسین صادقی یکی از بازیکنانی بوده که عملکرد موثری در خط دفاع استقلال داشته که به گواه کارشناسان سهم بسزایی در کسب عنوان بهترین دفاع لیگ برای تیمش را داشته است. جدایی او از تراکتورسازی و پیوستن دوباره به استقلال با آمدن قلعه‌نویی از خریدهای انتقادبرانگیز آبی‌ها بود، اما صادقی به مرور نشان داد سرمربی تیمش درباره او اشتباه نکرده است.

هاشم بیگ‌زاده هم از سپاهان به استقلال پیوست، حسن اشجاری هم مدافعی بود که نیم فصل به استقلال آمد و دست قلعه‌نویی را برای انتخاب مدافع بازتر کرد. استقلال تا اینجای لیگ دوازدهم بهترین دفاع را داشته است، در واقع سرمربی آبی‌پوشان آنقدر در این خط از مهره‌های خوبی برخوردار بوده که با غیبت هر یک، مدافع آماده دیگری را جایگزین کند.

هافبک‌ها

پرسر و صداترین انتقال این فصل که احتمالا گران‌ترین آنها هم هست، پیوستن جواد نکونام از اوساسونا به استقلال بود. نکونام که آمده بود جای خالی آندو تیموریان را پر کند، به‌عنوان هافبک دفاعی کارنامه‌ای معمولی و نسبت به نام خودش پایین‌تر از حد انتظار داشت. البته قلعه‌نویی طی این مدت در برابر انتقادها از نکونام ایستاد و باعث شد به مرور در ترکیب این تیم جا بیفتد و بازی‌های بهتری به نمایش بگذارد.

سیاوش اکبرپور هم با قلعه‌نویی از تراکتورسازی جدا و دوباره آبی‌پوش شد. اکبرپور در مقایسه با فصل قبل اگر پیشرفتی نکرده باشد، افت هم نکرده و از خریدهای خوب امیر قلعه‌نویی بوده است.

فابیو جانواریو با این‌که بازگشت درخشانی به استقلال داشت اما در ادامه یکی از خریدهای ناکام استقلالی‌ها لقب گرفت و با رفتار غیرحرفه‌ای خود، از استقلال کنار رفت تا میثم بائو که با حرف و حدیث زیادی به جمع آبی‌پوشان پیوسته بود بتواند از فرصت استفاده کند و ثابت شود. بائو به همان اندازه که در بعضی بازی‌ها خوب ظاهر شده در برخی دیدارها با افت روبه‌رو شده است، رودریگو توزی هم که از تراکتورسازی به استقلال آمده بود در میانه راه به دلیل مطالبات مالی از استقلال جدا شد و همچنان دنبال گرفتن حق و حقوق خود از این باشگاه است.

مهاجمان

امین منوچهری دیگر مهاجم سایپا بود که بعد از پرسپولیسی شدن انصاری‌فرد به استقلال پیوست، اما موفق نبود و نیم فصل از جمع آبی‌پوشان جدا شد. برای نیم‌فصل دوم ایمان موسوی، فرزاد حاتمی و فرهاد مجیدی به استقلال پیوستند که در این میان فرزاد حاتمی موثرتر از دو بازیکن دیگر بوده است. مجیدی که با حرف و حدیث زیاد به تیم قلعه‌نویی برگشت در هفته‌های گذشته همان مجیدی همیشگی نبوده است.

سارا احمدیان ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها