کامران کاظم‌زاده، مدیر رادیو صدای آشنا از طرح‌ها و برنامه‌های جدید این رادیو می‌گوید

جایگاه برنامه از زبان ایمیل

مخاطبان به روش‌های گوناگون از رسانه‌ها استفاده می‌کنند که به جنسیت، طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژاد، مذهب و پیشینه تاریخی آنها از یک سو و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی آنها از سوی دیگر بستگی دارد.
کد خبر: ۵۴۸۰۷۶

در اینجا میزان استفاده از رسانه تا حد زیادی به این مساله بستگی دارد که رسانه تا چه میزان از ارزش‌های اجتماعی و هویت فرهنگی و دینی جامعه مخاطب حراست و بویژه از طریق نظام اطلاع‌رسانی و تبلیغی چگونه رضایت مخاطبان را با توجه به انتظارات شان جلب می‌کند. شبکه جهانی صدای آشنا با هدف حفظ و ارتقای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، معرفی تحولات اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران برای فارسی‌زبان‌های جهان و ایرانیان خارج از کشور برنامه پخش می‌کند.

با کامران کاظم‌زاده، مدیر جدید این شبکه رادیویی ـ که حدود چهار ماه است مسئولیت این شبکه را پذیرفته است ـ گفت‌وگو کرده‌ایم.

اولویت برنامه‌سازی رادیو صدای آشنا چیست؟

اولویت ما، پرداختن به هویت و فرهنگسازی مخاطبان ایرانی خارج از کشور است، اما در کنار اینها، هموطنان ما در خارج از کشور مسائلی دارند که پاسخگویی به آنها مهم و وظیفه دیگر رسانه است. یعنی این که رسانه پل ارتباطی میان شنوندگان ایرانی رادیو و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی داخل کشور است تا با دادن اطلاعات جامع و صحیح، پاسخگوی نیازهای آنها نیز باشد. وظیفه سوم، رسانه ایجاد فضای تعاملی و مشارکتی با شنوندگان برنامه‎هاست که شامل هر دو گروه مخاطب ایرانی و فارسی‌‎زبان‌های غیرایرانی می‎شود.

رادیو صدای آشنا چقدر در جذب مخاطب موفق عمل کرده است؟

برنامه‌ای طراحی شده تا براساس اطلاعات آماری و نظر کارشناسان برای رفع چالش‌های پیش رو، برنامه‌ریزی کاربردی انجام شود.

اما در حوزه فکر و فرهنگ به گواهی ایمیل‌هایی که شنوندگان برنامه‌های مختلف برای رادیو صدای آشنا ارسال می‌کنند، برنامه‌ها بسیار جذاب و اثرگذار است.

مخاطبان این شبکه چه رده سنی دارند؟

اگر برای این شبکه رادیویی برون‌مرزی در خارج از کشور اطلاع‌رسانی و تبلیغات هدفمند و مستمر انجام شود و رادیو صدای آشنا جایگاه واقعی خود را میان مخاطبان (جامعه هدف) پیدا کند، برای تمام گروه‌های سنی قادر به ارائه برنامه هستیم؛ البته ما طی سه مرحله تغییر و جابه‌جایی ماهواره داشته‌ایم و همین باعث شد در مقطعی، تعداد زیادی از مخاطبانی را که راه ارتباطی با رادیو صدای آشنا را گم کردند، از دست بدهیم و هم‌اکنون تبلیغ می‌کنیم تا مخاطبان خود را پیدا کنیم.

یکی از راه‌های آسان برای شنیدن برنامه‌های رادیو صدای آشنا، مراجعه به نشانی وب‌سایت شبکه جهانی صدای آشنا: www.sedayeashna.ir است. همچنین روی ماهواره گالکسی 19، اینتل‌ست 902 و با استفاده از گیرنده ست‌تاپ‌باکس مخاطبان می‌توانند 24 ساعته از برنامه‌های این شبکه برون مرزی استفاده کنند. این را هم باید بگویم که رادیو صدای آشنا دارای سه کانال است که آمریکا، اروپا، آسیا و استرالیا را پوشش می‌دهد.

با توجه به گستردگی و پوشش جهانی در مناطق مختلف دنیا چه میزان مخاطب ایرانی و غیرایرانی فارسی‌زبان شنونده رادیو صدای آشنا هستند؟

با کمک کارشناسان شبکه، هم‌اکنون طرحی در دست اجراست تا ابتدا میزان مخاطبان هر شبکه سپس ایرانی و غیرایرانی بودن آنها برمبنای اطلاعات آماری دقیق مشخص شود تا نسبت به سه وظیفه‌ای که ابتدا توضیح دادم برای هر گروه براساس نیاز و سلایق مخاطب برنامه‌سازی شود. براساس اطلاعاتی که داریم اکنون بیشترین مخاطب را در کشور تاجیکستان داریم.

این اطلاعات آماری در چه بازه زمانی تهیه می‌شود؟

براساس پیش بینی‌ها حدود یک سال به طول می‌انجامد و من حدود چهار ماه است مسئولیت این شبکه را پذیرفته‌ام.

برای آینده چه برنامه‌های‌هایی دارید؟

گفت‌وگوهایی با اداره کل ایرانیان وزارت خارجه و شورای ایرانیان خارج از کشور در نهاد ریاست جمهوری و سازمان ارتباطات اسلامی داشته‌ایم و قرار است شورای راهبردی شبکه صدای آشنا با حضور نمایندگان این سه نهاد تشکیل شود تا راهبردهای آینده مشخص‌تر شود. در کل ایجاد ارتباط مستقیم و تعامل با ایرانیان خارج از کشور در دستور کار شبکه رادیویی صدای آشناست.

ما باید باور کنیم ایرانیان خارج از کشور یک فرصت هستند و لازم است تسهیلاتی برای آنها در ایران فراهم آید تا از دانش و توان علمی آنها بیشتر استفاده شود.

در این شبکه برون مرزی چقدر به صیانت از زبان و ادبیات فارسی توجه می‌شود؟

بحث زبان‌آموزی و گسترش زبان فارسی، بخشی از کارهای ما در صدای آشناست و با ارتباطی که با موسسه لغت‌نامه دهخدا داریم با افراد خارجی که برای آموزش زبان فارسی به ایران آمده‌اند در ارتباط هستیم. به همین منظور برنامه‌ای در رادیو صدای آشنا داریم به اسم «می‌خواهم فارسی حرف بزنم» که در این برنامه شیوه‌های آموزش زبان فارسی بررسی می‌شود. همچنین برای کودکان و بزرگسالان آموزش زبان فارسی نیز داریم.

چه هدفی از ارائه برنامه‌های سیاسی دارید؟

اطلاعات صحیحی درباره اوضاع داخلی ایران و روند رو به رشد فعالیت‌های علمی و پژوهشی در اختیار ایرانیان خارج از کشور قرار می‌دهیم تا افق روشنی از وضع داخلی کشور به دست آورند، زیرا رسانه‌های بیگانه از کوچک‌ترین فرصتی استفاده می‌کنند تا درباره اوضاع داخلی ایران دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی می‌کنند. یکی از وظایف رسانه این است که روشنگری و اطمینان بخشی کند و هدف تحلیل درست مسائل سیاسی همراه با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است.

شبکه جهانی صدای آشنا برای ایام نوروز 92 چه ویژه برنامه‌هایی تدارک دیده است؟

در برنامه «نوگ روز» به ایرانیان خارج از کشور بخصوص متولدان پس از انقلاب درباره نوروز، بررسی تاریخی پیشینه نوروز، بیان آیین‌های نوروزی، تعریف واژه نوروز و بررسی پیشینه این واژه در کهن‌ترین متون زبان فارسی اطلاعاتی داده می‌شود. جویا شدن از چگونگی برگزاری جشن نوروز در خارج از ایران و مصاحبه با هموطنان خارج از کشور از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است. در ویژه برنامه «نسیم نوروزی» هر روز بهاریه‌هایی در قالب شعر و موسیقی و با رویکرد آموزشی تقدیم شنوندگان می‌شود. در برنامه «هفت سین» هر روز آداب و رسوم نوروزی ایرانیان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ویژه برنامه «شادیانه» هر روز قطعات نمایشی طنز با ساختاری نو ارائه می‌شود. برنامه «از جهان داستان» در طول 15 روز به بازخوانی داستان‌های پارسی می‌پردازد و داستان‌ها به لحاظ تکنیک و فن نویسنده‌ها، سبک داستان‌ها، جهت اندیشه‌های نویسنده، تاثیرگذاری آنها بر مخاطب نقد و تحلیل می‌شوند. رشید کاکاوند سردبیر، نویسنده و کارشناس ـ مجری این برنامه است.

سیما نعمتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها