کاهش شدید قیمت ارز و سکه در بازار تهران روز‌گذشته ساعاتی تاریخی را برای این بازار رقم زد.
کد خبر: ۵۴۶۹۶۷
دلایل کاهش قیمت سکه و ارز از نگاه کارشناسان

به گزارش جام‌جم، روز دوشنبه یک روز استثنایی در معاملات ارز و سکه تهران بود؛ چرا که در این روز و در نخستین ساعات آغاز معاملات، قیمت هر دلار آمریکا 250 تومان کاهش پیدا کرد و متعاقب آن قیمت انواع سکه نیز در بازار با افت‌شدید مواجه شد.

براساس این گزارش، نرخ هر دلار آمریکا در معاملات روز گذشته به کمتر از 3300 تومان رسید و قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با 80 هزار تومان کاهش روی رقم یک میلیون و 300 هزار تومان متوقف شد.

دیروز همچنین نیم سکه 650، ربع سکه 410 و سکه گرمی 290 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب در پایان معاملات دیروز، قیمت سکه کاهش 15 درصدی را نسبت به قیمت‌های هفته گذشته به ثبت رساند.

تحلیلگران بازار ارز، مهم‌ترین دلیل کاهش چند‌روز اخیر قیمت‌ها در این بازار را عوامل سیاسی و اظهارنظرهای مثبت مسئولان ایران و کشورهای غربی درخصوص سرنوشت برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌دانند.

با این حال، دیروز در بازار تهران نیز شایعات گسترده‌ای مبنی بر عرضه گسترده ارز از سوی بانک مرکزی پیچید. در عین حال گرچه قیمت ارز در سه روز اخیر کاهش کم‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده است، هنوز نمی‌توان در مورد وضع این شاخص مهم اقتصادی در‌روزهای آینده پیش‌بینی دقیقی ارائه کرد.

شایعه لغو تحریم‌های سوئیفت

در همین حال، یک فعال بازار سکه از احتمال حذف تحریم‌های سوئیفت علیه ایران خبر داد و گفت: همین عامل باعث شده است تا مردم و صرافی‌ها همه فروشنده ارز و سکه باشند و به سقوط قیمت سکه منجر شده است.

رادپور در گفت‌وگو با فارس، درخصوص دلایل سقوط قیمت سکه در بازار اظهار کرد: با این‌ که بازار انتظار داشت از نشست 1+5 اخبار بد بیرون بیاید، اما خوشبختانه نتایج این نشست مثبت بوده است و همین عامل باعث شده قیمت دلار و سکه رو به پایین باشد.

وی افزود: آخرین خبری که شایعه شده است احتمال برداشته شدن تحریم سوئیفت برای ایران است که بر این اساس نقل و انتقال پول برای فعالان بخش خصوصی بسیار آسان‌تر خواهد بود، هر چند ممکن است هنوز مشکلات نقل و انتقال پول بین بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها وجود داشته باشد؛ بنابراین اخباری از این دست که حاوی کاهش تحریم‌ها علیه ایران است باعث شده تا قیمت‌ها در‌بازار ارز و طلا بشکند.

وی افزود: چون سوئیفت یک مؤسسه بخش خصوصی است به محض این‌ که دستوری داده شود می‌تواند تحریم‌ها را بردارد و نیازمند بروکراسی‌های خاص و پیچیده نیست.رادپور گفت: اگر به بازار سری بزنید از رفتار بازار متوجه خواهید شد که قیمت ارز و سکه در حال سقوط است؛ چرا که همه سرمایه‌هایی که به شکل سکه یا ارز در دست مردم بود اکنون با صف‌های طویل در مقابل صرافی‌ها در حال تبدیل به ریال است و حتی خود صراف‌ها هم این روزها فروشنده هستند. **  کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد

از سوی دیگر ایرنا گزارش داد: صرافان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به تحولات موجود، نرخ دلار تا پایان هفته جاری حدود 200 تا 300 تومان دیگر کاهش یابد.

یکی از فعالان بازار ارز در همین رابطه گفت: بیشتر صرافان عمده بازار با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در این هفته ارزهای خود را در روزهای گذشته در بازار عرضه کرده و به اصطلاح صرافان «خود را خالی» کرده‌اند.

وی ادامه داد: صرافان اکنون نیز به دلیل افت لحظه‌ای قیمت‌ها رغبتی برای معاملات و بخصوص خرید از مشتریان ندارند و همین مساله سبب شده تا میزان معاملات عمده در این بازار کاهش چشمگیری داشته باشد. این فعال بازار ارز با بیان این که بازار در این روزها تنها نیاز خود افراد را تامین می‌کند، اظهار کرد: صرافان مستقر در میدان فردوسی تا چهارراه استانبول در این روزها معتقدند به دلیل کاهش لحظه‌ای قیمت‌ها، ریسک معاملات بالاست.

وی گفت: نوسان قیمت‌ها در این هفته سبب شده تا برخی از صرافان در مدت زمان تنها یک ساعت میلیون‌ها تومان متضرر شوند.همچنین صرافان می‌گویند؛ سامانه کنترلی وزارت اطلاعات که در دستگاه‌های اجرایی برای کنترل بازار ارز ایجاد شده نیز در روزهای آینده تاثیر زیادی را بر بازار خواهد گذاشت.

انصراف پیش‌خریداران سکه

در پی سقوط قیمت انواع سکه در بازار داخلی و رسیدن نرخ تمام بهار طرح جدید به حدود یک میلیون و 300 هزار تومان، استقبال از طرح پیش‌فروش مرحله دوم بشدت کاهش یافت و برخی از خریداران سکه‌های پیش‌فروشی بانک مرکزی یا از خرید خود انصراف دادند یا در پی این کار هستند.

به گزارش مهر، در پی سقوط قیمت سکه در دو روز اخیر و رسیدن نرخ سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) در بازار به حدود یک میلیون و 300 هزار تومان، قیمت سکه بازار از نرخ سکه‌های پیش‌فروشی بانک مرکزی کمتر شد.

بانک مرکزی در حالی سکه تمام بهار را به قیمت یک میلیون و 250 هزار تومان پیش‌فروش می‌کند که با احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده 6 درصدی که رقمی معادل 75 هزار تومان برای این نوع از سکه می‌شود، نرخی بالاتر از بازار را برای پیش‌خرید سکه‌ها از سوی مردم در نظر گرفته است.

این مساله باعث شد که از مرحله دوم طرح پیش‌فروش سکه این بار استقبال نشود.

برخی خریداران سکه‌های پیش فروشی نیز که طی چند روز ابتدایی اجرای طرح نسبت به خرید اقدام کرده بودند، انصراف از پیش‌خرید را راهکاری برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی خود پیشه کردند.

طرح پیش‌فروش سکه‌های بانک مرکزی این بار طرفداران مرحله اول اجرای طرح را نداشت و چندان مورد توجه قرار نگرفت.

این در حالی است که انصراف‌دهندگان پیش خرید سکه براساس اعلام بانک مرکزی می‌توانند عینا پول خود را بازپس بگیرند و این موضوع در قرارداد آنها با بانک منعقد شده است.

گرچه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شش درصدی در زمان تحویل سکه‌ها اخذ می‌شود، اما خریداران سکه‌های پیش‌فروشی با در نظر گرفتن تمام جوانب و شرایط بازار اقدام به خرید می‌کنند و با مشاهده تفاوت فاحش قیمت سکه‌های پیش‌فروشی و بازار از پیش‌خرید سر باز می‌زنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
رضا جون
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
خدارو شكر كه یك بارهم كه شده دیوار به آنطرف خوابید
گلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
كارشناسان كی علت افزایش قیمت سكه رو بررسی خواهند كرد؟
رفیعی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
كار شنا سان بانك مركزی این چه وضع پیش فروش سكه است مگر سرمایه مردم با دآورده است كه اینگونه به آن چوب حراج می زنید
darya
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
كجای دنیا اینگونه پیش می فروشند
rytytyryr
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
این شایعات كه گفته شد متأسفانه صحت ندارد ولی یك هفته مانده به عید دوباره مردم هجوم را شروع می كنند و قیمتها بالا می روند

نیازمندی ها