رییس اسبق سازمان تربیت بدنی اگر چه برای راهیابی تیم ملی به جام جهانی چندان امیدوار نیست اما در عین حال معتقد است تنها چاره نجات‌بخش فوتبال از وضعیت فعلی تشکیل کمیته تخصصی با دستور وزارت ورزش است.
کد خبر: ۵۳۴۱۳۱
هاشمی طبا:روش کنونی فدراسیون ربطی با اصول مدیریت نداردسیدمصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا انتقادهایش را نسبت به اواضاع مدیریتی فدراسیون فوتبال مطرح کرد. او با اشاره به شکست تیم ملی برابر ازبکستان صحبت‌هایش را اینگونه آغاز کرد: معمولا هر وقت تیم ملی می‌بازد، بحث‌ها درباره شرایط مدیریتی فوتبال به میان می‌آید و وقتی هم که می‌بریم همه در باد آن می‌خوابند. اگر بخواهیم براساس واقعیت صحبت کنیم، وضعیت کنونی فوتبال نیاز به یک کار کارشناسی توسط کمیته‌ای از متخصصان دارد.
** روند تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش خوب نبوده است
وی افزود: تیم ما در بازی‌های رفت برابر ازبکستان و کره جنوبی خوب نبود اما برد و البته در بازی برگشت با وجود برتری نسبت به حریف اما نتیجه را به ازبک‌ها واگذار کرد در مجموع روند تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش خوب نبوده است. وقتی نتایج بدست آمده و البته روند بازی‌های تیم در پنج مسابقه اخیر را ضعیف قلمداد می‌کنیم و در عین حال می‌بینیم مثلا روند برنامه لیگ بهم می‌خورد یا بهترین گلزن لیگ در تیم ملی جایی ندارد و... طبیعتا مشخص می‌شود که برنامه‌ریزی‌های ما در این فوتبال مشکل داشته و به هر شکل فدراسیون هم مسوول اصلی آن است.
** روش کنونی فدراسیون ارتباطی با اصول مدیریت در فوتبال دنیا ندارد!
این کارشناس مدیریتی در ورزش ادامه داد: پیشرفت در فوتبال دنیا تعاریف مشخصی دارد؛ هرچقدر ما با برنامه‌هایی که در سایر کشورهای دنیا انجام می‌شود فاصله بگیریم و متفاوت‌تر باشیم، طبیعی است که درصد نتیجه‌گیری هم پایین بیاید. وقتی ما مانند کشورهای مطرح اروپایی یا حتی مثل قدرت‌های اول آسیا چون ژاپن برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم در آینده نتیجه بگیریم نه اینکه با زور برنامه لیگ را بهم بزنیم، انگیزه بازیکنان باشگاهی را کم کنیم و همه چیز را از روند منطقی‌اش خارج کنیم! این روش‌ها از اصول سیاست‌گذاری و مدیریت فوتبال در دنیا ارتباطی ندارد و ضمانتی هم برای نتیجه‌ گرفتن از آن وجود نخواهد داشت.
** تیم ملی با آماده‌ترین بازیکنان لیگ می‌توانست بهتر نتیجه بگیرد
هاشمی‌طبا به تاثیر لیگ در پویایی تیم ملی اشاره کرد و افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل برگزاری لیگ تحویل آماده‌ترین بازیکنان به تیم ملی است که متاسفانه در تیم ایران به شکل مناسبی صورت نمی‌گیرد. معتقدم اگر با آماده‌ترین نفرات لیگ در مسابقات حاضر می‌شدیم، قطعا نتایج بهتری می‌گرفتیم. برای کسی قابل پذیرش نیست که مثلا بازیکنی که گفته شده در باشگاهش تن به تمرین نمی‌دهد، بتواند بازیکن آماده‌ای برای تیم ملی باشد، آن وقت در مقابل بهترین گلزن لیگ جزو 18 بازیکن تیم ملی نیست!
** فدراسیون یک نهاد تخصصی است نه یک مرکز اداره عمومی!
رییس اسبق سازمان تربیت بدنی مسوولیت خیلی از مشکلات تیم ملی را متوجه فدراسیون فوتبال دانست و به ایسنا گفت: بسیاری از این ایرادها به فدراسیون بر می‌گردد. فدراسیون یک نهاد تخصصی است نه یک مرکز اداره امور عمومی! رییس آن نمی‌تواند بگوید برای تیم ملی سرمربی انتخاب کرده و همه امور را به دست و تصمیم او سپرده است! اگر این حرف را وزیر ورزش بزند، ایرادی ندارد اما از رییس فدراسیون فوتبال قابل پذیرش نیست.
** چرا فدراسیون همه تصمیم‌های تیم ملی را به یک نفر می‌سپارد؟!
وی تاکید کرد: در فدراسیون باید جلسات تخصصی متعدد برگزار شود، همه کمک کنند تا بهترین تصمیم‌ها برای این فوتبال گرفته شود، نه اینکه پروژه مهمی چون تیم ملی کشور را به یک نفر و آن هم سرمربی خارجی تیم بسپاریم تا همه تصمیم‌ها را او بگیرد! پس رییس و مدیر فدراسیون چه کار باید بکند؟!
** اگر ملاک کی‌روش استفاده از باتجربه‌هاست خب بروید سراغ علی دایی و همایون بهزادی!
هاشمی‌طبا در واکنش به اینکه " نسبت به آنچه درباره انتخاب ملی‌پوشان مطرح کردید، کی‌روش معتقد است بازیکنان باشگاهی که تجربه بین‌المللی ندارند نمی‌توانند در این مقطع حساس برای تیم ایران مفید باشند " تصریح کرد: اگر ملاک فقط این باشد که خب برویم امثال همایون بهزادی و علی دایی را بیاوریم تا بازی کنند! با تجربه بودن بازیکنان خوب است اما به شرطی که آماده باشند. در ورزش یک‌دهم ثانیه‌ها حرف اول را می‌زنند. بازیکنی که در کوتاه‌ترین و بهترین زمان عکس‌العمل به موقعی نداشته باشد که فایده ندارد، حالا هرچقدر می‌خواهد باتجربه باشد. البته در بازی برگشت مقابل ازبکستان بازیکنان جنگیدند اما متاسفانه نتیجه‌ای دربر نداشت.
** انگار تیم ملی با کی‌روش هم مثل همان سیستم "علی‌اصغری" معروف بازی می‌کند!
این کارشناس درباره وظایف کادر فنی تیم ملی اظهار کرد: شاید بسیاری از مربیان بر اینکه اولویت اول دعوت از بازیکنان، آمادگی بالای آنها باشد هم‌نظر هستند بنابراین کادر فنی باید در آکادمی‌ها همواره آمادگی بازیکنان را بسنجد. ببیند ضعف‌های فوتبال ما و بازیکنان ما در کجاست و چطور باید برطرف شود. ما فقط بلد بودیم از علی پروین ایراد بگیریم که مثلا با سیستم "علی اصغری" کار می‌کند اما متاسفانه مربیان خارجی ما هم انگار به همین رویه روآورده‌اند!
** اگر به اتکای سوابق کی‌روش، هرچی او گفت بپذیرم کار درست نمی‌شود
وی افزود: زمانی برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی این کار را می‌کرد؛ به هر حال او مضاف بر توانایی‌های مربیگری، دکترای تربیت بدنی هم داشت و به اهمیت میزان آمادگی بازیکنان کاملا واقف بود. در آن مقطع نتایج بدی هم با تیم ملی نگرفت. برانکو بطور مداوم از آکادمی‌ها برای ارزیابی بازیکنان استفاده می‌کرد. مدیریت فدراسیون باید طوری با سرمربی تعامل برقرار کند که بتوان چنین چیزهایی را از او خواست. اینکه هرچی او گفت را با اتکا بر سوابقش، بپذیریم و عملی کنیم که کار درست نمی‌شود.
** متاسفانه فرصت برای اعمال نفوذ قطری‌ها باز شد
هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که با همه این اوصاف آیا نسبت به صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 خوش‌بین هستید، اظهار کرد: خیر! چون جدا از کره‌جنوبی و ازبکستان الان قطر یکی از جدی‌ترین حریفان ماست. متاسفانه ما با بد عمل کردن فرصت را برای اعمال نفوذ قطری‌ها باز کردیم! به نظرم آنها پول سنگینی برای راهیابی به جام جهانی خرج می‌کنند. هزینه کردن 100 میلیون دلار برای قطر در راه رسیدن به جام جهانی واقعا پولی نیست. قطریها به سادگی از این کارها می‌کنند. احساس می‌کنم در آینده شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. همین الان شاهد صحنه‌های مشکوک داوری در قضاوت داور اماراتی بودیم و از این دست برنامه‌ها می‌تواند در آینده هم وجود داشته باشد.
** مجمع فدراسیون فوتبال بی‌خاصیت است!
رییس اسبق سازمان تربیت بدنی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج اخیر تیم‌های ملی ایران در فوتبال و فوتسال، می‌تواند دلایل درست و کافی برای تشکیل مجمع فوق‌العاده فدراسیون باشد، به ایسنا گفت: مجامع ما تا آمدند احساس شخصیت کنند و تاثیرگذاری خود را ببیند، با آن تغییراتی که در اساسنامه‌ها ایجاد شد، روح اعتماد به نفس را از آنها گرفتیم! متاسفانه مجامع ما سالهاست که دیگر خاصیتی ندارند و اساسا توانی برای استیضاح یک رییس فدراسیون، در آن وجود ندارد. مسوولیت‌پذیری در مجامع از بین رفته و مانند یک جسم بدون روح هستند. در این شرایط هر وقت وزیر ورزش دستور بدهد، مجمعی برگزار می‌شود و در زمانی که این تغییر ایجاد شد، رییس سازمان تربیت بدنی می‌خواست تا مجامع اختیاری نداشته باشند.
** پیشنهاد می‌کنم کمیته تخصصی برای فوتبال تشکیل شود
هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی چه پیشنهادی برای بهبود اوضاع دارید، تصریح کرد: به نظرم باید به طور جدی درباره علل ناکامی‌ها بحث شود. مثلا ممکن است با کنار رفتن کفاشیان مشکلی حل نشود چون گزینه‌ جدیدی بیاید که از اساس با مدیریت ورزشی بیگانه باشد. معتقدم وزارت ورزش می‌تواند کمیته‌ای را متشکل از یکسری کارشناسان و متخصصان آزاد تشکیل دهد تا وضعیت فوتبال مملکت و مسیری که در پیش گرفته را بررسی کنند. کفاشیان و هیات رییسه‌اش هم می‌توانند با حضور در آن جلسه از عملکرد و برنامه‌هایشان دفاع کنند. نهایتا آن کمیته درباره چگونگی برخورد مجمع با این فدراسیون، تصمیم بگیرد.
** تیم ملی برای همه مردم است پس باید برایش شفاف کار کرد
وی تاکید کرد: در این مقطع چاره‌ای غیر از این نمی‌بینم چون صرف کنار زدن یک گروه نمی‌تواند ضامن موفقیت آینده باشد. اگر هم تصمیم به این کار گرفته شد حداقل آن کمیته مشخص می‌کند که رییس بعدی باید در چه مسیری حرکت کند. ببینید فوتبال و تیم ملی مقوله‌ای است که همه مردم به آن توجه ویژه داشته و متعلق به عموم است؛ بنابراین تمام برنامه‌ها و حرکت‌ها باید در آن شفاف بوده و تک‌تک‌ مسوولانش باید به همه راست بگویند و در کارشان صداقت داشته باشند. فعالیت در خفا، در آخر بی‌نتیجه خواهد بود.
** هر وقت کسی ببیند بالای سرش آدمی نیست، هرز می‌رود!
این کارشناس در پایان گفت: با همه این تفاسیر، ما باید با تمام وجود کار کنیم. باید شرایطی پدید آید تا آماده‌ترین بازیکنان در تیم ملی حاضر شوند با این کار انگیزه و رقابت‌ را در میان فوتبالیست‌های جوان و مستعد کشورمان حفظ کنیم. متاسفانه اولین اشکال فدراسیون در برخورد با کی‌روش این بود که به او اجازه دادیم تمام دستیارانش را با خود به ایران بیاورد. هر وقت کسی ببیند بالای سرش، آدمی نیست هرز می‌رود! هر کسی در هر مسوولیتی اگر احساس کند، مسوول و مافوقی وجود داشته که برکارش نظارت دارد، به طور طبیعی احساس مسوولیت و دقتش در کار بیشتر می‌شود.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها