برنده شدن در قرعه‌کشی و فروش عتیقه از شگردهای جدید کلاهبرداری‌های کلان است

پیامکی برای کلاهبرداری

شما در قرعه‌کشی ما برنده جایزه شده‌اید. لطفا برای دریافت جایزه مبلغ... را به شماره حساب... واریز و شماره فیش و نشانی خود را پیامک کنید.
کد خبر: ۵۳۳۷۴۶

اگر این متن را در صفحه نمایشگر گوشی تلفن همراه خود دیدید، زیاد ذوق‌زده نشوید. حقیقت این است که این روزها شیادان با فرستادن چنین پیامک‌هایی طعمه‌های خود را فریب می‌دهند و از آنان کلاهبرداری می‌کنند. یکی از جدیدترین پرونده‌هایی که در این خصوص تشکیل شده مربوط به اعضای باندی است که با فرستادن همین پیام کوتاه از حدود چهار میلیون نفر کلاهبرداری کرده و در مجموع مبلغ 120 میلیارد تومانی را به جیب زده‌اند. اعضای این باند که در استان زنجان سکونت داشتند با فرستادن این پیام از دریافت‌کنندگان می‌خواستند مبلغ 30 هزار تومان را به عنوان هزینه ارسال بسته هدایا به حساب آنها واریز کنند.سرگرد نصرت‌الله امیری رئیس پلیس فتای استان زنجان، از این پرونده به عنوان بزرگ‌ترین کلاهبرداری پیامکی کشور یاد کرده و گفته است تحقیقات برای یافتن شماره حساب‌های متهمان و شناسایی شکات ادامه دارد.

پرونده‌ای که در استان زنجان به آن رسیدگی می‌شود فقط یکی از نمونه‌های این نوع کلاهبرداری است. رضا ـ م مردی که توسط ماموران پلیس استان خراسان رضوی بازداشت شد وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، گفت: من یک خط اعتباری خریدم و شروع به فرستادن پیامک کردم هیچ‌کدام از آنهایی را که برایشان پیامک می‌فرستادم نمی‌شناختم. خیلی از آنها هم جوابم را ندادند اما حدود ده نفر ادعای مرا باور کردند و پولی را که خواسته بودم واریز کردند اما من هدیه‌ای برایشان نفرستادم.

کاظم متهم دیگری است که توسط پلیس فتای استان آذربایجان غربی دستگیر شد. ماموران زمانی که خانه او را بازرسی کردند 27 سیمکارت تلفن‌همراه، 12 دستگاه گوشی، مدارک‌ شناسایی جعلی، گواهینامه و کارت ملی افراد مختلف را یافتند.این متهم 35 ساله که اتهام کلاهبرداری از ده هزار نفر را در پرونده‌اش دارد، می‌گوید: روزانه به‌طور متوسط بین 200 تا 300 نفر مبلغی را که خواسته بودم به حسابم واریز می‌کردند و من روزانه دو تا سه میلیون تومان درآمد داشتم.

برخی کلاهبرداران به صورت مستقیم از مردم می‌خواهند وجهی را به شماره حساب اعلام شده واریز کنند اما عده‌ای دیگر نیز خواسته‌ای متفاوت دارند. مریم یکی از مالباختگان تهرانی است که می‌گوید: وقتی پیامک را دیدم خیلی خوشحال شدم من همیشه در همه قرعه‌کشی‌هایی که از آنها باخبر می‌شدم شرکت می‌کردم ولی هیچ‌وقت برنده نشده بودم تا این‌که آن اس‌ام‌اس دستم رسید اصلا توجه نکردم مربوط به کدام قرعه‌کشی است فقط کارهایی را که خواسته شده بود انجام دادم. در آن پیامک نوشته شده بود باید اسم و مشخصات و شماره حسابم را همراه رمز دوم آن بفرستم تا بتوانند مبلغی را که برده‌ام به من بدهند. من هم همین کار را کردم. چند روز بعد وقتی می‌خواستم حسابم را چک کنم فهمیدم موجودی‌ام خالی شده است.

این دسته از شیادان بعد از دسترسی به مشخصات و اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی افراد از طریق اینترنت موجودی آنها را به حساب‌هایی که خودشان افتتاح کرده‌اند واریز می‌کنند این مجرمان در اکثر موارد برای این‌که ردیابی و دستگیر نشوند برای افتتاح حساب از مدارک جعلی استفاده می‌کنند و نشانی‌ها و شماره‌ تماس‌هایشان نیز صوری و غیرواقعی است.آنها برای دستبرد به حساب بانکی شهروندان حقه دیگری را هم به کار می‌برند. یکی از این متهمان که چندی قبل توسط پلیس فتا دستگیر شد، در اعترافاتش چنین گفته است: من مردم را پای دستگاه‌های خودپرداز می‌کشاندم و به آنها می‌گفتم سیستم و شبکه ما طوری است که آنها حتما باید زبان انگلیسی را انتخاب کنند بعد آنها را طوری راهنمایی می‌کردم که با دست خودشان پول‌هایشان را به حساب من انتقال بدهند.

کلاهبرداران پیامکی از زودباوری و خوش‌خیالی طعمه‌هایشان نهایت بهره را می‌برند اما بعضی از آنان برای ظاهرسازی سعی می‌کنند ظواهر ترتیب دادن مسابقه و قرعه‌کشی را رعایت کنند. یکی از راه‌هایی که این شیادان استفاده می‌کنند، کمک گرفتن از شبکه‌های ماهواره‌ای است. کدام‌یک از این فیلم‌ها را بیشتر می‌پسندید؟ به نظر شما بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های پوستی چیست؟بازیگر محبوب‌تان کدام یک از گزینه‌های زیر است؟ و... این سوالات ساده که جواب روشن و مشخصی هم ندارند مرتب در شبکه‌های ماهواره‌ای زیرنویس می‌شوند و عده‌ای زودباور نیز جواب‌های خود را به امید دریافت جایزه به شماره‌های اعلام شده می‌فرستند و به محض دریافت پیام برنده شدن به خواسته‌های شیادان تن می‌دهند.

سرهنگ محمدخانی ـ رئیس پلیس فتای استان گیلان ـ در این خصوص خاطرنشان کرده است: برخی افراد سودجو با پرداخت پول به مدیران شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و تهیه چند خط تلفن همراه اعتباری، با طرح سوالات بسیار ساده و آسان مسابقه پیامکی برگزار می‌کنند و پس از به دست آوردن شماره تلفن طعمه‌های خود، با اعلام این‌که برنده جایزه شده‌اند مبالغی را از صاحب خط تلفن همراه دریافت می‌کنند و پس از رسیدن به هدف خود، دیگر با مالباختگان تماس نمی‌گیرند و به این ترتیب در مدتی کوتاه، مبالغ زیادی را کلاهبرداری‌می کنند.

بعضی از کلاهبرداران هم پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهند تا راه را بر شکایت طعمه‌هایشان ببندند. آنها مسابقه‌ای صوری ترتیب می‌دهند و پس از دریافت پولی که آن را کارمزد و هزینه‌های بسته‌بندی و ارسال می‌نامند هدایایی نیز برای طعمه‌هایشان می‌فرستند اما ارزش این هدایا از پولی که دریافت کرده‌اند بسیار کمتر است.

کلاهبرداری‌های پیامکی شیوه و ترفند دیگری نیز دارد. «من چوپان ساده‌ای هستم که در زمینم مقدار زیادی سکه پیدا کرده‌ام....» این پیامک‌ها که به پیامک‌های چوپان درغگو معروف شده است، هنوز هم بازارگرمی دارد و اواخر ماه قبل بود که اعضای باندی که از این ترفند استفاده می‌کردند، در همدان به دام افتادند.

اعضای این باند با فرستادن پیامک برای شهروندان، خود را از عشایر معرفی می‌کردند و می‌گفتند تعدادی سکه‌های عتیقه و تاریخی به دست آورده‌اند و می‌خواهند آنها را با قیمت پایینی بفروشند به این ترتیب شهروندان را وسوسه می‌کردند و سکه‌های قلابی به آنان می‌دادند.

اعضای باند دیگری که آنها هم در همدان و تقریبا همزمان با گروه اول دستگیر شدند با ارسال پیامک خود را راننده لودر پروژه‌های راه‌سازی معرفی و ادعا می‌کردند اشیای عتیقه را هنگام کار پیدا کرده‌اند. آنها با این شیوه بیش از یک میلیارد تومان از افراد زودباور کلاهبرداری کردند و اشیای عتیقه قلابی به آنان دادند.

فرهاد ـ مردی خوزستانی ـ که طعمه یکی از این باندهای کلاهبرداری شده است توضیح می‌دهد: وقتی پیامک را دیدم آن را باور کردم و پیش خودم گفتم می‌توانم سکه‌ها را ارزان بخرم و سود خوبی به جیب بزنم البته برای این‌که سرم کلاه نرود گفتم تا نمونه سکه‌ها را بررسی نکنم پولی نمی‌دهم فردی هم که پیامک را فرستاده بود شرطم را قبول کرد و بعد از قرار گذاشتن دو سکه به من داد که پیش چند کارشناس بردم و از اصالت‌شان مطمئن شدم بعد از آن بقیه سکه‌ها را خریدم اما همه‌شان تقلبی بودند. نمی‌دانستم چه کار باید بکنم. می‌ترسیدم شکایت کنم و پای خودم هم وسط بیاید چون بالاخره خریدن زیرخاکی خودش جرم است. با چند نفر مشورت کردم و بالاخره تصمیم گرفتم شکایت کنم.

مرد دیگری هم می‌گوید:بعد از این‌که پیامک را گرفتم به هوای این‌که سود زیادی به جیب بزنم با آن چوپان در منطقه پرت و دور افتاده‌ای قرار گذاشتم طرف خیلی اصرار داشت تنها بروم. می‌ترسید پلیس را خبر کنم. من هم برای این‌که معامله به هم نخورد به حرفش گوش کردم و با یک ساک پر از پول به جایی که گفته بود رفتم و همین‌که رسیدم چهار مرد سرم ریختند و هم پول‌هایم را گرفتند و هم کتکم زدند. با سختی خودم را به شهر رساندم.

سرهنگ حسین‌زاده ـ رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان ـ ماجرای یکی دیگر از پرونده‌های مشابه را این‌طور توضیح می‌دهد: متهم با ارسال پیامک برای افراد مختلف در سراسر کشور طعمه خود را انتخاب و از آنان کلاهبرداری می‌کرد. شیوه وی نیز ارسال پیامک مبنی بر پیداکردن گنج و نیاز به خریدار بود. او با فروش سکه و مجسمه‌های قلابی عتیقه بین 200 تا 600 میلیون ریال از 5 مالباخته دریافت و فرار کرد اما با شکایت مالباختگان دستگیر شد.

حقیقت این است که کلاهبرداران پیامکی که این روزها تعدادشان زیاد شده است به زودباوری و سهل‌انگاری مخاطبان‌ امید بسته‌اند و اگر شهروندان کمی هوشیاری به خرج بدهند و بعضی وقت‌ها طمع نکنند، این جرایم به وقوع نمی​پیوندند.

زهرا الیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها