استقلال و پرسپولیس دراوج آمادگی عصر جمعه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می روند

شهرآورد فردا؛ نقطه جوش لیگ برتر

استقلال صدرنشین جدول لیگ است و پرسپولیس تیم نهم. در نگاه اول شاید این‌گونه به نظر بیاید که توازن قدرت در شهرآورد 76 برقرار نیست، اما حتی هواداران آبی‌پوش هم این را خوب می‌دانند که بازی فردا، یک جدال کاملا برابر است؛ جدالی که نتیجه‌اش را آسان نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۵۳۲۵۸۵

این را نتایج بازی‌های اخیر دو تیم می‌گوید. پرسپولیس که با یحیی گل‌محمدی از اواسط تعطیلات نیم فصل و با آغاز رقابت‌های جام حذفی کاملا متحول شده در شش بازی خود صاحب چهار پیروزی و دو تساوی شده است. صعود به نیمه نهایی جام حذفی و جمع‌آوری هشت امتیاز از چهار بازی نخست دور برگشت لیگ، نشان از صلابت سرخ‌ها دارد. آنها در این شش بازی 15 گل زده‌اند و فقط چهار گل خورده‌اند، یعنی زهردار در خط حمله و مستحکم در دفاع. در مقابل، استقلال از پرسپولیس هم بهتر نتیجه گرفته‌ است. تیم امیر قلعه‌نویی از پنج بازی خود در دور برگشت لیگ صاحب سه پیروزی و دو تساوی شده است و در جام حذفی هم با سه پیروزی متوالی حالا یکی از چهار تیم مرحله نیمه نهایی است آن هم با 15 گل زده و تنها سه گل خورده. آنها تنها تیم لیگ برتر هستند که میانگین امتیازهایشان در هر بازی از دو امتیاز بیشتر است؛ آماری که شرط کافی برای قهرمانی یک تیم است.

البته برای ادامه این روند، پیروزی در شهرآورد هم لازم به نظر می‌رسد. موضوعی که طی یک هفته گذشته دغدغه اصلی مربیان، بازیکنان و هواداران دو تیم شده است. استقلال و پرسپولیس آخرین بار و همزمان با هم در هفته پایانی دور رفت، شکست را تجربه کردند و از آن به بعد در 14 بازی متوالی به هیچ تیمی باج نداده‌اند. چنین آمار خوبی را قبل از شهرآوردها کمتر از دو تیم استقلال و پرسپولیس شاهد بوده‌ایم. به همین خاطر معتقدیم جدال فردای دو تیم جدال بهترین‌هاست؛ زیرا هر دو تیم در بهترین شرایط خود به مصاف هم می‌روند.

تراکتورسازی در کمین

هر چند با توجه به صدرنشینی استقلال و تبعات احتمالی شکست در شهرآورد، مساوی برای هر دو تیم نتیجه‌ای قابل قبول تلقی می‌شود، اما این نتیجه به خودی خود می‌تواند استقلال را از صدر جدول جدا کند. تراکتورسازی که در دو هفته قبل دو بار مزه صدرنشینی یک ‌روزه را چشیده، حالا امیدوار است حداقل برای یک هفته بالاتر از دیگر تیم‌ها در خانه شماره یک جدول بایستد.قرمزهای تبریزی امروز میزبان تیم ذوب‌آهن هستند و اگر این بازی را ببرند، استقلال را قبل از شهرآورد به رده دوم جدول خواهند فرستاد. پیروزی تراکتور در این بازی به معنای آن است که استقلال فقط با بردن پرسپولیس دوباره به صدر باز خواهد گشت. سپاهان و فولاد هم که در هفته بیست و سوم به ترتیب میزبان پیکان و راه‌آهن هستند، دیگر تیم‌هایی هستند که از توقف استقلال در شهرآورد خوشحال خواهند شد. در آن‌سو پرسپولیس هم اگر می‌خواهد در ادامه رقابت‌های لیگ امیدوارانه‌تر عمل کند، باید استقلال را ببرد. در این شرایط باید دید شهرآورد به کام آبی‌ها خواهد شد یا چهار تیم پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و فولاد از نتیجه آن خوشحال می‌شوند.

کدام رکوردها باقی می‌ماند؟

شهرآورد 76 پایتخت در حالی فردا برگزار می‌شود که دو تیم برای سی و هشتمین بار در چارچوب رقابت‌های لیگ به مصاف هم می‌روند. در 37 بازی قبلی هشت بار پرسپولیس و 12 بار استقلال صاحب برد شده ‌است تا همچون آمار کل بازی‌ها، تیم آبی‌پوش از همتای قرمزپوش خود جلوتر باشد. از نکات جالب این دیدار می‌توان به این اشاره کرد که مهدی مهدوی‌کیا، مجتبی جباری و امیر قلعه‌نویی هیچ‌گاه در شهرآوردها بازنده نبوده‌اند. امیر قلعه‌نویی تاکنون در 9 بازی مقابل پرسپولیس به عنوان سرمربی حاضر شده که سه برد و شش تساوی حاصل دیدارهای او بوده است، این مطلب وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تیم‌های قلعه‌نویی همواره اولین گل را به پرسپولیس زده‌اند.

پرسپولیسی‌ها چه گفتند؟

محمد نوری: ما دیگر آن تیم بازنده نیم ‌فصل اول نیستیم و با باخت‌ها خداحافظی کرده‌ایم. امیدوارم همین روند را هم مقابل استقلال ادامه دهیم.‌/‌ کریم انصاری‌فرد: استقلال تیم پرمهره‌ای است، اما ما هم دوست نداریم روند موفقیت‌هایمان را از بین ببریم. پس چشم به سه امتیاز داریم.‌/‌ رضا حقیقی: هر‌دو تیم شرایط ایده‌آلی دارند و هر تیمی که نترس بازی کند، برنده خواهد بود.‌/‌ علی پروین: باید قبول کنید این بازی نه 10‌امتیاز دارد نه شش امتیاز. ته ماجرا سه امتیاز است. البته من فکر می‌کنم با احتمال 99 درصد، بازی مساوی شود.‌/‌ مجتبی محرمی: پرسپولیس اگر می‌خواهد پیروز این دیدار باشد، باید ترس را کنار بگذارد و با تمام توان بازی کند.‌/‌ مرتضی فنونی‌زاده: این بازی به دلیل حساسیتی که دارد هیچ‌وقت بار فنی بالایی نداشته است. هر تیمی که بتواند از لحاظ روحی خودش را آماده کند در این دیدار نتیجه خواهد گرفت.‌‌

استقلالی‌ها چه گفتند؟

حسن اشجاری: این مسابقه به هیچ‌وجه ربطی به جایگاه تیم‌ها در جدول ندارد و هر تیمی که بتواند انگیزه پیروزی را در خود حفظ کند، می‌تواند به نتیجه برسد‌/‌ صمد مرفاوی: هر تیمی که در شهرآورد آرامش داشته باشد و با تمرکز بازی کند، پیروز می‌شود. این شرایط در استقلال بیشتر به چشم می‌خورد.‌/‌ نامجومطلق: برای تماشاگران و بازیکنان برد دربی بیشتر از قهرمانی ارزش دارد. در آمار و ارقام شرایط استقلال بسیار بهتر است،اما پرسپولیس هم در چند هفته اخیر روند رو به رشدی داشته است.‌/‌محمود فکری: این بازی می‌تواند یکی از زیباترین داربی‌های تاریخ باشد. چون هر دو تیم بجز وضع جدول، شرایط خوبی دارند و از نظر روحی و جسمانی آماده‌اند.‌/‌ وحید طالب‌لو: پرسپولیس مدتی است روی یک نوار خوب حرکت می‌کند. از طرفی استقلال نیز در شرایط باثباتی به سر می‌برد. به همین خاطر فکر می‌کنم دیدار سخت و زیبایی از کار در بیاید.

بازیکن مقدونیه‌ای به شهرآورد رسید

در پی اقدام باشگاه پرسپولیس، ITC ولادکو گروزدانوسکی دریافت شد و این بازیکن مقدونیه‌ای روز جمعه می‌تواند پرسپولیس را برای بازی با استقلال همراهی کند.

ولادکو در سوپر لیگ چین بازی می‌کرد که پس از اقدامات قانونی به پرسپولیس پیوست. پست تخصصی ولادکو هافبک راست است، باید دید یحیی گل‌محمدی از بین او، حسین ماهینی و مهدی مهدوی‌کیا به کدام یک فرصت حضور در ترکیب اصلی را می‌دهد.

برنامه هفته 23 لیگ

پنجشنبه، پنجم بهمن

گهر ـ فجر سپاسی، ساعت 15 در ورزشگاه دورود/ صبا ـ صنعت نفت، ساعت 15و 30 دقیقه در ورزشگاه یادگارامام(ره) قم/ آلومینیوم ـ سایپا، ساعت 15و 30 دقیقه در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس/ سپاهان ـ پیکان، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان/ تراکتورسازی ـ ذوب‌آهن، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز

جمعه، ششم بهمن

استقلال ـ پرسپولیس، ساعت 15 در ورزشگاه آزادی/ داماش ـ مس، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه شهید عضدی رشت/ فولاد ـ راه‌آهن، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه تختی اهواز/ نفت ـ ملوان، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه دستگردی

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها