بسته پیشنهادی رادیو برای اصلاح سبک زندگی

شبکه‌های مختلف رادیویی در قالب برنامه‌های متنوع از جمله خانه و خانواده، مسابقه دوراهی، نمایش صدای عبرت، ایستگاه اینترنتی و صدای زندگی تلاش دارند با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مفهوم سبک زندگی و اصلاح آن بپردازند. بهره‌بردن از ساختارهای متنوع، استفاده درست از زبان رسانه و یادآوری سنت‌های خوب قدیمی، محورهایی است که این برنامه‌ها از آنها استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۵۲۱۹۶۸

هم‌اکنون شبکه‌های مختلف رادیویی در برنامه‌هایی که با موضوع خانواده تولید می‌کنند، سعی دارند به مفهوم درست سبک زندگی بپردازند.

در میان این شبکه‌ها فقط رادیو ایران گروه مستقلی به نام گروه خانواده دارد، اما در بقیه شبکه‌ها گروه‌های مختلف به فراخور مسائل روز به موضوع خانواده می‌پردازند.

تقسیم شادی‌ها

ابراهیم صابری‌نژاد، مدیر گروه خانواده رادیو ایران درباره چگونگی پرداخت به موضوع سبک زندگی در رادیو به جام‌جم گفت: با توجه به این‌که در حال گذار از خانواده سنتی به مدرن هستیم باید با دقت بیشتری به موضوع سبک زندگی بپردازیم. در حال حاضر خانواده‌های گسترده به خانواده هسته‌ای تبدیل شده است، اما نباید بگذاریم این مساله مانع ارزش‌های خوب خانوادگی شود و فرهنگ ایرانی اسلامی فراموش شود.

وی در ادامه افزود: جامعه اسلامی ـ ایرانی آموزه‌های خوبی دارد. بنابراین باید به ویژگی‌های خاص در فرهنگ‌مان همچون احترام به بزرگ‌ترها و صله ارحام بپردازیم. برنامه «خانه و خانواده» با این محوریت هر روز 9 صبح به مدت یک ساعت پخش می‌شود. این برنامه پیشینه طولانی دارد، اما توانسته در زمان‌های مختلف با پرداختن به موضوعات روز جریان‌سازی کند.

صابری‌نژاد با ذکر این نکته که برنامه خانه و خانواده بنیانگذار جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری است، گفت: این برنامه در دهه 60 با اجرای هرمز شجاعی‌مهر و فاطمه بیدمشکی با ابتکار عمل توانست اتفاقات نویی در سبک زندگی مردم ایجاد کند و در آستانه سال نو جشن نیکوکاری و در آستانه سال تحصیلی جشن عاطفه‌ها را راه‌اندازی کرد و به مردم یاد داد تا شادی‌هایشان را تقسیم کنند.

مدیر گروه خانواده رادیو ایران با اشاره به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب در ارتباط با سبک زندگی عنوان کرد: با توجه به تاکیدات ایشان برنامه‌ریزی خاصی انجام دادیم و در برنامه خانه و خانواده و برنامه راه شب به این موضوع می‌پردازیم. همچنین در مسابقه دو راهی با اجرای ژاله صادقیان و علیرضا جاویدنیا و در نمایش‌های فاخر این شبکه رادیویی با عنوان «صدای عبرت» بر سبک زندگی تاکید می‌کنیم.

وی اشاره کرد: در مجموع از ساختارهای متنوع بهره می‌بریم تا مورد استفاده تک‌تک اعضای یک خانواده متناسب با سلایق‌شان باشد. همچنین در برنامه سلام کوچولو به تهیه‌کنندگی عذرا وکیلی و شب‌بخیر کوچولو با قصه‌گویی مریم نشیبا به سنت‌های خوب خانواده همچون قصه‌گویی مادربزرگ‌ها می‌پردازیم. در برنامه‌ سلام نوجوان به حفظ اصالت ایرانی اسلامی، در برنامه روزگار جوانی به نحوه ازدواج صحیح به سبک اسلامی - ایرانی و در برنامه سالمند به حضور ارزشمند مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در کنار فرزندان و برکت آنها در زندگی می‌پردازیم.

صابری‌نژاد عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در برنامه‌های مختلف مفهوم سبک زندگی را از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنیم. آمارها نشان می‌دهد که میزان تحصیلات و افزایش سن در شکل‌دهی مخاطبان رادیو تاثیر دارد. بنابراین ما سعی می‌کنیم بیشتر به مفاهیمی بپردازیم که مورد نیاز این گروه از شنوندگان است.

سبک زندگی اسلامی مبتنی بر خداشناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و دیگر مبانی اسلامی است. این نگرش‌ها جزو ثابت سبک زندگی اسلامی است و عدول از آنها به معنی عدول از سبک زندگی اسلامی است.

آموزش صرفه‌جویی

هادی ماهر، مدیر گروه اقتصاد و اجتماعی ایران صدا و مدیر گروه عصرگاهی رادیو مهر درباره پرداختن به سبک زندگی در برنامه‌های رادیو گفت: برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید به ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی توجه کنیم. در ابتدا باید پیش‌‌نیازهای سبک زندگی ایرانی اسلامی بدرستی طراحی شود و بعد بر آن اساس برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در این دو شبکه به مفهوم سبک زندگی می‌پردازیم و از الان هم برای رادیو فصلی زمستان برنامه‌های مناسب با موضوع سبک زندگی طراحی کرده‌ایم. ماهر اشاره کرد: کافی است زندگی گذشته را با الان مقایسه کنیم تا تفاوت در سبک زندگی را متوجه شویم. مادران در قدیم لباس‌های بافتنی‌ را هر سال می‌شکافتند و برای سال بعد یک لباس دیگر می‌بافتند. آنها همیشه در زندگی صرفه‌جویی می‌کردند و قناعت کردن لازمه زندگی آنها بود، ولی اکنون نسبت به این موارد بی‌توجه شده‌ایم. ما سعی می‌کنیم در قالب برنامه‌های متنوع به این موضوعات بپردازیم.

مدیر گروه عصرگاهی رادیو مهر اشاره کرد: باید سبک زندگی درست را رواج و آموزش داد. این آموزش‌ها شامل کوچک‌ترین موارد از ریختن غذای به اندازه در بشقاب شروع می‌شود و به موارد کلان‌تر ختم می‌شود. باید سبک زندگی‌مان را اصلاح کنیم و این میسر نمی‌شود مگر آن‌که از زبان هنر و رسانه برای پرداخت به این مساله استفاده کنیم.

وی با اشاره به برنامه ایستگاه اینترنتی رادیو ایران صدا گفت: این برنامه روزهای سه‌شنبه به مدت نیم ساعت اختصاص به آموزش‌های صحیح مهارت‌های زندگی دارد و در این باره با کارشناسان صحبت می‌کنیم. ما در ایران صدا و رادیو مهر تلاش می‌کنیم در قالب بخش‌‌های کوتاه اما کاربردی به اصلاح سبک زندگی بپردازیم.

یادآوری همنشینی‌های خانوادگی

سمانه حیدرزاده، سردبیر برنامه خانه و خانواده رادیو ایران در ارتباط با راهکارهای این برنامه برای پرداختن به مفهوم سبک زندگی به جام‌جم گفت: برای این‌که حرف برنامه به دل شنوندگان بنشیند، نمونه‌های مصداقی می‌آوریم. ما به شکل ظاهری به مسائل نمی‌پردازیم و تلاش می‌کنیم الگوی مناسب به شنونده ارائه بدهیم.

وی ادامه داد: به شنوندگان یادآوری می‌کنیم که همنشینی‌های خانوادگی تا چه میزان باعث می‌شد تا مشکلات را فراموش کنیم. معتقدم برنامه‌سازان برای ارائه الگوی مناسب در زمینه سبک زندگی باید از خلاقیت بهره ببرند.

حیدرزاده اشاره کرد: در قدیم رسم بود که قبل از شروع غذا بسم‌الله الرحمن الرحیم می‌گفتیم و بعد از پایان غذا شکر خدا، ولی چرا الان یادمان رفته که گفتن چنین جملاتی تا چه میزان می‌تواند به ما انرژی بدهد. پرداختن به چنین سنت‌هایی در برنامه‌ها خیلی ارزشمند است.

منیژه جوادی، تهیه‌کننده برنامه صدای زندگی در رادیو قرآن هم که به مفهوم سبک زندگی می‌پردازد در این باره به جام‌جم گفت: ما در این برنامه با استناد به آیات قرآن تلاش می‌کنیم سبک زندگی صحیح را به مخاطبان آموزش بدهیم. زندگی اسلامی بر مبنای آموزه‌های دینی است و در برنامه از کارشناسان روان‌شناسی و دینی بهره می‌بریم.

وی ادامه داد: در واقع تلاش می‌کنیم از ابعاد مختلف به سبک زندگی بپردازیم. خوشبختانه استقبال شنوندگان هم در این باره خوب است. تنوع ساختار برای پرداخت به مفهوم سبک زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید برنامه برای شنونده کاربردی باشد و فاقد بخش‌های خسته‌کننده باشد. ما در این برنامه سوالاتی را مطرح می‌کنیم تا شنوندگان را به فکر وادار کند.

این تهیه‌کننده افزود: وظیفه برنامه‌ساز این نیست که برنامه‌اش فقط برای لحظاتی تاثیرگذار باشد، بلکه باید تنوع برنامه آنقدر بالا باشد که شنونده تا روزهای متمادی به موضوعات مطرح شده فکر کند.

حمایت از خانواده

فاطمه آل‌عباس، یکی از مجریان برنامه خانه و خانواده رادیو ایران درباره این‌که در اجرایش چگونه به مفهوم سبک زندگی می‌پردازد تا این موضوع برای مخاطبان قابل باور باشد، گفت: خانواده رکن اصلی جامعه است و رهبر معظم انقلاب در این باره تاکید زیادی دارند بنابراین با توجه به تاکیدات ایشان ما باید سعی کنیم به اصالت خانواده ایرانی اسلامی بپردازیم. متاسفانه این روزها کمی از این موضوع فاصله گرفته‌ایم. در حالی که سبک زندگی ایرانی اسلامی باید سرمشق خانواده‌ها باشد.

وی گفت: در گذشته خانواده‌های بزرگ کنار هم زندگی می‌کردند، ولی الان این‌طور نیست. من در اجرایم سعی می‌کنم یادآور سنت‌های خوب گذشته باشم، سنت‌هایی که به خاطر زندگی ماشینی به فراموشی سپرده شده است.

این مجری افزود: خانواده نهاد پاک، مقدس و تاثیرگذاری است و جامعه ما متاثر از رفتارهایی است که افراد در خانواده آنها را یاد می‌گیرند. نباید روش زندگی غربی در زندگی ما راه پیدا کند و ما از ریشه‌های خودمان غافل شویم.

آل‌عباس اشاره کرد: ما برای پرداخت به موضوع سبک زندگی نیازمند زبان هنرمندانه هستیم و باید از ساختارهای متنوع بهره ببریم و از دیدگاه‌های مختلف به این موضوع نگاه کنیم. نجات بخش زندگی همه انسان‌ها داشتن یک خانواده سالم است. بنابراین برای بهتر بودن این خانواده باید تلاش کنیم.

فاطمه عودباشی -‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها