همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی، قیمت انواع سکه‌های طلا در ادامه روندی که از اواسط هفته گذشته آغاز شده، دیروز نیز کاهش یافت و به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، این روزند ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۵۱۷۰۹۱

به گزارش خبرنگار ما، با اجرای سیاست‌های تازه ارزی دولت که تقویت همزمان طرف عرضه و کاهش طرف تقاضا را نشانه گرفته و اساس را بر کنترل جریان ورود و خروج ارز از طریق تجار قرار داده، بازار ارز به ثبات نسبی رسیده و قیمت‌ها به آرامی در حال کاهش است.

بر این اساس قیمت دلار که از مرز 4000 تومان نیز گذشته بود، در سه‌هفته گذشته روی قیمت 3100 تا 3300 تومان توقف کرد و دامنه نوسانات آن بشدت کاهش یافت.

کمی بعد دلار نخستین کاهش قیمت مهم خود را تجربه کرد و به زیر 3000 تومان رسید. سرانجام دیروز قیمت دلار پس از یک هفته نوسان از محدوده قیمتی بین 2900 تا 3000 تومان به حدود 2760 تومان کاهش یافت.

همین سیر کاهشی، به طور طبیعی اثر خود را بر قیمت انواع سکه‌های طلا نیز بر جای گذاشت. به طوری که از اواسط هفته گذشته (سه‌شنبه بیست‌وسوم آبان) به تناوب و آرامی شاهد کاهش قیمت انواع سکه‌ها هستیم.

یک مقایسه قیمتی ساده نشان می‌دهد قیمت انواع سکه‌های طلا از سه‌شنبه هفته گذشته (23 آبان) تا روز گذشته (به مدت یک هفته) حداکثر 107 هزار تومان کاهش یافته است.

بیشترین کاهش قیمت مربوط به تمام سکه طرح جدید با همان 107 هزار تومان افت است. نیم‌سکه نیز 57 هزار تومان، ربع سکه 28 هزار تومان و سکه یک گرمی نیز شاهد کاهش قیمت 8000 تومانی در یک هفته اخیر (سه‌شنبه 23 آبان تا دیروز دوشنبه 29 آبان)‌ بوده است.

با این حال قیمت انواع سکه‌های طلا دیروز دوشنبه نیز نسبت به روز قبل آن (یکشنبه 28 آبان)‌ تداوم کاهش را تجربه کرد، به طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار جدید با 20هزار تومان کاهش از یک میلیون و 113 هزار تومان به یک میلیون و 93 هزار تومان رسید.

قیمت نیم‌سکه 17 هزار تومان، قیمت ربع سکه 7000 تومان و قیمت سکه یک گرمی نیز یک هزار تومان کاهش یافت.

محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر عصر روز گذشته به خبرنگار ما گفت:‌ قیمت سکه و طلا رو به کاهش است و این کاهش تداوم خواهد یافت. چرا که قیمت ارز تعدیل شده و این تعدیل بلافاصله اثر خود را نشان داده است.

وی افزود: اجرای سیاست‌های جدید ارزی که باعث ثبات و کاهش آرام قیمت ارز شده، بر روی قیمت سکه نیز تاثیر گذاشته است و به احتمال زیاد روی قیمت سایر کالاهایی که وارداتی هستند نیز تاثیر خود را نشان خواهد داد.

وی اظهار کرد: طلافروشان از تعدیل نسبی قیمت‌ها راضی‌اند چرا که این تعدیل باعث بازگشت رونق به بازار و گرم شدن دوباره خرید و فروش‌ها می‌شود. کسی از قیمت بالا سود نمی‌برد، بلکه قیمت باید طوری باشد که برای خریدار انگیزه خرید یا فروش وجود داشته باشد.

کشتی‌آرای گفت: اکثر نشانه‌ها حاکی از تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار سکه است.

چرا که چشم‌انداز پیش‌روی بازار ارز کاهشی است و این بازار به ثبات رسیده است. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده ادامه دارد، گفت: اگر قیمت سکه بی‌ضابطه و غیرمنطقی افزایش یابد براساس قیمت‌های جهانی طلا، پیش‌فروش را آغاز می‌کنیم.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر تنها برنامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در دستور کار قرار دارد و از این طریق تزریق سکه به بازار تداوم خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به این که تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده ادامه دارد، منتظر روند حرکتی قیمت بازار هستیم و اگر کاهش قیمت‌ها روند طبیعی یافت و حباب قیمتی وجود نداشت سکه به بازار تزریق نمی‌کنیم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر قیمت سکه افزایش بی‌ضابطه و غیرمنطقی یافت براساس قیمت جهانی طلا پیش‌فروش را آغاز می‌کنیم.

بانک مرکزی در سال گذشته حدود 3/9 میلیون سکه را پیش‌فروش کرد که هم‌اکنون مراحل پایانی تحویل را پشت‌سر می‌گذارد.

بر این اساس از مجموع سکه‌های پیش‌فروش شده حدود 305 میلیون سکه به ابزارهای جایگزین مانند اوراق گواهی سپرده، پته و خرید نقدی تبدیل شده و بیش از شش میلیون سکه هم واگذار شده است.

به گفته مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با پیش‌فروش سکه حدود 65 هزار میلیارد ریال نقدینگی جمع‌آوری شد.

کاهش شدید فروش طلا در بازار

از سوی دیگر رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با اشاره به کاهش شدید فروش طلا در بازار طی سال‌جاری گفت: تنوع بخشی به تولیدات طلا و مصنوعات طلا می‌تواند تا حدودی رونق را به بازار برگرداند.

عبادالله محمدولی در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز تاسف از اظهارات مطرح شده در مخالفت با پیشنهاد ایجاد تنوع در عیار طلای تولید داخل توضیح داد: ما آمادگی داریم که درباره این پیشنهاد جلسات کارشناسی برگزار کنیم.

قیمت کالاها و خدمات متناسب با کاهش نرخ ارز پایین می‌آید

در همین حال، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: با توجه به این که طی هفته‌های اخیر نرخ دلار در شبکه صرافی‌های مجاز و بازار غیررسمی بیش از هزار تومان کاهش یافته، قیمت کالاها و خدمات متناسب با روند نرخ ارز تعدیل می‌شود.

صمد کریمی در گفت‌وگو با ایرنا ‌افزود: با توجه به این که تامین نیاز‌های ارزی گروه‌های کالایی یک و 2 به نرخ مرجع توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، تغییرات قیمتی برای کالاهای اساسی و ضروری ناشی از نوسانات نرخ ارز در بازار هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

وی اظهار کرد: گروه‌های کالایی سه تا هفت (مواد اولیه، ‌کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای) نیز مطابق با مقررات جدید بانک مرکزی به نرخ مبادله‌ای توسط مرکز مبادلات ارزی تامین مالی می‌شود.

به همین دلیل ثبات مناسبی در این زمینه ایجاد شده و افزایش قیمت کالا و خدمات این گروه‌ها نه‌تنها توجیه اقتصادی نداشته، بلکه با توجه به روند نرخ ارز در کشور انتظار می‌رود قیمت کالا و محصولات نهایی این کالاها ضمن برخورداری از ثبات نسبی روند نزولی نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: ‌یکی از رفتار‌های اقتصادی که باید در کشور نهادینه شود این است که رشد قیمت نسبی محصولات در هر اقتصاد در زمانی توجیه‌پذیر است که قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه تمام‌شده متناسب با روند هزینه کالا یا هزینه تولید (با توجه به هزینه متوسط تولید و ‌ظرفیت تولید) افزایش یافته باشد.

کریمی گفت: بدیهی است در حالت کاهش هزینه‌های تولید ناشی از روند نزولی برخی از نهاده‌های تولید همانند ارز انتظار می‌رود قیمت محصولات نهایی نیز متناسب با روند نرخ ارز تعدیل یا کاهش یابد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود در حالتی که نرخ ارز دارای ثبات بوده و در شبکه صرافی‌های مجاز و بازار غیررسمی روند کاهشی دارد همزمان در صورت عدم تعدیل قیمت‌ها توسط فروشندگان کالا و خدمات تقاضای خود را مدیریت کرده و درخواست قیمت‌های پایین‌تر را به دلیل کاهش نرخ ارز در بازار انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها