در جلسه مشترک دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان رسانه ملی بررسی شد

تدوین بسته سیاستی جمعیتی کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین بسته سیاستی جمعیتی در این شورا و آغاز همکاری با بخش‌های مختلف برای بررسی نهایی و اجرای این سیاست‌ها در کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۰۴۶۴۹

مخبر دزفولی پس از نشست با رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: این بسته سیاستی با بررسی تحولات جمعیتی و آسیب‌ها و مسائل مختلف ناشی از کاهش جمعیت تهیه شده و راه‌های مناسبی برای حل مسائل موجود و از میان بردن آسیب‌های ناشی از کاهش جمعیت در این بسته پیشنهاد شده است.

وی گفت: در بسته سیاستی تدوین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، موارد مختلفی چون راه‌های گرم نگه داشتن کانون خانواده، آموزش‌ها، حمایت‌ها و مشوق‌هایی برای ازدواج، فرزندآوری و خانم‌های خانه‌دار که مسئولیت پرورش فرزندان را بر عهده دارند، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که بخش‌هایی از این راهبردها با همکاری دولت قابل اجراست، گفت: از طریق مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری می‌کنیم تا در زمینه عوامل و مواردی که به قانون نیاز دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حرکت جامعه به سوی سالمندی، گفت: نرخ موالید ما در سال 65، 4/6 بود و باید در سال 90 به رقم چهار فرزند در هر خانواده می‌رسیدیم، ولی این رقم در سال 71 محقق شد و سال گذشته نرخ موالید کشور به کمتر از عدد دو و زیر نرخ جانشینی رسید.

مخبر دزفولی با تاکید بر این که رشد معمول جمعیت کشور باید در منطق مناسب زمانی استمرار یابد و حداقل محفوظ بماند، افزود: جمعیت کشور می‌تواند نماد اقتدار و خلاقیت باشد و ما به جمعیت جوان به عنوان نیروی کار، تولید و خلاقیت نیاز داریم و مهم‌ترین عامل کارهای علمی انجام شده در سال‌های گذشته و بیشترین نخبگان ما جوانان هستند و باید بدانیم اگر جمعیت کشور با همین روند پیر شود، در سال‌های آینده ممکن است با افزایش سالمندان و کاهش جوانان روبه‌رو شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به جلسه روز گذشته خود با رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما گفت: در این جلسه مطالعات جمعیتی و سیاست‌های تدوین شده و در این باره بخصوص از منظر رسانه ملی بیان و وضع کشور با شرایط جهانی و دیگر کشورها مقایسه شد.

مخبر دزفولی افزود: در این جلسه پیشنهادهایی مطرح و قرار شد با حضور دانشمندان، نخبگان و متخصصان، آثار مثبت افزایش جمعیت و مسائل مرتبط با این موضوع بررسی و به صورت بهینه به مردم انتقال داده شود.

وی گفت: جهت‌گیری اصلی ما توقف کاهش نرخ باروری و رسیدن به حد ثبات در مسائل جمعیتی است و از ابزارهایی چون فیلم‌های تبلیغاتی، بحث‌های گفت‌وگومحور یا موضوع‌ها و برنامه‌های مختلف می‌توانیم در این زمینه کمک بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها