اکنون بسیاری از بازیگران صاحب‌نام سینما و تلویزیون مشغول بازی یا تمرین در یک نمایش هستند

سینمای کم‌رونق، چهره‌ها را به تئاتر‌کشاند

این روزها حضور بازیگران مشهور و پیشکسوت بر پرده سینما در حالی کمرنگ شده است که این افراد در صحنه تئاتر حضور پررنگی دارند.
کد خبر: ۵۰۲۱۷۰

به گزارش خبرنگار ما، فرهاد آییش، امیر حسین رستمی و رامین ناصر نصیر در تئاتر «کلمه، سکوت، کلمه» بازی می‌کنند، همچنین کامران تفتی و نرگس محمدی بازیگران تلویزیون در تئاتر «نظمیه زنان» حضور دارند و در نمایش «زنی از گذشته» نیز به کارگردانی محمد عاقبتی، رامبد جوان، سحر دولتشاهی و پانته‌آ بهرام روی صحنه رفته‌اند.

علی نصیریان هم قرار است با بازی در نمایش «هفت شب با مهمان ناخوانده» نوشته و کار فرهاد آییش دوباره به صحنه برگردد. او سال پیش هم پس از شش سال دوری به صحنه تئاتر بازگشته بود. شهاب حسینی هم قرار است به جرگه تئاتری‌ها بپیوندد و قصد دارد در نمایش «ملاقات» بازی کند. این نمایش تجربه مشترک شهاب حسینی و احمد ساعتچیان خواهد بود.

آغاز استقبال بازیگران از تئاتر

می‌توان گفت بعد از اجرای نمایش «آمدیم، نبودید، رفتیم» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی رضا حدادشاهد حضور پررنگ‌تر بازیگران سینما و تلویزیون در عرصه تئاتر بوده‌ایم. دراین نمایش بازیگرانی چون مهناز افشار، هانیه توسلی، سیامک انصاری، برزو ارجمند، بابک حمیدیان و لیلی رشیدی حضور داشتند.

پس از آن هم این روند ادامه پیدا کرد و بابک حمیدیان در «مکبث» به کارگردانی رضا ثروتی بازی کرد. لیلا برخورداری و اصغر همت در «خرس» به کارگردانی اسماعیل شفیعی روی صحنه رفتند، همچنین مریم سعادت و پرستو گلستانی در «پدرخوانده ناپلی» کاری از بابک محمدی بازی کردند.

لیلی رشیدی هم در نمایش «اسکلیگ و بچه‌های پرواز» کاری از محمد عاقبتی حضور پیدا کرد. رویا تیموریان، هانیه توسلی و امیرحسین رستمی نیز در «کمی بالاتر» به کارگردانی آروند دشت‌آرای بازی کردند.

مسعود رایگان هم در جایگاه کارگردان، «شرق،شرق است» را روی صحنه برد و در آن رویا تیموریان و پگاه آهنگرانی بازی کردند. سیدجواد هاشمی نیز در نمایش «نور و نی» که کارگردانی آن را نیز عهده‌دار بود، بازی کرد. در این نمایش رویا نونهالی و دانیال حکیمی نیز به ایفای نقش پرداختند. هدایت هاشمی و نگار عابدی هم در «حساب پرداخت نمیشه» به کارگردانی هادی عامل بازی کردند.

چندی پیش هم نمایش «ساقی» به کارگردانی امیر دژاکام در تئاترشهر روی صحنه رفت و در آن محبوبه بیات، اصغر همت و امیریل ارجمند بازی کردند. در نمایش «شب روی سنگفرش خیس» به کارگردانی هادی مرزبان هم بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، حضور داشت.

کمبود کار در سینما

مائده طهماسبی، کارگردان تئاتر که این روزها «کلمه، سکوت، کلمه» را روی صحنه دارد، در این باره گفت: وقتی سینما رونق چندانی ندارد، بازیگران مجبورند در عرصه تئاتر فعال شوند. می‌توان شرایط فعلی را فرصتی برای بازیگران به شمار آورد که خود را در تئاتر هم محک می‌زنند.

او افزود: اکنون ما با مشکل کمبود کار در سینما مواجه هستیم. مطمئن هستم اگر در عرصه سینما کاری باشد، بازیگران به سمت تئاتر نمی‌آیند. در شرایطی که فریدون جیرانی هم ساختن فیلم سینمایی را رها کرده و تله‌فیلم می‌سازد، باید دید چه بر سر سینمای ایران آمده است که کارگردان‌های سینما ساخت سریال و تله فیلم را به فعالیت در عرصه‌ای که سال‌ها در آن کارکرده بودند، ترجیح می‌دهند.

این کارگردان ادامه داد: سینما پر شده از باید و نباید و دیگر تهیه‌کنندگان هم حاضر نیستند در آن سرمایه‌گذاری کنند. درچنین شرایطی عقل سلیم حکم می‌کند طلا و سکه بخریم، نه این‌که تهیه‌کننده یک فیلم شویم. من هم بودم همین کار را می‌کردم.

اوقات فراغت سینماگران

منوچهر اکبرلو، منتقد عرصه تئاتر اما دلیل حضور بازیگران سینما در عرصه تئاتر را برنامه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت این هنرمندان دانست و گفت: به نظر من بازیگران سینما فقط در اوقات فراغت خود به طرف تئاتر می‌آیند. به عبارت دیگر اگر تمرین و اجرای تئاتری با بازی در یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی تداخل داشته باشد، معمولا سینما انتخاب می‌شود.

او ادامه داد: بازی در تئاتر هیچ پشتوانه‌ای ندارد و نمی‌توان گفت بازیگران سینما و تلویزیون به انتخاب خود و کاملا از روی علاقه وارد این عرصه می‌شوند. چون زمانی که پیشنهادی در عرصه سینما نداشته باشند به تئاتر می‌آیند.

اکبرلو افزود: این امر کاملا طبیعی است، چون وقتی که قرارداد یک فیلم سینمایی بسته می‌شود، حق‌الزحمه برای مدت نسبتا کوتاه فیلمبرداری تضمین شده است. اما برای تئاتر بعد از ماه‌ها تمرین هیچ قرارداد یا تضمینی برای اجرای آن نمایش وجود ندارد. بنابراین انتخاب سینما امری طبیعی و عاقلانه است.

او تاکید کرد: ترجیح می‌دهم حرف‌هایی مانند علاقه داشتن به تئاتر یا تقویت حس بازیگری در تئاتر و حرف‌هایی شبیه به این را جدی تلقی نکنم. چون هیچ جادویی در کار نیست و بازیگران بیکار که بشوند به عرصه تئاتر می‌آیند.

زینب مرتضایی فرد‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها