هیلو با رویکردی تازه غوغا می‌کند

سه‌گانه‌ بزرگ دیگر

پلتفرم: Xbox360 ناشر: Microsoft سازنده: 343 Industries سبک: اکشن
کد خبر: ۵۰۱۳۸۶

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این شود که مایکروسافت برخلاف سونی، در عرضه‌ عناوین اکشن سوم شخص ماجرایی لنگ می‌زند و بشدت می‌توان کمبود حضور عناوینی مانند «خدای جنگ» یا حتی عناوین سینمایی و داستانی مانند «باران سهمگین» را در این کنسول حس کرد. «آنچارتد» و «آخرین‌های ما» هم جای خود دارند. مایکروسافت بیشتر خود را با عناوینی مانند «هیلو» و «ابزارهای جنگ» معرفی کرده که چهره‌ای خاص دارد و بخوبی تفاوت رویکرد دو کمپانی را نشان می‌دهد. هیچ شکی نیست که جایگاه هیلو با دنیای منحصر به فرد خود و آن همه زیبایی‌های بصری، بسیار فراتر از عناوین «ندای وظیفه» است. پس از جدایی شرکت «بانجی» از مایکروسافت، خیلی‌ها سری هیلو را مرده دانستند. معمولا کار قدیمی و باسابقه‌ یک نفر را به کس دیگر نمی‌سپارند، مگر این‌که انتظار شکست را هم داشته باشند. اما گویا مایکروسافت، برخلاف سیاست‌های غلطی که در عرضه و پشتیبانی از کینکت در پیش گرفت، این بار با تمام قوا به پیش تاخت. پیش نمایش‌ها وعده‌ عنوانی را می‌دهد که حتی شاید از سومین قسمت بازی هم بهتر ظاهر شود! شرکت بازیسازی 343 Industries ساخت این عنوان را به عهده دارد و قرار است مستر چیف را بار دیگر به عنوان ستاره‌ تمام عیار این سری بازگرداند، اما استفاده از این کاراکتر محبوب (و مرموز) فقط به یک ماکت برای جلب مشتری محدود نبوده و 343 Industries ، برای رفع عطش طرفداران این بازی نقشه‌های زیادی کشیده است.

داستان از جایی شروع می‌شود که کورتانا و مستر چیف در سفینه به خواب رفتند. در انتهای میان پرده‌ محبوب و معروف هیلو 3، مستر چیف از کورتانا درخواست کرد هر گاه لازم بود بیدارش کند. قسمت چهارم با صدای کورتانا آغاز می‌شود که از مستر چیف (با اسم جان-117) درخواست کمک می‌کند. آنها خود را نزدیک سیاره‌ مرموزی می‌بینند که در انتهای قسمت سوم نمایش داده شد. اکنون سال 2557 است. چهار سال و هفت ماه و ده روز از پایان نبرد بزرگ می‌گذرد. رادار چیف تعداد زیادی مهاجم را نشان می‌دهد که با آنها مقابله می‌کند. ابتدا آنها را به عنوان «کاوننت‌»ها می‌بیند، اما با کمی دقت متوجه می‌شود که ماجرا جدی‌تر از این حرف‌هاست و آنها نیروهای شورشی هستند. با هجوم دشمنان بیشتر، سفینه دچار نقص شده و در خاک سیاره‌ رکوییم (Requim) سقوط می‌کند... . قرار است داستان این قسمت بیش از 8 تا 10 ساعت معمول این سری طول بکشد. از طرفی، گفته شده که هم مستر چیف و هم کورتانا در این قسمت دچار تغییرات روحی روانی قابل توجهی خواهند شد. کورتانا به دلیل کار کردن بیش از عمر استاندارد خود و تحت تاثیر تشعشعات هیلو، دچار شخصیتی افسارگسیخته و ناپایدار شده است. البته اینها جزئیات بسیار کم از داستان است و مایکروسافت علاقه ندارد بقیه داستان را رو کند. در عوض، بیشتر نمایش‌ها روی قسمت مولتی پلیر متمرکز است. گفتنی است دستکاری در گرافیک بازی مشهود است و همه چیز بهتر از قبل به نظر می‌آید. طراحی کاراکترها هم متحول شده و حقیقتا با یک هیلوی تازه، اما با حفظ ریشه‌ها طرفیم. نکته‌ جالب دیگر این است که مستر چیف در این قسمت صحبت می‌کند و سکوت خود را می‌شکند تا شاهد عمق یافتن شخصیت‌پردازی این کاراکتر محبوب نیز باشیم. مدیر صداگذاری بازی، سوتارو توجیماست که قبلا روی عناوینی همچون «کسلوانیا: قرص ماه» و «ام.جی.اس: اسلحه‌ میهن‌پرستان» کار کرده است. او برای ارائه یک اثر ناب، دست به دامن کارهایی همچون ضبط صداها در فضاهای غیرقابل زیست، مانند زیر آب، در آتش و یخ، به وسیله‌ میکروفن‌های مخصوص شده و صدای سلاح‌ها هم در بیابان و با همکاری ارتش ضبط شده‌ است.

مد Spartan Ops که مایکروسافت بشدت روی آن مانور داده، جایگزین حالت “Firefight” خواهد بود که در دو،‌ سه عنوان اخیر هیلو قابل بازی بود. نیروهای اسپارتان، هر هفته یک بخش داستانی به بازی اضافه می‌کند که به صورت تک یا چند نفره قابل پیش بردن است. این مد کاملا مجانی است و فصل اول آن در ده هفته عرضه خواهد شد که هر قسمت شامل پنج مرحله‌ داستانی است. این مراحل همگی با داستان منحصر به فرد و میان پرده‌های خاص خود برای دانلود در شبکه‌ مایکروسافت قرار خواهد گرفت. بخش چندنفره‌ کلاسیک بازی هم دچار تغییرات ویژه‌ای شده است. دو تا از نقشه‌های نمایش داده شده، “Wraparound” و “Warhouse” نام داشتند. اولی ساختمانی عمودی داشت و دومی در یک پایگاه جنگی رخ می‌داد. هر دو فضاهایی نسبتا کوچک دارد که نوید نبردهای پرسرعت و دیوانه‌واری را می‌دهد. سیستم شخصی‌سازی محبوب سری هم باز می‌گردد با این تفاوت که این بار می‌توانید پوسته‌های زره و سلاح‌های خود را هم تغییر دهید و شخصی‌سازی کنید. انیمیشن کشته شدن کاراکترها هم دستکاری شده و بهبود یافته است. در هیلو 4، کاراکترها قبل از مردن، خود را روی زمین می‌کشند، فریاد می‌زنند یا تلاش می‌کنند بایستند. این به جذابیت مراحل چند نفره کمک بسزایی خواهد کرد. توانایی‌های تازه‌ای به بازی اضافه شده‌ است. یکی از آنها «پویایی» است که اجازه می‌دهد بسرعت از مخمصه بگریزید. دیگری «دید پومتئوسی» است که با آن می‌توانید پشت دیوارها و سطوح را ببینید. وارتاگ‌ها هم کنترل بهتری پیدا کرده و دیگر آن حس ناخوشایند شناور بودن را ندارد. سیستم سلامت هم همانند بازی‌های اخیر است. حالت محبوب Forge هم بازمی‌گردد و بازیکنان می‌توانند نقشه‌های خاص خود را ساخته و به اشتراک بگذارند.

نیروهای فضایی سازمان ملل با 9 سلاح تازه، نیروهای «فور رانر» که در این قسمت معرفی می‌شوند با هفت سلاح تازه، کاوننت‌ها با یک سلاح، و زره اسپارتان‌ها با سه نیروی تازه در این قسمت حضور خواهد داشت. به عبارتی این قسمت تا به امروز، پرسلاح‌ترین و متنوع‌ترین بازی از سری هیلو خواهد بود! تفنگ پلاسمای محبوب با نسخه‌ ارتقا یافته‌ آن، تفنگ توفان جایگزین خواهد شد. “Thruster Pack” از قابلیت‌های تازه‌ زره، اجازه‌ یورش بردن به سمت جلو، توسط راکت‌های متصل به لباس را می‌دهد.

Z-90 Photonic Coalescence Emitter‌/‌Aegis هم نوعی ساطع کننده فوتونی است که با استفاده از فناوری نور سخت فوررانر‌ها، ذرات نور را تبدیل به یک سپر مدافع می‌کند. گفتنی است هیلو 4، آغازگر یک سه‌گانه‌ تازه در این سری بازی بوده که قرار است قسمت به قسمت تمی سیاه‌تر پیدا کند و در نهایت اوج داستانی به پایان برسد.

همان‌طور که گفته شد اینها، فقط گوشه‌ای از دنیای گسترش یافته‌ هیلو است که با عرضه در پاییز می‌تواند هر عاشق و شیفته‌ سبک شوتر اول شخص را ارضا کند.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها