استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی از دیدگاه‌های مختلف مشکلات فراوانی وجود می‌آورد. از آن‌سو قیمت بنزین به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است، بنابراین به نظر می‌رسد لزوم کنترل کیف پول و صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شکل اغواکننده‌ای ذهن هر راننده‌ای را به خود مشغول کرده است.
کد خبر: ۴۷۸۷۸۱

بخصوص این که تابستان به علت هوای گرم ویژگی‌هایی دارد که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. معمولا رانندگان دوستدار محیط‌زیست بر میزان مصرف سوخت خودرویشان کنترل دارند. مقدار مسافت پیموده شده به‌ازای هر لیتر سوخت برای آنها مانند یک عدد جادویی است که انحراف از آن گناه بزرگی به شمار می‌رود، اما این معیار بر اساس رفتار راننده و دیگر شرایط، ممکن است نوساناتی بیش از آنچه تخمین‌‌زده می‌شود، داشته باشد. رانندگی صحیح می‌تواند در صرفه‌جویی سوخت موثر باشد. از ترمززدن‌ها و استارت‌های سریع و ناگهانی پرهیز کنید. رانندگی با سرعتی کمتر از 96 کیلومتر بر ساعت، در کاهش مصرف سوخت بسیار موثر است. به ازای هر 8 کیلومتر سرعت اضافه بر 96 کیلومتر برساعت میزان مصرف سوخت شما تا 10 درصد اضافه می‌شود. رانندگی ملایم و غیرتهاجمی ‌در بزرگراه‌ها نیز تا 33درصد به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. این رویکرد محافظه‌کارانه نه‌تنها ایمنی بیشتری به ارمغان می‌آورد، بلکه موجب صرفه‌جویی در پول هم می‌شود.

حالا که فصل تابستان نزدیک است و سفرهای تابستانی بزودی آغاز می‌شود خوب است توجه داشته باشید که حذف وسایل غیرضروری از داخل خودرو بخصوص وسایل سنگین هم می‌تواند در کاهش مصرف سوخت موثر باشد. تجربه نشان می‌دهد به ازای هر 50 کیلوگرم وزن اضافی، سوخت خودرو 2 درصد افزایش می‌یابد. بعلاوه قرار دادن بار روی باربند ماشین مقاومت باد را افزایش داده و متعاقبا مصرف سوخت تا 5 درصد افزایش پیدا می‌کند. پس بهتر است تا می‌توانیم از قرار دادن چمدان روی باربند خودداری کرده یا چمدان‌های کوچک‌تر را روی باربند قرار دهیم.

یادمان باشد از کار کردن در جا، بدون علت خاص خودداری کنیم. موتور اکثر ماشین‌های جدید به گونه‌ای طراحی شده که نیاز به کار کردن در جا برای گرم شدن نداشته و در حین رانندگی به طور کامل گرم می‌شود. ضمنا در نظر داشته باشید کارکردن ماشین‌های بزرگ‌تر به صورت در جا، سوخت بیشتری در مقایسه با ماشین‌های کوچک‌تر مصرف می‌کند.

هیچ‌وقت از بازدید دوره‌ای ماشین غافل نشوید. تنظیم موتور ماشین می‌تواند تا 4 درصد به صرفه‌جویی سوخت کمک کند. تنظیم باد تایر‌ها هم 3 درصد مصرف سوخت را کمتر می‌کند.

تعویض بموقع روغن موتور، استفاده از روغن موتور توصیه شده توسط کارخانه سازنده و مارک‌هایی که برچسب «صرفه‌جویی در انرژی» دارد از دیگر موارد مهم در بهبود اقتصاد سوخت است.هنگام رانندگی در سرعت‌های پایین بهتر است از تهویه هوا یا کولر ماشین استفاده نکنید. استفاده نامناسب از کولر ماشین به شکل چشمگیری هزینه‌های سوخت را افزایش می‌دهد. رانندگی با سرعت کمتر از 72 کیلومتر بر ساعت و شیشه پایین نیز از دیگر مواردی است که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

همواره ماشین را در سایه و جای خنک پارک کنید، چرا که آفتاب و گرما باعث تبخیر بنزین می‌شود. همچنین پارک‌کردن در جای خنک باعث می‌شود​ نیاز به استفاده از کولر ماشین هم کمتر شود. در ضمن یادتان نرود ​ گرما باعث کاهش جرم حجمی سوخت می‌شود،‌ بنابراین اگر در ظهر، وقتی گرما در اوج خود قرار دارد، بنزین بزنید، درست است که مثلا 30 لیتر بنزین زده‌اید، اما مطمئن باشید با این 30 لیتر خیلی کمتر از 30 لیتری که ابتدای صبح سوخت‌گیری شده، می‌توانید راه بروید.

منبع: greenliving

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها