گوش‌هایی که به جراحی نیاز دارند

جراحی، راه‌حلی برای گوش‌های نازیبا

هر یک از اجزای صورت در زیبایی آن تاثیرگذارند. گوش‌ها هم یکی از این اجزا بوده و نقش مهمی در این زیبایی دارد. گوش‌هایی که از حد معمول بزرگ‌ترند یا لاله گوش‌هایی که برجسته‌اند، تصویر ناخوشایندی از شما ایجاد می‌کنند. افرادی که گوش‌های برجسته دارند معمولا سعی می‌کنند آنها را زیر موهای خود مخفی کنند.
کد خبر: ۴۷۴۹۲۹

شاید این کار برای دختر‌ها که موهای بلندی دارند امکان پذیر باشد اما پسرها نمی‌توانند این نازیبایی را مخفی کنند و گاهی این مساله می‌تواند سوژه مناسبی برای تمسخر و آزار آنان از سوی دوستانشان باشد. لذا جراحی زیبایی گوش می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های روحی و عواقب آن برای این دسته از افراد جلوگیری کند و در ضمن میزان اعتماد به نفس را در این افراد افزایش دهد. در همین ارتباط برای پاسخگویی به برخی از سوالات که ممکن است ذهن شما را هم درگیر کرده باشد با دکتر کیارش نجات‌پور، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی، به گفت‌وگو نشستیم.

ویژگی‌های ظاهری گوش طبیعی چیست و چگونه می‌توان تشخیص داد چه گوشی به جراحی نیاز دارد؟

گوش‌های زیبا شکل‌های مختلفی دارند، ولی مهم‌ترین مساله، هما‌هنگی آنها با سر و صورت است. از مشخصات عمومی گوش طبیعی و زیبا می‌توان به محل قرارگیری آن نسبت به چشم و بینی اشاره کرد. اندازه گوش نیز می‌تواند در زیبایی آن تاثیر زیادی داشته باشد. چنانچه گوش بیش از اندازه بزرگ یا کوچک باشد، طبیعی و زیبا تلقی نمی‌شود. اندازه طول عمودی گوش طبیعی در یک فرد بالغ معمولا 6-5‌/‌5 سانتی‌متر است. نسبت قرارگیری گوش با سر و زاویه‌ای که گوش با سر می‌سازد از دیگر فاکتورهایی است که در میزان زیبایی تاثیر بسزایی دارد و این زاویه در شرایط طبیعی بین 35ـ25 درجه است. فاصله لبه گوش ازاستخوان جمجمه در یک گوش نرمال بین 20ـ 15 میلی‌متر است.

بهترین زمانی که برای عمل زیبایی گوش توصیه می‌شود براساس نوع بدفرمی متفاوت است، ولی معمولا
برای بدفرمی‌های لاله گوش 5 تا 7 سال
است

از موارد دیگری که در زیبایی گوش نقش دارد، اجزای گوش یا همان قسمت‌های آناتومیک گوش است. قسمت‌های ساختاری گوش باید کامل باشد و شکل زیبای خودش را داشته باشد. این اجزا شامل چین هلیکس‌، آنتی‌هلیکس، تراگوس و آنتی‌تراگوس و فرورفتگی‌های گوش است. اگر هریک از این اجزا وجود نداشته باشد یا خارج از فرم طبیعی خود باشد باعث بدفرمی گوش می‌شود، اما آنچه به عنوان شایع‌ترین بدفرمی گوش در بسیاری از افراد دیده می‌شود، گوش برجسته است که به گوش بلبلی در بین مردم معروف است و یکی از شایع‌ترین آنومالی‌های مادرزادی در ناحیه سر و گردن به حساب می‌آید به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد 5 درصد سفیدپوستان گوش برجسته دارند. اما خوشبختانه بدفرمی‌های شدید گوش اعم از نبود بخشی از لاله گوش یا در حالت شدیدتر، نبود کل لاله گوش خیلی شایع نیست و بندرت دیده می‌شود.

زمان طلایی برای انجام عمل زیبایی گوش چه سنی است؟

بهترین زمانی که برای عمل زیبایی گوش توصیه می‌شود براساس نوع بدفرمی متفاوت است، ولی معمولا برای بدفرمی‌های لاله گوش بهترین زمان 7ـ5 سال است، یعنی زمانی که رشد گوش در کودک تکمیل شده زیرا رشد لاله گوش از نوزادی تا 3 سالگی سیر بسیار سریعی دارد و تقریبا در 7 سالگی به حداکثر رشد خود رسیده و بیشتر از این مقدار بزرگ نخواهد شد. از طرف دیگر به دلیل توجه خاصی که کودکان در این سن به اندام و بخصوص اجزای صورتشان دارند و حتی اگر خودشان متوجه این مشکلات نشوند ممکن است از طرف دوستانشان مورد تمسخر قرار گیرند و عواقب این مساله می‌تواند تاثیر بسیار بدی در روحیه و روابط اجتماعی حال و آینده آنها داشته باشد و انزواطلبی و گوشه‌گیری یکی از عواقب این مشکل است، بنابراین توصیه می‌شود در سنین 5 تا 7 سالگی عمل زیبایی گوش انجام شود اما عمل زیر 5 سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. عمل جراحی گوش عمل سنگینی نیست ولی بهتر است توسط متخصص جراح گوش انجام شود که در این رشته تجربه کافی داشته باشد، زیرا در غیراین صورت ممکن است مشکلاتی پیش بیاید.

اصلاح بدفرمی گوش در نوزادان از طریق خواباندن نوزاد به پهلو یا روش‌های دیگر موثر است؟

بله، خواباندن نوزاد به پهلو یا چسباندن لاله گوش به سر با چسب یا استفاده از هدبند، تا 6 هفتگی می‌تواند تاثیرگذار باشد زیرا هنوز هورمون‌های مادر در بدن نوزاد وجود دارد، اما بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا از گوش نوزاد قالب‌گیری شود و با قرار دادن این قالب روی گوش، بدفرمی اصلاح شود.

آیا شکستگی گوش در ورزش‌هایی مانند کشتی که باعث به وجود آمدن ظاهری نازیبا در گوش است، قابل پیشگیری یا درمان است؟

یکی از شایع‌ترین صدمات در کشتی‌گیران شکستگی در ناحیه گوش است. اگر در همان لحظات اولیه که دچار آسیب و خون مردگی در گوش می‌شوند به پزشک متخصص مراجعه شود، براحتی و با یک عمل سرپایی و بدون بیهوشی و تنها با یک بی‌حسی در مطب می‌توان از بروز برجستگی‌های متعدد که به صورت گل کلم ظاهر می‌شود جلوگیری کرد. اما اگر خون مردگی ایجاد شده در لاله گوش با گذشت زمان به بافت فیبروزسفت تبدیل شود، اصلاح این وضعیت بسیار سخت و در برخی موارد غیرممکن است. برخی از کشتی‌گیران به دلیل نگرانی از بروز مشکلات ناشی از شکستگی گوش در مسابقات، از پزشک خود می‌خواهند گوششان را قبل از مسابقه بشکند تا در حین مسابقه دچار مشکل نشوند، به این ورزشکاران عزیز باید گفت معمولا این شکستگی‌ها خیلی دردناک و مشکل ساز نیست و از طرف دیگر این شکستگی‌ها معمولا در تمرین ایجاد می‌شود و تا یکی دو روز بعد هم قابل درمان است.

کسانی که در اثر سانحه‌ای دچار قطع کامل گوش می‌شوند آیا امکان پیوند مجدد گوش در آنها وجود دارد؟

بله، اگر گوش به هر دلیلی قطع شد،آن را داخل کیسه قرار دهید و روی آن یخ بگذارید و در اسرع وقت آن را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید. یکی از ویژگی‌های گوش که باعث می‌شود راحت‌تر و باموفقیت بیشتری نسبت به سایر اعضا پیوند داشته باشد، این است که اعصاب محیطی و عروق خونی کمی دارد. بنابراین پیوند در بسیاری از موارد جواب می‌دهد و موفقیت‌آمیز خواهد بود. اما چنانچه گوش له شده باشد یا بخشی از آن از بین رفته باشد، نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.بازسازی گوش به چند روش می‌تواند صورت گیرد؛ گاهی با استفاده از غضروف دنده و شکل دادن به آن به‌وسیله قالب و قرار دادن آن در زیر پوست ناحیه گوش، بازسازی می‌شود.

گاهی پوست و بافت نرم از بین رفته که جراح این بافت را از قسمت‌هایی مانند عضلات سینه، عضلات سر یا ران می‌تواند بردارد که برای این کار نیاز به چندین عمل جراحی است. البته در این روش می‌توان از مواد مصنوعی به جای غضروف دنده استفاده کرد. روش دیگر استفاده از پروتز است، ویژگی خوب این روش این است که سختی و مشکلات جراحی را ندارد و قابل پیش‌بینی‌تر است. پروتز‌ها 2 نوع هستند اگر هنوز قسمت‌هایی از گوش باقی مانده باشد پروتز روی باقیمانده گوش سوار می‌شود و مانند دندان مصنوعی شب‌ها می‌توان آن را از گوش جدا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها