همه چیز آماده و مهیا بود. گروه کماندویی 90 نفره آمریکایی آموزش دیده در صحرای آریزونا، تعلیمات نظامی ویژه را فراگرفته و با شبیه‌سازی‌هایی که مخصوص عملیات در خاک ایران بود،‌ به نیروهایی فوق‌زبده تبدیل شده بود.
کد خبر: ۴۶۹۴۱۹

از سوی دیگر، هماهنگی‌های لازم نیز صورت گرفته و وسعت این هماهنگی‌ها به حدی بود که در شب حادثه طبس، چراغ‌های ورزشگاه شهید شیرودی نیز توسط عوامل داخلی توطئه تا صبح روشن ماند. خیال کاخ سفید از عوامل خارجی و حمایت آنان هم راحت بود، چرا که کشورهای مصر، عربستان، ترکیه، عمان و پاکستان امکانات خود را در اختیار آمریکا قرار داده بودند. همچنین مزدوران رژیم اسرائیل نیز در جریان طراحی حمله به طبس،‌ با ارائه تجربیات خود نقش بسیار فعالی داشتند، به طوری که از تجربیات طراحان نقشه حمله به فرودگاه انتبه در اوگاندا استفاده ویژه شده بود.

خلاصه آن که طبق محاسبات منطقی و استدلال‌های کاغذی، آمریکا در آستانه آزادی دیپلمات‌هایش بود که از چند ماه قبل و در پی تسخیر لانه جاسوسی سفارت این کشور در تهران، به گروگان دانشجویان درآمده بودند؛ پس شمارش معکوس برای آغاز عملیات «پنجه عقاب» آغاز شد. قرار بود هواپیماها با ۸ فروند هلی‌کوپتر در صحرای طبس فرود آیند، سپس کماندوها را به اطراف تهران منتقل کرده و آنجا با کامیون به سفارتخانه حمله کنند. روقتی هواپیماها و هلی‌کوپترها در عمق خاک ایران در میان کویر فرود ‌آمدند، یکی از هلی‌کوپترها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و ناگزیر فرود می‌آید و سرنشینان آن به هلی‌کوپتر دیگری منتقل می‌شوند. همان هلی‌کوپتر نیز دچار نقص فنی شده و بناچار به ناو هواپیمابر «نیمیتز» برمی‌گردد. در همین حال یکی دیگر از هلی‌کوپترها در حال سوختگیری دچار نقص فنی می‌شود و در مجموع هنوز عملیات آغاز نشده 3 فروند هلی‌کوپتر از دست می‌رود.

با از کار افتادن این هلی‌کوپتر برنامه عملیات به هم می‌ریزد، زیرا طبق محاسبات برای مرحله بعدی حداقل به 6 هلی‌کوپتر نیاز داشتند. این اتفاق به مرکز عملیات و سپس به کارتر گزارش می‌شود و وی دستور توقف عملیات و بازگشت نیروها را می‌دهد. اما هنگام برخاستن هواپیما و هلی‌کوپترها، توفان شن آغاز شده و یک هواپیما و یک هلی‌کوپتر به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند. فردای آن روز روزنامه‌های ایران با چاپ تصاویر کشته‌شدگان حادثه طبس تیتر زدند: «کارتر این جوانان را روز جمعه کشت.» اما این، همه حرف این تیتر و گزارش نبود؛ کاش آن زمان روزنامه‌ها تیتر می‌زدند: شن‌های کوچک نقشه‌های بزرگ را برهم زد.

مریم جمشیدی / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها