بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال این بازیکن ایرلندی - لیبیایی پرسپولیس را با فرشاد پیوس مقایسه می‌کنند

ایمون زاید، الگویی برای فرصت‌طلبی یک مهاجم

روزی که پرسپولیس با الهلال عربستان، الغرافه قطر و الشباب امارات همگروه شد کمتر کسی تصور می‌کرد سرخپوشان بتوانند در پایان بازی‌های رفت این گروه صدرنشین شوند چه برسد به این که گلزن‌ترین تیم در این مرحله لقب بگیرند.
کد خبر: ۴۶۷۳۴۷

در این بین از نقش «ایمون زاید» در تغییر و تحول عملکرد خط حمله پرسپولیس نمی‌توان به سادگی گذشت، جایی که شاگردان دنیزلی در طول 28 مسابقه لیگ 41 بار دروازه حریفان را گشودند که تازه همه آن نیز سهم مهاجمان نبوده است. با وجود این پرسپولیس با تغییری چشمگیر در 3 دیدار اخیر به یک‌چهارم این آمار به گل رسیدند تا با 10 گل به ثمر رسیده در این مرحله، گلزن‌ترین تیم لیگ قهرمانان آسیا باشند.

ایمون زاید، مهاجم لیبیایی پرسپولیس که در 7 مسابقه تاکنون برای تیمش 8 گل به ثمر رسانده در بین مهاجمان خارجی که تاکنون به این تیم آمده‌اند با این زمان حضور در میدان و تعداد گل رکورددار است و اگر به همین روال ادامه دهد حتی می‌تواند رکورد گلزن‌ترین مهاجم خارجی پرسپولیس را که نامش سال‌ها پیش در تاریخ این باشگاه به ثبت رسیده بشکند.

عملکرد زاید در پرسپولیس در همین مدت کوتاه علاوه بر رکوردشکنی حاوی نکات دیگری نیز بوده است، ویژگی‌هایی که در بین مهاجمان داخلی و به خصوص پس از خداحافظی علی دایی از میادین فوتبال کمتر دیده شده است و باعث شده در طول این سال‌ها درخشش مهاجمان فوتبال ما مقطعی باشد.

نگاهی به گل‌هایی که شماره 12 پرسپولیس در دیدارهای اخیر تیمش بخصوص در لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رسانده است بیش از هر چیز نشان از فرصت‌طلبی و خلاقیت این مهاجم دارد، خصوصیتی که به عقیده کارشناسان در بین مهاجمان ما کمتر دیده می‌شود و مرور آن می‌تواند برای خیلی از آنها آموزنده باشد.

خلاقیت و تیزهوشی

این روزها خیلی از علاقه‌مندان به فوتبال ایمون زاید را با فرشاد پیوس مقایسه می‌کنند، مهاجم سال‌های گذشته پرسپولیس که با وجود گذشت زمان گلزنی‌های او برای پرسپولیس و تیم ملی فراموش نشده است، فرشاد پیوس هم با دیدن زاید یاد گلزنی‌های خودش می‌افتد، مهاجم پیشکسوت پرسپولیس درباره مهم‌ترین ویژگی‌های مهاجم لیبیایی سرخپوشان که باعث موفقیت او شده به «جام‌جم» می‌گوید: در توصیف بازی این مهاجم می‌توان به 3 مورد اشاره کرد؛ زاید یک مهاجم فنی، خلاق و تیزهوش است که سعی می‌کند در تمام دقایق مسابقه این ویژگی را حفظ کند و به همین دلیل است که کمتر فرصت را از دست می‌دهد، اگر ما در فوتبال ملی مهاجمانی شبیه زاید داشتیم، کمتر افسوس فرصت‌های از دست رفته را می‌خوردیم، چیزی که در سال‌های اخیر از بابت آن خیلی متضرر شده‌ایم.

شناخت فضای خالی بین مدافعان

اما این همه چیزی نیست که پیوس به‌ آن اشاره می‌کند، وی با توضیح درباره تاثیر شناخت مهاجم از راه‌های نفوذ خط دفاع حریف در گلزنی خاطرنشان کرد: این که مهاجم بتواند فضای خالی بین مدافعان را بشناسد و پیدا کند هنر است. آن وقت حتی اگر تیمی دفاعی بازی کند مهاجم می‌تواند گل‌های تاثیرگذاری به ثمر برساند.

نه این که سایر مهاجمان پرسپولیس توانا نیستند، اما همه مهاجمان ایرانی کمتر از فضاهای باز استفاده می‌کنند به همین دلیل اگر مهاجم دیگری جای زاید در این موقعیت‌ها قرار می‌گرفت کمتر شانس تبدیل کردن توپ به گل را داشت.

پیشنهاد پیوس به دنیزلی

پیوس برای مصطفی دنیزلی پیشنهاد هم دارد. مهاجم گلزن سال‌های گذشته پرسپولیس ادامه می‌دهد: دنیزلی مربی با تجربه‌ای است که توانسته در این مدت نیروی تهاجمی تیمش را بالا ببرد، این را آمار گلزنی بازیکنان نشان می‌دهد، در همین مدت زمان هم متوجه شده که باید از زاید به عنوان مهاجم اصلی استفاده کند.

دایی: ایمون زاید بهترین مهاجم خارجی است که تاکنون به باشگاه پرسپولیس آمده است بازیکنی که چارچوب دروازه را خیلی خوب می‌شناسد و فرصت‌طلب است؛ ویژگی‌هایی که برای موفقیت و گلزنی قابل‌قبول یک مهاجم لازم به نظر می‌رسد

به نظر من این بازیکن یک مهاجم هدف است، مهاجمی که باید نوک خط حمله باشد و از فرصت‌هایی که با حرکات تکنیکی بازیکنان میانی خلق شده استفاده کند، زاید باید ثابت باشد و با تغییر بازیکنان کناری در خط حمله به تناسب بازی و حریف شانس ایجاد موقعیت گل و گلزنی را افزایش داد.

اعتماد به نفس و رابطه موثر با تماشاگران

ادموند بزیک، مهاجم سابق پرسپولیس در گفت‌وگو با «جام‌‌جم» نکته دیگری را در مورد ایمون زاید مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: در تیم پرطرفداری مثل پرسپولیس خیلی مهم است که بازیکن بتواند به سرعت با مردم ارتباط برقرار کند، به نظر من نیمی از عدم موفقیت مهاجمان خارجی که قبلا در پرسپولیس بازی کردند به همین مساله برمی‌گردد، اما زاید در همین تعداد بازی کم توانسته خیلی زود جا بیفتد و انگار سال‌هاست در کنار این بازیکنان بازی کرده است. این اعتماد به نفس عاملی‌شده تا بتواند از فرصت‌ها خوب استفاده کند و از هر توپی فرصت تازه بسازد.

این مهاجم حتی انگیزه و اعتماد به نفس بازیکنان کناری‌اش را بالا برده، در اثر این رقابت شاهد گلزنی بیشتر مهاجمان و رقم خوردن نتایج پرگل هستیم که قطعا حضور دنیزلی و طرز تفکر وی در آن بی‌تاثیر نیست.

جایگیری مناسب در محوطه جریمه حریف

مجتبی تقوی، مربی و کارشناس فوتبال درباره نکات قابل توجه بازی ایمون زاید به جام‌جم می‌گوید: مهاجمان خارجی دیگری هم داشتیم که در ایران حضور داشتند و گلزن هم بودند و حتی آقای گل شدند،‌ اما موفقیت آنها در طول یک فصل فوتبالی رقم‌خورده و بعضا ضربات پنالتی هم در آمار گلزنی آنها دخیل بوده است. ضمن این که نباید فراموش کنیم مهاجم خارجی در تیم‌های بزرگی مثل پرسپولیس و استقلال که بازیکنان مدعی‌تری دارد و پرطرفدار است کار سخت‌تری دارد، از این نظر عملکرد این مهاجم بیشتر به چشم می‌آید، به نظر من نکته‌ای که مهاجمان ما می‌توانند از عملکرد زاید الگوبرداری کنند جایگیری مناسب اوست و این که وظیفه‌اش را خوب می‌شناسد و بیهوده در زمین جابه‌جا نمی‌شود تا در موقع مناسب صاحب توپ شده و تاثیرگذار باشد.

اهمیت شناخت چارچوب دروازه

علی دایی اما ایمون زاید را بهترین مهاجم خارجی می‌داند که تا به حال به پرسپولیس آمده است. سرمربی راه‌آهن در این مورد می‌گوید: از همان بازی اولی که زاید را در دیدار با ذوب‌آهن دیدم گفته بودم که می‌تواند بازیکنی شود که به پرسپولیس کمک کند، فکر می‌کنم حتی با گذشت زمان بهتر از این هم می‌شود. زاید بازیکنی است که بی‌نهایت چارچوب را خوب می‌شناسد و فرصت‌طلب است، این برای یک مهاجم خیلی مهم است که بتواند در یک لحظه تصمیم بگیرد که چگونه به توپ ضربه بزند. این مهاجم به نظر من بهترین مهاجم خارجی است که تا به حال در پرسپولیس بازی کرده و در آینده بخصوص در ادامه مسابقات آسیایی بیشتر متوجه نقش موثر این بازیکن خواهیم شد.

زاید، الگویی که می‌تواند رکوردشکنی کند

ایمون زاید شانزدهمین مهاجم خارجی است که در پرسپولیس موفق به گلزنی شده است، در بین گلزنان خارجی پرسپولیس در طول تاریخ آلن ویتل انگلیسی با 15 گل رکورددار است، اما این تعداد گل را در طول یک فصل (لیگ تخت جمشید)‌ و جام حذفی آن زمان به ثمر رسانده است.

بعد از ویتل، ابراهیم توره، مهاجم سنگالی پرسپولیس قرار دارد که 13 گل برای این تیم زد، 11 گل در لیگ برتر، یک گل در جام حذفی و یک گل در لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رساند که البته بازیکنی بود که با غیبت‌های مکرر و بی‌انضباطی خاطره خوشی بر جای نگذاشت.

سومین مهاجم گلزن پرسپولیس اشپیتم آرمن بود که البته 2 فصل در پرسپولیس حضور داشت و بازی‌های زیادی را نیمکت‌نشین بود، اما در مجموع با به ثمر رساندن 2 گل در لیگ قهرمانان آسیا، یک گل در جام حذفی و 6 گل هم در لیگ برتر 9 گله شد، بعد از او هوار ملامحمد 6 گله قرار دارد. عیسی ترائوره، زیاد شعبو و تیاگوفراگا با 3 گل نام خود را ثبت کردند، صلاح حسن عراقی و وسلی برازیلیای برزیلی برای پرسپولیس در طول مدت حضورشان 2 بار گلزنی کردند و ویلیام مک‌کلور، سامبوچوجی، رافائل ادرئو، ماته‌دراگچویچ، پائولودوکارمو و ایوان پتروویچ تک‌گله‌های این تیم هستند که با وجود فرصت زیاد و صرف هزینه‌ فقط یک گل را برای تیمشان به ثمر رساندند.

ایمون زاید در 7 بازی 8 گل به ثمر رسانده است و تا پایان فصل 3 بازی آسیایی و 6 بازی در لیگ برتر پیش رو دارد، این مهاجم در 9 بازی آینده 8 گل می‌خواهد تا رکورد گلزنی مهاجمان خارجی پرسپولیس را از آن خودش کند، اما مهم‌تر از آمار و رکوردشکنی درسی است که این روزها به مهاجمان ما داده است. یک مهاجم اگر بخواهد می‌تواند با فرصت‌طلبی تیمش را دگرگون کند، اتفاقی که پرسپولیس آن را تجربه کرده است.

سارا احمدیان / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها