هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، هفته سلامت نامگذاری شده بود و اولین روز آن روز جهانی بهداشت با شعار زندگی سالم، طول عمر بیشتر بار دیگر ضرورت توجه به عوامل مختلف برای داشتن زندگی بهتر را یادآور شد. تلاش در جهت دستیابی به طول عمر بیشتر یکی از دغدغه‌های انسان از گذشته تا به امروز بوده است.
کد خبر: ۴۶۶۸۲۹

اما با گذشت زمان و افزایش سن، انسان‌ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی قرار گرفتند که هر کدام از این بیماری‌ها ناشی از عوامل موثر بسیاری بود که زندگی آنان را تحت پوشش قرار می‌داد و از طول عمر آنان می‌کاست. این مساله سبب شد سازمانی برای حفظ سلامت و بهداشت بشر ایجاد شود تا با ارائه راهکارهای مفید همزمان با افزایش سن، خطرهای ابتلا به بیماری‌های سخت و مزمن را در سراسر جهان شناسایی و راه‌های درمان آن را مشخص و عمومی سازد. از آن پس همه ساله 18 فروردین به عنوان «روز جهانی بهداشت» با انتخاب شعار و موضوعی بهداشتی با هدف افزایش آگاهی مردم در مورد بهداشت و سلامت، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته و برنامه‌هایی در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی ارائه می‌شود.

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «زندگی سالم، طول عمر بیشتر» و موضوع آن «سالمندی و سلامت» است. این سازمان عوامل مختلفی را دراین زمینه مطرح ساخته است که برخی از آنها، عبارت است از وجود نظم در زندگی، ثبات اجتماعی و خوش‌بینی. چراکه مستندات و نتایج بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند چنین افرادی بسیار کمتر از اشخاص بدبین و ناراضی، در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف و مرگ قرار می‌گیرند. در واقع خوش‌بینی ارمغانی برای زندگی طولانی است، هر چند آن را تضمین نمی‌کند اما چشم‌اندازی برای دوری از بیماری و برخورداری از یک زندگی سالم است. علاوه بر خوش‌بینی عوامل دیگری وجود دارد که در قالب وجدان و وظیفه‌شناسی و براساس خصوصیات اخلاقی تعریف شده‌اند؛ عواملی چون نظم شخصی، توانایی توکل‌کردن، ارزش‌قائل‌شدن و آرزوی رسیدن به اهداف که مجموع آنها زندگی طولانی را به‌عنوان هدیه‌ای برای سلامت بشر تضمین می‌کنند.در نقطه مقابل عواملی چون عصبانیت، ناامیدی‌های مزمن، مصرف دخانیات و استفاده از غذاهای ناسالم سبب ایجاد بیماری و کاهش طول عمر خواهد شد. البته تمرین رفتارهای سلامت‌آفرین می‌تواند تا حدی از ابتلا به بیماری بکاهد و از بروز بیماری‌های موثر کشنده جلوگیری کند. نکته جالب اینجاست که برخلاف تصور عموم، سن نقش زیادی در این زمینه ایفا نمی‌کند، زیرا در هر سن و سالی می‌توان الگوی رفتاری سالمی برای نوع تغذیه و روش زندگی انتخاب کرد. الگوی رفتاری که با رعایت عواملی مانند نکشیدن سیگار، تقویت توانایی پویایی و چشایی، تغذیه سالم، پیروی از رژیم غذایی صحیح، ورزش کردن، امید به زندگی، کنترل وزن، کاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس، خواب مناسب و راحت، سبک زندگی را برای افزایش عمری طولانی تضمین کند.

بهاره صفوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها